Vergroot je medewerkerstevredenheid: tips voor een goede werksfeer
Zo zorg je voor tevreden personeel
Als ondernemer wil je goed personeel zo lang mogelijk aan je binden, zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt. De focus leggen op een hoge medewerkerstevredenheid helpt daarbij en zorgt dat jouw medewerkers het beste uit zichzelf halen. Maar hoe creëer je een goede werksfeer en zorg je voor tevreden medewerkers?
Wat is medewerkerstevredenheid?
Medewerkerstevredenheid gaat verder dan alleen een goed salaris. In 2023 deed het Integrated Benefits Institute (IBI) onderzoek naar het onderhouden van tevreden medewerkers. Zij kwamen tot de conclusie dat men steeds vaker kijkt naar wat organisaties aanbieden als totaalplaatje. Daaronder valt bijvoorbeeld een informele werksfeer, de mogelijkheid tot hybride werken en de mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Organisaties die daar flexibeler mee omgaan zijn daarom aantrekkelijker.
Verbeter je onboarding voor meer betrokkenheid
Ook bij het aannemen en inwerken van personeel is een goede begeleiding belangrijk om medewerkers snel te binden. Uit hetzelfde onderzoek van het IBI bleek dat een goed onboardingstraject de betrokkenheid bij de organisatie vergroot. Tijdens de onboarding leren nieuwe medewerkers kennis maken met de ins en outs van de organisatie. Wanneer je deze persoonlijk maakt, voelen ze zich sneller thuis binnen de organisatie en zal dit hun productiviteit sneller verhogen.
Creëer een goede werksfeer
Met een goede werksfeer zorg je voor tevreden medewerkers. Ze blijven namelijk niet alleen gelukkig, ze werken ook efficiënter. Bij het creëren van een goede werksfeer is het van belang om rekening te houden met de volgende zaken:
1. Zorg voor open communicatie
Stimuleer medewerkers door helder en eerlijk te communiceren. Daarmee geef je ze de kans om oplossingsgericht te werken. Daarnaast moet er ruimte zijn voor medewerkers om feedback te geven en gehoord te worden. Dit zorgt ook voor een gevoel van waardering en veiligheid.
2. Faciliteer een goede balans tussen werk en privé
Om werkdruk en stress te voorkomen, is het belangrijk om een goede balans tussen werk en privé te hanteren. Dit kan bijvoorbeeld door je medewerkers de mogelijkheid te bieden om vakantiedagen bij te kopen of te verkopen. Blijf daarom in gesprek met medewerkers over hun werkdruk en geef ze de ruimte die ze nodig hebben. Meer flexibiliteit voor het privéleven van je medewerkers geeft enerzijds meer rust en anderzijds meer waardering voor het handelen van de werkgever.
3. Toon waardering aan je medewerkers
Geef medewerkers blijk van waardering. Dit vergroot de betrokkenheid bij de organisatie en zorgt voor binding. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een tastbare beloning, maar ook door het regelmatig uit te spreken.
4. Onderken talent en ontwikkeling
Ken de talenten van je medewerkers en geef ze de mogelijkheid om nieuwe talenten te ontwikkelen. Enerzijds speel je in op de groeiende vraag van het ontwikkelen van persoonlijke doelen, anderzijds helpt het de organisatie door de inzet van nieuwe specialismen.
5. Bevorder de samenwerking
Zelfsturende teams waarbij medewerkers intensiever samenwerken dragen bij aan het behouden van tevreden medewerkers. Deze manier van werken zorgt, bij organisaties waar de lijntjes naar het managementteam korter zijn, voor een goede werksfeer.
Lees ook: 11 tips voor een goede samenwerking
6. Organiseer teambuilding activiteiten
Een vrijdagmiddagborrel, een teamuitje of sportactiviteiten organiseren bevordert teambuilding en dus de betrokkenheid onderling. Medewerkers leren elkaar hierdoor op een andere manier kennen. Een informele sfeer zorgt voor een betere samenwerking, aangezien medewerkers elkaar makkelijker benaderen.
Tevreden medewerkers: focus op zelfsturing en het individu
Door te luisteren naar wensen en ideeën van je personeel, betrek je ze bij de organisatie en maken zij optimaal gebruik van hun kwaliteiten. Slimmer en dynamischer werken maakt dat medewerkers zich flexibeler opstellen. Dit zal niet alleen een positief effect hebben op hun manier van werken, maar ook op de organisatie. Management- en organisatieprincipes zijn hierin van groot belang.
Geef verantwoordelijkheid
Biedt een medewerker aan om een nieuwe taak op zich te nemen? Maak hier gebruik van. Door medewerkers verantwoordelijkheden te geven, geef je aan dat je ze vertrouwt. Hierdoor voelen zij zich belangrijk en serieus genomen, wat resulteert in gemotiveerder en creatiever werk.
Werk slimmer
Laat iemand doen waar hij goed in is. Stimuleer de ontwikkeling van talent en geef je personeel de ruimte om zelf te kiezen waar en wanneer ze hun werk het beste uitvoeren.
Organiseer flexibeler
Maak gebruik van de kennis die zich binnen je organisatie bevindt, bijvoorbeeld door multidisciplinaire projectteams te vormen. Zet medewerkers van verschillende afdelingen of met verschillende vaardigheden bij elkaar. Hierdoor ontstaan nieuwe creatieve ideeën en bevindingen die processen binnen het bedrijf kunnen verbeteren.
Werk samen met externen
Door samen te werken met andere organisaties en partijen leg je de focus binnen jouw organisatie op jouw expertise. Heb je een groot project met een aantal ingewikkelde taken? Betrek gespecialiseerde organisaties bij je project en besteed ingewikkelde taken uit. Dit zorgt ervoor dat je je meer kan richten op kwaliteit. Tegelijkertijd druk je de kosten, de werkdruk en de tijd die het kost om deze ingewikkelde processen zelf uit te voeren. Ook dat zorgt voor meer tevreden medewerkers.
Meet tevredenheid met een medewerkers tevredenheidsonderzoek (MTO)
Om de medewerkerstevredenheid in kaart te brengen, kun je een medewerkers tevredenheidsonderzoek (MTO) uitvoeren. Dit doe je is door met ze in gesprek te gaan. Zo breng je gemakkelijk in kaart of zij een goede werksfeer ervaren, bijvoorbeeld aan de hand van persoonlijke gesprekken, groepsgesprekken of via een enquête. Door gebruik te maken van en anonieme enquête, verlaag je de drempel voor medewerkers om zich uit te spreken.
Belangrijk is om de resultaten van het onderzoek intern te delen. Aan de hand van die resultaten stel je vervolgens duidelijke actiepunten voor verbeteringen op en deel je deze met je werknemers. Zo voelen zij zich gehoord en zorg je voor extra binding.
Aandacht voor je personeel
Als werkgever focus je je graag op medewerkerstevredenheid. Daarom wil je je zo min mogelijk bezighouden met processen rondom je medewerkers, zoals salarisadministratie en HR. Een personeelssysteem zoals die van Loket.nl draagt daaraan bij, omdat deze processen je door dit systeem veel minder tijd kosten. Kostbare tijd die vrijkomt om meer aandacht aan je personeel te geven.