11 tips om de samenwerking in je team te verbeteren

Succesvol samenwerken, zo doe je dat

11 tips voor succesvol samenwerken

Wil je van jouw team een geoliede machine maken? Wij hebben 11 tips voor je - die ook relevant zijn als jullie hybride werken.

Wat is goede samenwerking?

Om als team zaken voor elkaar te krijgen, moet je goed samenwerken. Je hebt elkaar tenslotte nodig. Dat betekent dat ieder teamlid zich inzet om het gezamenlijke doel te bereiken. Ieder heeft zijn eigen kracht en jullie vullen elkaar aan.

Samenwerken als competentie

Terwijl de een van nature makkelijk samenwerkt, heeft een ander er moeite mee. Samenwerken is een competentie die je kunt ontwikkelen. Als werkgever of manager kun je jouw medewerkers daarbij helpen.    Goed teamwork wordt bovendien steeds belangrijker. Volgens onderzoekers van de Universiteit van Groningen besteden medewerkers inmiddels 50% meer tijd aan samenwerken dan 20 jaar geleden. Daarnaast werken ze vaker samen met leden van andere teams. Hoe zorg je ervoor dat jouw team het goed doet? Wij geven je tips. 

Tip 1: Vertrouw elkaar

De basis van een goed functionerend team is vertrouwen, aldus samenwerk-goeroe Patrick Lencioni. Als teamleden elkaar vertrouwen, stellen ze zich kwetsbaar op en geven hun fouten toe zonder bang te zijn voor conflicten. Dit zorgt ervoor dat teams leren en ontwikkelen. 

Als leidinggevende kun je zorgen voor meer vertrouwen binnen je team door het goede voorbeeld te geven: vraag je teamleden regelmatig om feedback, raak niet geïrriteerd als je het niet eens bent met hun feedback, maar doe er ook iets mee. 

De zogenaamde 'middle manager' speelt dus een grote rol. Er bestaan opleidingen om een betere leidinggevende te worden. Bijvoorbeeld de Opleiding Middle Management van onze kennispartner IMK Opleidingen. 

Lees meer over het stimuleren van een leercultuur en groeimindset.

Tip 2: Zorg voor een psychologisch veilige omgeving

Studies van onder meer Harvard-hoogleraar Amy Edmondson tonen aan dat psychologisch veilige teams beter presteren. Vooral teams met kenniswerkers profiteren hiervan. Hoe zorg je voor psychologische veiligheid? Spreek elkaar aan op de werkprestaties. Dat is niet alleen de taak van de leidinggevende, maar ook van andere teamleden. 

Geef als teamleider aan dat het belangrijk is dat iedereen zich mag uiten. Benadruk dat ieders mening belangrijk is om verder te komen. Luister en vraag door, druk je eigen mening niet door. 

Tip 3: Durf kritisch te zijn

Merk je dat een teamlid niet fijn reageert op een collega? Rolt hij bijvoorbeeld met zijn ogen als een ander iets zegt? Zeg er dan wat van. Ook als je ziet dat iemand zijn werk niet goed doet, moet je er iets van zeggen. Dan weten de andere teamleden dat je hierop let. Ze doen dan niet alleen beter hun best, maar weten ook dat het werk dat ze wél goed doen wordt opgemerkt. Dat mag je natuurlijk ook altijd benadrukken: een compliment is altijd fijn. 

Tip 4: Maak het werkproces overzichtelijk

Ieder teamlid is gebaat bij duidelijkheid. Het is tenslotte makkelijker om je taak te vervullen als je precies weet wat je moet doen. Een goede manier om processen overzichtelijk te maken is de agile-werkmethode. Hierbij deel je werkprojecten op in korte periodes van twee weken (zogenaamde ‘sprints’) die stuk voor stuk tot een concreet resultaat leiden. Daardoor weten jullie als team gauw of jullie op de goede weg zitten. Als je het gevoel hebt dat je voortgang boekt, stimuleert dat energie en creativiteit. 

