Hoe betrek je je medewerkers bij de missie van je bedrijf?
In 3 stappen naar medewerkers met een missie
Het betrekken van je medewerkers bij je missie heeft veel voordelen. Zo zorg je ervoor dat de neuzen dezelfde kant op staan, dat je team voldoening haalt uit hun werk en dat het doel dat je hebt met jouw bedrijf ook bij klanten goed overkomt. Maar hoe betrek je je medewerkers bij je missie?
Waarom is het belangrijk om je medewerkers te betrekken bij je missie?
Of je nu groot of klein bent, jij hebt een missie met je bedrijf. Je hebt een reden waarom je bestaat, wat het grotere doel van het bedrijf is. Als je deze scherp hebt, is het belangrijk dat alle medewerkers met jou op hetzelfde doel afgaan.
Door je medewerkers te betrekken bij je missie, zorg je ervoor dat dit grotere doel echt gaat leven binnen je bedrijf. Het maakt dat men zich onderdeel voelt van het geheel. En dat medewerkers zelfstandig beslissingen kunnen maken die daadwerkelijk bijdragen aan het waarmaken van de missie. Als je daarin slaagt, zullen je medewerkers niet alleen meer voldoening halen uit hun werk, maar zal je missie ook goed overkomen bij klanten, partners, en potentiële nieuwe medewerkers. De kans dat je dat hogere doel gaat bereiken, wordt daarmee een stuk groter!
Lees ook: Van missie naar mooiere wereld: Zo verwerk je duurzaamheid in je strategie
Door de volgende stappen te doorlopen, vergroot je de betrokkenheid van je team.
1. Betrek je team bij het opstellen of aanscherpen van je missie
Als je nog geen missie geformuleerd hebt, dan is het een goed idee om dit samen met (een deel van) je team te doen. Zo maak je alle meedenkers en -werkers ook meteen mede-eigenaar van het resultaat. Heb je al wel een missie opgesteld, dan kun je erover nadenken om deze eens met je team onder de loep te nemen en samen de volgende vragen te beantwoorden:
Heeft de missie toelichting nodig? Zo ja, dan kan hij wellicht wat scherper of simpeler worden opgeschreven.
Kunnen wij ons hier allemaal nog in vinden? Waarom wel of niet?
Spreekt deze missie potentiële nieuwe medewerkers aan? Waarom wel of niet?
Is de missie inspirerend? Waarom wel of niet?
Het gesprek dat op gang komt door het bespreken van deze vragen zorgt ervoor dat het resultaat ook daadwerkelijk door je medewerkers begrepen én gedragen wordt.
2. Laat je missie vaak terugkomen
Hóé de verschillende mensen in je bedrijf jullie missie uitdragen en nastreven verschilt natuurlijk per afdeling, functie, persoon. Om ervoor te zorgen dat iedereen weet en voelt dat hij/zij/hen bijdraagt aan het grotere doel (en daar ook verantwoordelijk voor gehouden kan worden), is het waardevol om je missie op verschillende plekken in je bedrijf terug te laten komen. Een aantal voorbeelden:
Werken jullie met KPI’s of andere prestatiefactoren? Zorg dan dat deze aansluiten op je missie. Zo geef je je missie een serieuze plek in de verantwoordelijkheden van je mensen.
Zet je een nieuwe vacature open? Beschrijf dan hoe het invullen van deze specifieke functie bijdraagt aan jullie missie.
Stellen jullie plannen of -doelen op? Daag degene die verantwoordelijk is voor het opstellen hiervan uit om (in één zin) op te schrijven hoe dit bijdraagt aan jullie missie. Als dit heel ingewikkeld is, kun je je afvragen of het plan overeind zou moeten blijven.
Hebben jullie rolbeschrijvingen? Dan kun je hier ook kort en bondig in opnemen hoe deze rol helpt de missie te vervullen.
Kortom: zorg dat je er niet meer omheen kunt!
3. Start en ondersteun acties en initiatieven die de missie tot leven brengen
Een heldere missie lezen en horen is één. Maar voor meer betrokkenheid bij de missie van je bedrijf wil je medewerkers de missie eigenlijk laten ervaren. Er echt mee aan de slag dus! Door medewerkers te laten werken aan initiatieven die de missie daadwerkelijk tot leven brengen, zullen ze deze eerder herkennen en omarmen in hun dagelijks werk. Drie voorbeelden:
Zetten jullie je als bedrijf bijvoorbeeld in voor een schone samenleving? Ga er dan met je team op uit om een uurtje afval te prikken.
Willen jullie je klanten het gevoel geven dat ze de wereld aankunnen na een bezoekje aan jullie salon? Vraag dan eens een week lang aan klanten wat “de wereld aankunnen” betekent in hun dagelijks leven en onderzoek of jullie huidige behandelingen hen ook echt dat gevoel geven.
Is het jullie missie om klanten te voorzien van de meest betrouwbare installaties? Laat je team dan kritisch kijken of jullie echt alles hebben geïmplementeerd om de betrouwbaarheid van jullie installaties een dikke 10 te kunnen geven. Of dat er inmiddels weer stappen te zetten zijn.
Je kunt ook op andere creatieve, laagdrempelige manieren de betrokkenheid van je medewerkers op de missie vergroten. Je eigen team heeft daar vast ook ideeën over. Een aantal voorbeelden om je op weg te helpen:
Verzamel één of meerdere reviews van klanten waarin jullie missie tot leven komt en deel deze met je team.
Organiseer een Missie-dag(deel). Deze kan bestaan uit een kennissessie, interessante spreker, workshop - of allemaal. Zo lang ze een duidelijke link hebben met je missie (zelfs de lunch of borrel die je serveert), zit je goed!
Zet een medewerker in het zonnetje die jullie missie onomstotelijk heeft uitgedragen afgelopen maand. Bijvoorbeeld tijdens jullie teamoverleg, op het intranet of op jullie socials.
Acties en initiatieven - groot of klein - zoals hierboven, zorgen ervoor dat je missie echt gaat leven binnen je bedrijf. En dat gaat het gehele bedrijf, van werkplezier tot financiën, ten goede komen. Op naar medewerkers met een missie!