Verdienmodellen in 2025: welke opties heb je?
Van traditionele verdienmodellen tot verdienmodellen in opkomst
Wat is het verdienmodel van jouw onderneming? Omdat de markt voortdurend in beweging is, is het verstandig je verdienmodel van tijd tot tijd te evalueren. En natuurlijk moet je bij de start van je bedrijf voor een of meerdere verdienmodellen kiezen. Welke verdienmodellen kun je kiezen in 2025?
Wat is een verdienmodel?
Je verdienmodel maakt onderdeel uit van je businessmodel. Je wilt natuurlijk geld verdienen met je bedrijf. Jouw propositie vertegenwoordigt een bepaalde waarde en daarmee wil je inkomsten genereren. De vraag is alleen hoe je dat doet. Vandaar dat bedrijven een of meerdere verdienmodellen kiezen om de markt zo goed mogelijk te bedienen.
Populaire verdienmodellen
Er zijn allerlei manieren om inkomsten te genereren. Een paar traditionele verdienmodellen op een rij:
1. Uurtje factuurtje
Misschien de meest voorkomende manier om geld te verdienen, zeker onder zzp’ers die een dienst verlenen: je werkt een x aantal uur en stuurt daar een factuur voor volgens een eerder afgesproken uurtarief. Dit uurtarief houdt rekening met de bedrijfskosten, zodat je voldoende overhoudt om te kunnen leven. Lees meer over je uurtarief bepalen.
2. Verkoop van producten
Het verdienmodel van de traditionele handel. Je levert een product aan een klant en brengt hiervoor een prijs in rekening die voldoende is om de kosten te dekken en er iets aan over te houden.
3. Service leveren
Sommige bedrijven kiezen ervoor om de inkomsten vooral te halen uit de service die ze verlenen. Denk daarbij aan een IT-bedrijf dat een IT- product verkoopt voor een relatief lage prijs en vervolgens inkomen halen uit het onderhoud dat daarna ontstaat.
4. Gratis producten (Freemium)
Sommige bedrijven leveren een gratis product, bijvoorbeeld een app. Deze app heeft alleen de basisfuncties. Om alle functies of premium-functies van de app te kunnen gebruiken, moet je een betaalde versie kopen.
5. Lenen (verhuur & lease)
Niet alles wat je gebruikt, wil je ook echt kopen. Vandaar dat mensen vaak dingen huren. Of het nu gaat om een vakantiehuisje of een auto. Huren of leasen is nog steeds in opkomst.
6. Affiliate marketing
Je hebt een website over een bepaald onderwerp waar je dagelijks heel wat bezoekers mag ontvangen. Je verdient doordat je op jouw site linkt naar andere partijen die een product aanbieden dat gerelateerd is aan een artikel op jouw site. Je krijgt betaald per click.
Verdienmodellen herontdekt
Dit zijn op zich allemaal bekende verdienmodellen. Toch zie je dat er steeds op nieuwe manieren invulling aan wordt gegeven. Denk aan het private leasen van auto’s, wat steeds normaler en betaalbaarder wordt. Een ander voorbeeld is Freemium: gebruik je de gratis of betaalde versie van Spotify? Lees je de basisartikelen op een website of ben je bereid te betalen voor de diepgaande content? Er zijn veel voorbeelden te geven van oude verdienmodellen die in een nieuw jasje gestoken worden.
Verdienmodellen 2025
Omdat behoeften en gebruiken veranderen, is het zinvol het verdienmodel van je onderneming regelmatig te analyseren. Misschien moet je dingen aanpassen of een ander verdienmodel toevoegen aan jouw bedrijf. Wat zijn nou een paar verdienmodellen om in 2025 rekening mee te houden? Of misschien op in te zetten? Een paar ideeën waar je iets aan kunt hebben:
1. Sociaal ondernemen
Sociaal ondernemen als verdienmodel? Dat klinkt gek. Toch is aandacht voor mens en maatschappij een factor waar steeds meer mensen bij stilstaan als ze kiezen voor een bedrijf. Het voelt beter om in zee te gaan met een bedrijf dat zijn steentje bijdraagt aan een betere wereld. Vandaar dat transparantie steeds belangrijker wordt. Transparantie over de bedrijfsvoering, maar ook over waar de producten vandaan komen, hoe ze gemaakt worden en onder welke omstandigheden.
