Ondernemingsplan

Strategie, marketing & sales

Business Model Canvas: wat is het en wat kun je ermee?

Hoe je dit visuele overzicht maakt dat op één A4 past

Jouw businessplan (of ondernemingsplan) vormt de basis van je onderneming. Door je plan duidelijk op papier te zetten, kun je goed inschatten of het haalbaar is en wat ervoor nodig is om je onderneming te laten slagen. Het Business Model Canvas is een goed voorbeeld van het in kaart brengen van je ondernemingsplan. Wat het is en wat je ermee kunt, lees je hier.

25 maart 2024 4 minuten

Wat staat er in een marketingplan?

Stap voor stap succesvolle marketing opzetten

Een marketingplan beschrijft hoe je inspeelt op de markt met als doel zoveel mogelijk te verkopen. Door het schrijven van zo'n plan heb je een duidelijk beeld van de markt en haar behoeften. Zo kun je beter inspelen op veranderingen.

15 februari 2024 3 minuten

Hoe kun je een goed jaarplan maken?

Bereik meer met concrete bedrijfsdoelen voor het komende jaar

Een goed jaarplan is een onmisbaar onderdeel van elke organisatie. De realiteit is jammer genoeg vaak dat het jaarplan niet realistisch of niet concreet genoeg is, waardoor het al snel ‘vergeten’ wordt. De vraag is dan ook: hoe maak je een goed jaarplan? En welke elementen moet zo’n jaarplan bevatten? We helpen je op weg.

06 oktober 2023 5 minuten

Wat is een organigram?

Waarom heb ik er één nodig?

Een organigram - ook wel organigram genoemd - is een schematisch overzicht van de bedrijfsstructuur. Zo kan je in één oogopslag heel duidelijk zien wie de baas is van wie en welke afdeling onder welke groep valt. Andere termen voor organigram zijn organigram of organisatieschema.

28 september 2023 2 minuten

Kernwaarden voor je bedrijf vinden en gebruiken

Zo bepaal en gebruik je kernwaarden

Wat zijn kernwaarden en waarom zijn ze belangrijk voor je bedrijf? In dit artikel leggen we het uit en geven we voorbeelden van bekende bedrijven. Ook delen we praktische tips om je eigen kernwaarden te bepalen en te gebruiken.

28 juli 2023 4 minuten

Hoe betrek je je medewerkers bij de missie van je bedrijf?

In 3 stappen naar medewerkers met een missie

Het betrekken van je medewerkers bij je missie heeft veel voordelen. Zo zorg je ervoor dat de neuzen dezelfde kant op staan, dat je team voldoening haalt uit hun werk en dat het doel dat je hebt met jouw bedrijf ook bij klanten goed overkomt. Maar hoe betrek je je medewerkers bij je missie?

14 januari 2022 4 minuten

Zo verwerk je duurzaamheid in je strategie

Stappenplan voor het opstellen van een mission statement en KPI’s

Als je je plek als bedrijf in de toekomst zeker wilt stellen, moet je met duurzaamheid aan de slag. Een goede manier om daarmee te beginnen, is door een missie en doelen op te stellen die laten zien waar je als bedrijf aan bij wilt dragen. Maar hoe pak je dat aan?

14 januari 2022 5 minuten

Duurzaam businessmodel opstellen? Zo begin je

Aan de slag met het Business Model Canvas

Duurzaamheid komt voor veel bedrijven steeds hoger op de agenda te staan: bedrijven zien de voordelen in en geven duurzaamheid een plek binnen hun businessmodel. Maar wat houdt een duurzaam businessmodel precies in? En hoe start je hiermee?

03 januari 2022 3 minuten

Hoe bepaal ik mijn doelgroepen?

Doelgroep bepalen onmisbaar voor een succesvolle marketingstrategie

Het bepalen van de doelgroep is noodzakelijk voor een effectieve marketingstrategie. Het is verleidelijk om te denken dat jouw product of dienst voor iedereen geschikt is. Toch is het verstandig om goed in kaart te brengen voor wie jouw diensten of producten bedoeld zijn en wie je nou concreet wilt bereiken met welke boodschap.

29 juni 2021 5 minuten

Hoe stel ik een ondernemingsplan (businessplan) op?

Wie ben je, wat wil je en hoe ga je dat doen?

Jouw businessplan, ook wel ondernemingsplan genoemd, is je houvast voor het opzetten van je onderneming. Door gegevens en verwachtingen op een rij te zetten, kun je goed inschatten of jouw plan haalbaar is.

26 mei 2021 6 minuten

Voorbeeld marketingplan

Alle relevante zaken op een rij

Wat is goede marketing? Hoe kun jij dat doen? Op deze vraag zijn veel verschillende antwoorden mogelijk, want het moet bij jouw bedrijf passen. Toch is het handig om een voorbeeld te hebben. Kijk hier naar een voorbeeld marketingplan.

30 november 2020 3 minuten

De SWOT-analyse

Een overzicht van Sterktes, Zwaktes, Kansen en Bedreigingen

SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats, oftewel: Sterktes, Zwaktes, Kansen en Bedreigingen. Je gebruikt zo'n analyse om te kijken waar je bedrijf of onderneming staat. Het wordt veel gebruikt in een businessplan.

19 oktober 2020 2 minuten

Doelen stellen doe je zo

Duidelijke doelen vormen de route naar succes

Met heldere doelen voor ogen kun je overgaan tot het maken van een plan. Met een groeiplan krijg je helder wat er nodig is om je doelen te behalen. Hoe stel je goede doelen?

31 juli 2020 3 minuten

10 kenmerken van een succesvol mkb-bedrijf

Onderzoek: de succesformule van het mkb

Structureel werken aan je bedrijf, de betrokkenheid van je medewerkers vergroten en klanten als partners zien: enkele van de bestanddelen van een succesvol mkb-bedrijf.

25 november 2019 1 minuten

Een ondernemingsplan in één A4

Column Floris Venneman | In vijf stappen het perfecte plan voor je bedrijf

Dagen, nachten, weken of zelfs maanden zwoegen op een ondernemingsplan: het zal veel startende ondernemers bekend in de oren klinken. Bedenk je eens wat er zou gebeuren als je deze tijd en energie zou steken in het verbeteren van je product of dienst. Of nog beter: in het vinden en contracteren van je eerste klant(en).

06 september 2017 3 minuten

Waarom doelen stellen belangrijk is

Column Ralph Karseboom

Je hebt waarschijnlijk gehoord over het stellen van doelen en je dacht “oh nee, niet weer zo’n self-improvement guru he?”. Dit is precies de fout die 99% van de mensen maakt... het verandert je leven compleet, en hier is waarom:

14 december 2016 3 minuten

Wat is jouw bedrijfs-DNA?

Column | De weg naar succes vanuit de binnenkant

Veel bedrijven hebben het moeilijk. In de crisis lijkt het vertrouwde business model steeds minder een garantie op succes te zijn. Tijd voor verandering, begin bij je bedrijfs-DNA.

30 november 2012 2 minuten

De zeven levensfasen van een onderneming

'Gebrek aan herkenning levensfasen zorgt dat 80 procent starters sneuvelt'

De Ierse adviseur, serie-ondernemer en bestsellerauteur Les McKneown helpt ondernemers uit het dal. Waar het bij veel ondernemers aan schort, is volgens McKneown het gebrek aan herkenning van de levensfase van hun bedrijf. Welke fases zijn er en wat zegt het je?

17 februari 2012 2 minuten

Getoond 1 tot en met 18 van 20 totaal, er zijn meerdere pagina's