De agile-methode blijkt vooral geschikt voor grote projecten waarbij de randvoorwaarden nog vaag en veranderlijk zijn – dat zijn vaak de projecten waarin een team kan vastlopen. Het is ook handig voor zelfsturende teams. 

Tip 5: Moedig oplossingsgerichte communicatie aan

Bij probleemgerichte communicatie heeft het team het over de oorzaak van een probleem. Belangrijk, maar de teamleden verzanden dan al gauw in discussies. Wanneer je voor een oplossingsgerichte aanpak kiest, nemen de teamleden de oorzaken van het probleem gewoon aan. De focus van het team is dan de oplossing. Welk doel streven we na, op welke manier werken we daar naartoe en wat is ervoor nodig om het te bereiken? Daarbij is het essentieel dat iedereen het eens is over de gekozen oplossing zelf. Over de argumenten voor die oplossing hoef je het dan niet eens te worden. 

Tip 6: Communiceren kun je leren

Communicatie is superbelangrijk voor een goede samenwerking binnen je team. Stel dus heldere communicatieregels op. Spreek af in welke gevallen je belt (bij urgente zaken), wanneer je mailt (bij minder urgente zaken) en in welke situatie je een chatberichtje stuurt (bij snelle maar geen urgente vragen of kleine taakjes bijvoorbeeld). Spreek in deze regels ook af hoe je samen vergadert: als je dat online doet, steek dan bijvoorbeeld je hand op als je de beurt wilt. 

Tip 7: Regel wie wanneer waar werkt

Wie thuis werkt en niet regelmatig incheckt, wordt al snel over het hoofd gezien. Bovendien kan het lastig zijn voor thuiswerkers om te zien waar collega's mee bezig zijn. Hoogleraar Judith Olson van de Universiteit van Californië doet al dertig jaar onderzoek naar werken op afstand en kan het dus weten: als je hybride werkt met je team, zorg dan wel dat iedereen op dezelfde dagen thuis is en op dezelfde dagen op kantoor. 

Tip 8: Debrief je team

Of je nou virtueel vergadert of live, het loont om naderhand een paar minuten te reserveren om je team te ‘debriefen’. Oftewel: vat samen wat er uit de vergadering is gekomen en welke actiepunten door wie opgepakt gaan worden. Zulke gespreksmomenten helpen je teamleden te verwerken wat er gezegd is. Dan begrijpen ze beter wat ze moeten doen, blijkt uit onderzoek van Harvard Business School. 

Tip 9: Beantwoord je e-mail snel

Werkt je team veel thuis? Of jijzelf? Zorg er dan voor dat je e-mails waarin je wordt gevraagd iets te doen snel beantwoordt. Laat weten wanneer je de taak af hebt. Zo weet iedereen dat zijn mail is gelezen en opgepakt. Dat is ook goed voor het onderlinge vertrouwen. 

Tip 10: Accepteer conflictsituaties

Ontstaat er toch een conflict? Geen zorgen. In elk groepsproces komen conflicten voor. Dat is niet per se slecht, want conflicten kunnen een team ook sterker maken. Medewerkers kunnen zo van elkaar leren en tot betere gezamenlijke beslissingen komen. Zolang het team maar met elkaar in gesprek blijft. Het is belangrijk dat ze problemen willen oplossen om vervolgens samen verder te kunnen. 

Tip 11: Vergeet dat verplichte teamuitje

Lekker met elkaar een hele dag banjeren door het bos goed voor de teambuilding? Vergeet het maar. Uit recent onderzoek van de universiteit van Sydney blijkt dat zulke verplichte heidagen juist eerder tot wroeging leiden. Veel werknemers hebben een hekel aan opgelegde activiteiten die niets met werk te maken. Bewaar de escaperoom dus maar voor het familieweekend. Of zorg er in ieder geval voor dat het uitje niet verplicht is en niet te veel tijd opslokt. 

Wat vind je van dit artikel?

Claartje Vogel

Auteur

Claartje Vogel

Schrijft al meer dan 10 jaar over economie, financiën en ondernemen, onder andere voor MKB Servicedesk. Zoekt graag ingewikkelde zaken uit en houdt van verhalen vertellen. Reist ondertussen de wereld rond.