Tip: Houd ook rekening met het welzijn en de wensen van je werknemers. Vooral werknemers van nieuwe generaties willen bij een bedrijf werken dat een bijdrage levert aan milieu en maatschappij.
2. Duurzaamheid
In het verlengde van sociaal ondernemen ligt duurzaam ondernemen. Hoe zorgt jouw bedrijf voor zo weinig mogelijk uitstoot en zo veel mogelijk circulariteit? Dit wordt voor consumenten steeds belangrijker. Als je een goed product kunt aanbieden met zo min mogelijk impact op het milieu, dan heb je een voorsprong op je concurrenten die hier geen rekening mee houden. Natuurlijk moet je oppassen voor greenwashing: mensen prikken er doorheen als je je groener voordoet dan je bent.
Wil je direct aan de slag met duurzaam ondernemen? Benut dit stappenplan: zo start je met duurzaam ondernemen.
3. Personalisatie
Sommige bedrijven maken slim gebruik van personalisatie om (meer) producten te verkopen: De mogelijkheid om iets te customizen, zodat het uniek is en perfect past. Het is toch veel leuker om een kaart te sturen met een foto van die ene mooie herinnering in plaats van een algemeen plaatje met een tekst? En het is vaak ook nog makkelijker, want je kunt de personalisatie gewoon online doorvoeren.
4. Abonnementen
Het abonnement is op zich niets nieuws. De Donald Duck die iedere week bezorgd wordt of de krant die elke ochtend op de mat ligt is voor velen een vertrouwd beeld. Maar nu (her)ontdekken steeds meer mensen het gemak van het abonnement. En daar kun je als bedrijf handig op inspelen. Je kunt het zo gek niet verzinnen, of er is een abonnement voor. Het handige: je hoeft er zelf niet meer aan te denken om bepaalde producten in huis te halen. Je verse koffie wordt elke week met de post bezorgd. Geen grote voorraden nodig en je hebt altijd een verse voorraad.
5. Lean Startup
Lean startup is een term die ongeveer 12 jaar oud is. Kort gezegd betekent het dat je een nieuw product zo snel mogelijk op de markt brengt, zodat je het direct en live kunt testen. Op die manier gaat er minder tijd zitten in het voorbereiden en ontwikkelen van een product en voorkom je dat jaren van ontwikkelen door het putje gaan omdat iets in de praktijk toch niet blijkt te werken. Snel, flexibel en rendabel.
Businessmodel en Business Model canvas
Welk verdienmodel het beste bij je past, is afhankelijk van je businessmodel. Natuurlijk kun je ook meerdere verdienmodellen naast elkaar hebben. Je businessmodel kun je opstellen aan de hand van de volgende vier vragen:
wie zijn je beoogde klanten (segment)?
wat bied je je klanten aan (waardepropositie)?
hoe produceer je het aanbod (waardeketen)?
waarom levert het winst op (verdienmodel)?
Met het zogenaamde ‘Business Model Canvas’ kun je vervolgens een of meerdere verdienmodellen formuleren voor je bedrijf. Het Business Model Canvas bestaat uit negen bouwstenen: Klantsegmenten, Waardepropositie, Kanalen, Klantrelaties, Inkomstenstromen, Key resources, Kernactiviteiten, Key Partners en Kostenstructuur. Als je dit uitwerkt voor jouw onderneming, maak je beter inzichtelijk welk verdienmodel bij je past.
Welke verdienmodellen kies jij voor 2025?
Natuurlijk zijn niet alle verdienmodellen aan bod gekomen in dit artikel. En dat is waarschijnlijk ook niet nodig. Ondernemers zijn creatief genoeg om vast te stellen op welke manier ze hun product in de markt kunnen zetten. Het gaat erom dat je de tijd neemt om je verdienmodel(len) te overdenken. Dus: welke verdienmodellen kies jij voor 2025?