Hoe breng ik mijn kwaliteiten in kaart?
Competenties en personal branding
Om je onderneming tot een succes te maken, is het belangrijk dat je je kwaliteiten in kaart kunt brengen. Het maakt duidelijk of je inderdáád ondernemer kunt worden, geeft je ondernemingsplan iets extra's en leert je voor welke functies je personeelsleden moet zoeken.
Door je sterke en zwakke punten als startende ondernemer in kaart te brengen, weet je hoe je je positief kunt onderscheiden van andere starters. Maar het is méér dan een leuk extraatje. Het helpt je om een profiel op te stellen dat je bij andere ondernemers kunt staven: heb ik het in me om ondernemer te worden? Ook is het een essentieel onderdeel van je ondernemingsplan: het maakt je plan persoonlijk. En vergeet niet dat het heel handig is om te weten wat je níet goed kan: zodat je weet voor welke functies je personeel moet inhuren.
Stap twee, hoe begin je met het in kaart brengen van die gegevens?
1. Beschrijf je persoonlijke eigenschappen
Welke van je persoonlijke eigenschappen kunnen goed van pas komen bij het hebben van een eigen bedrijf? Ben je een doorzetter, heb je veel zelfvertrouwen, heb je veel lef, ben je sociaal? Dit soort eigenschappen kun je vertalen naar ondernemerskwaliteiten.
2. Beschrijf je vaardigheden
Waar ben je goed in? Naast je persoonlijke eigenschappen, zijn je vaardigheden goed vertaalbaar naar kwaliteiten. Ben je goed in het geven van een presentatie? Weet je mensen gemakkelijk te enthousiasmeren voor een product of plan, weet je een idee altijd weer een creatieve draai te geven? Neem deze kwaliteiten op in een document. Zorg ook voor 'bewijsmateriaal': vraag iemand een filmpje te maken tijdens een pitch, bewaar de schetsen van je producten van idee tot uitvoering en archiveer mailtjes met positieve reviews.
3. Vraag anderen
Jijzelf hebt een beeld van je kwaliteiten, maar ongetwijfeld hebben vrienden, zakenrelaties en familieleden daar óók hun ideeën over. Ga met deze mensen om de tafel zitten en vraag ze om hun mening. Wat vinden ze goed aan jou, waarom doen ze graag zaken met jou? Dit is waardevolle informatie die het plaatje van je kwaliteiten completer maakt.
4. Erken ook je zwakke kanten
Ben je goed met het binnenhalen van nieuwe opdrachten en klussen, maar verpruts je keer op keer de administratie? Schrijf ook dat op. Besteed vervolgens geen tijd aan het verbeteren van die zwakke punten; focus liever op je sterke punten. Accepteer wat je niet goed kan en leg die taak neer bij iemand anders. Vervolgens is het zaak met je sterke kanten naar buiten te treden, via personal branding.
5. Social media
Je sterke kanten delen met klanten en potentiële klanten doe je via 'personal branding' en het actief inzetten van social media die je 'brand' ondersteunen. Plaats bijvoorbeeld een video op YouTube van de presentatie die je onlangs gaf en perfect viel bij het publiek. Ook Twitter en Facebook zijn effectieve socialmediaplatforms om van jezelf te laten horen. LinkedIn bijvoorbeeld. Beschrijf in de samenvatting op je profiel kort en krachtig wat je voor anderen kunt betekenen, welke problemen je kunt oplossen en waarin je onderscheidend bent. Vermeld in je samenvatting ook je contactgegevens. Het kan je helpen aan opdrachten die aansluiten bij jouw kwaliteiten.
6. Ambassadeurs
Ambassadeurs zijn tevreden klanten die reclame voor je maken door hun ervaringen met anderen te delen. Mensen hechten veel waarde aan de ervaring van hun vrienden en kennissen, dus als één van je tevreden klanten zijn ervaringen rond vertelt, geeft jou dat veel kans op een nieuwe klant. Hoe krijg je ambassadeurs?
Door te investeren in onderscheidende klantwaarde
Door verwachtingen van klanten te overtreffen
Door te investeren in klanten en regelmatig contact met hen te hebben
Door de eerste kennismaking onvergetelijk te maken
Door potentiële klanten ervaring op te laten doen.