Een ondernemingsplan in één A4
Column Floris Venneman | In vijf stappen het perfecte plan voor je bedrijf
Dagen, nachten, weken of zelfs maanden zwoegen op een ondernemingsplan: het zal veel startende ondernemers bekend in de oren klinken. Bedenk je eens wat er zou gebeuren als je deze tijd en energie zou steken in het verbeteren van je product of dienst. Of nog beter: in het vinden en contracteren van je eerste klant(en).
Stop met schrijven
Mijn advies: stop met schrijven en ga de wereld in. Praat met klanten, potentiële leveranciers en investeerders. Ja, je moet een plan hebben, een richting bepalen. Maar dat kan ook in één A4. Dus stop met het schrijven van een ondernemingsplan van 150 pagina’s en een exploitatiebegroting voor de komende 5 jaar. Gebruik de volgende 5 stappen om jouw ondernemingsplan te maken.
Stap 1. Waarom besta je?
Waarom ben je dit bedrijf begonnen (of ga je dit bedrijf beginnen)? Wat zijn jouw drijfveren om te kiezen voor de markt waarin je actief gaat worden en hoe staat het met je passie voor je bedrijf?
Oftewel: waarom heeft jouw bedrijf bestaansrecht? Misschien wel de moeilijkste vraag van allemaal, maar wel erg belangrijk om over na te denken. Het is de basis van alles!
Stap 2. Wat is je waardepropositie?
Je waardepropositie is eigenlijk de verklaring naar je klant: wat is je toegevoegde waarde? Waarom is datgene wat jij doet of levert van waarde? Op welke manier profiteert een klant van jouw product of dienst? Vanzelfsprekend heb je hier ideeën en gedachten over, maar durf dit ook te toetsen bij je klant. Ga in gesprek met je potentiële klanten en vraag hen of jouw ideeën hierover kloppen.
Stap 3. Voor wie doe je het?
Ken je klant. Wie is hij of zij? Focus op één (of maximaal vier) klantsegmenten. Durf er ook voor te kiezen om bepaalde mensen of bedrijven te laten gaan. Je kunt immers niet voor iedereen van toegevoegde waarde zijn.
Benoem je klant in een duidelijk omschreven persona. Hang op de muur een duidelijke omschrijving van je klant. Hoe denkt hij? Wat voor keuzes maakt hij? Wat zijn de uitdagingen, wensen of behoeften die hij heeft waarvoor jij de oplossing vormt? Lees ook mijn eerdere column over focus.
Stap 4. Wat zijn je doelen ofwel: hoe meet je succes?
Stel je belangrijkste doelen. Beschrijf niet alleen twee of drie financiële doelen (omzet, winst, et cetera), maar ook ambities wat betreft klantbereik, klanttevredenheid en bijvoorbeeld het bezoekersaantal op je website.
Bedenk welke doelen relevant zijn voor jou om je “succes” te meten. Je stelt deze doelen niet voor een ander, maar voor jezelf. Kortom: als je graag bepaalde doelen wil halen, meet die dan ook.
Stap 5: Je verhaal aanpassen en verbeteren.
Als je de eerste vier stappen hebt uitgewerkt in één A4 (of misschien in twee), vormt dit de basis voor gesprekken met je potentiële klanten, leveranciers en andere belangrijke partners. Neem van mij aan dat er in je plan nog wel wat aanpassingen komen. Het verhaal wordt met de tijd scherper en scherper.
Gun jezelf ook die ruimte het verhaal aan te passen en te verbeteren. Een ondernemingsplan is niet een statisch document, maar een organisch verhaal dat mee groeit met jou als ondernemer en met je onderneming. Niet voor niets is een veelgehoorde quote nog steeds: “Een ondernemingsplan overleeft maar zelden het eerste contact met de klant.”
Live hangout met Floris Venneman
Ben je benieuwd welke tips Floris Venneman nog meer heeft over de voorbereiding naar een eigen bedrijf? Kijk naar het video-interview met deze ondernemer!