Generatie Z wil werkplezier en persoonlijke balans, en dan graag bij een duurzame werkgever

Nieuwe generatie werknemers wil op eigen manier bijdragen

MKBSD - jonge ondernemer met schort achter tafel met kladblok

Van de werkende jongeren in Nederland maakt 94% zich zorgen over actuele maatschappelijke problemen zoals klimaatverandering en oorlog. En op de werkvloer streeft Gen Z vooral persoonlijke wensen en werkplezier na. Dat blijkt uit het Young Professional Onderzoek 2024 van careerwise.nl onder ruim 1.300 Nederlandse jongeren.

Vooral zorgen om klimaat en woningnood

Jongeren uit Generatie Z betreden op dit moment de werkvloer. Zij groeiden op met crises rondom banken, de euro, covid, energie, inflatie, stikstof, het klimaat, oorlogen en de woningcrisis. In het onderzoek geven ze aan zich het meest zorgen te maken over klimaatverandering & milieuschade en woningnood. Twee problemen die een bedreiging vormen voor hun toekomstige zekerheid.

Persoonlijke wensen en werkplezier belangrijk

Jongeren hebben wel de intentie om door hun werk actief bij te dragen aan het oplossen van de grote uitdagingen in Nederland. Bij de keuze van een baan of organisatie wordt volgens dit onderzoek echter primair gekeken naar werkplezier, mentale balans, hun eigen ontwikkeling en financiële zekerheid.

Initiatiefnemer en hoofdonderzoeker Matthijs Hamster: "Als werkgever moet je aanbod aansluiten bij hun levensstijl. Vroeger ging dit andersom, waarbij je je als werknemer aanpaste aan je werkgever. Maar in dit nieuwe denken moet je als werkgever mee. Met one-size-fits-all kom je er niet langer bij deze groep op de arbeidsmarkt. En dat moet je ook niet willen, want daarmee mis je unieke talenten en potentie die de jongeren meebrengen naar jouw werkvloer."

Gen Z geeft voorkeur aan werkgever met duurzame ambities

Uit andere onderzoeken blijkt dat jonge werknemers wel degelijk oog hebben voor duurzaamheid. Uit de grootschalige 2024 Gen Z & Millennial Survey van Deloitte blijkt dat 45% van de Gen Z’s in Nederland druk zetten op hun werkgevers om actie te ondernemen tegen klimaatverandering. Een trend die de afgelopen jaren gestaag is toegenomen. Ook is 19% procent van de Gen Z’s van baan of branche veranderd vanwege zorgen over het milieu.

En ook een onderzoek door YoungCapital uit 2023 onder 750 jongeren toont aan dat duurzaamheid een cruciale rol speelt bij de keuze van hun werkgever. Zo geeft 43% van de respondenten aan de huidige werkgever te verlaten als deze geen duurzame stappen zet.

Tip: Binnen een generatie zijn er ook veel verschillen en afwijkingen. Blijf dus vooral het individuele gesprek voeren en geef sollicitanten en werknemers uit alle leeftijdsgroepen een eerlijke kans.

Hoe kun je generatie Z managen?

Als je de verschillende generaties kent, weet je ook hoe je ermee om moet gaan. Jongere generaties zien een leidinggevende eerder als iemand met wie ze op basis van gelijkwaardigheid samenwerken. Pas je manier van leidinggeven (leiderschapsstijl) daarop aan. Dan haal je het beste uit elke generatie werknemers.

Tip: Verdiep je verder in de wensen van verschillende generaties en ga aan de slag met generatiemanagement.

Voordelen van generatie Z benutten

Onderzoekers zien genoeg kansen om met de nieuwste generatie werknemers door te groeien en mooie resultaten te boeken. Hamster: "De nieuwe generatie zit vol frisse ideeën en als organisatie heb je de invloed om dingen nu eens écht anders te gaan doen. Het bewust opzoeken van die samenwerking biedt jongeren de kans om hun goede intenties om te zetten in gedrag. Je laat blijken dat je hen ziet en naar hen luistert. En dat terwijl je als werkgever door hun inzet bijvoorbeeld sneller stappen zet richting duurzaamheidsdoelstellingen of andere toekomstbestendige vernieuwing en verbetering. Dat leidt tot bevlogenheid en meer betrokkenheid bij young professionals en draagt bij aan het behoud van jongeren. Win-win-win dus."

Wat vind je van dit artikel?

Raphael Klees

Auteur

Raphael Klees

Elke week probeer ik ondernemers in Nederland te inspireren en vooruit te helpen. Dat doe ik als redacteur en hoofdredacteur van verschillende zakelijke websites. Mijn doel is de informatie voor bedrijven zo helder en duidelijk mogelijk te maken. Daardoor kunnen ondernemers zich snel weer richten op hun bedrijfsvoering.