Het abonnement als verdienmodel
Geschikt voor jou als ondernemer?
HelloFresh, Boldking en Spotify: allemaal bedrijven die producten of diensten aanbieden als abonnement. Steeds meer ondernemers kiezen voor dit verdienmodel. Wat zijn de voordelen ervan? En hoe kun jij dit model voor jouw bedrijf laten werken?
Bij een abonnementsmodel lever je tegen een gelijk bedrag over een bepaalde periode een product of dienst aan je klant. “Dit verdienmodel is veel interessanter dan je misschien denkt”, zegt Marijn Mulders, kerndocent aan de Avans Associate Degree, opleiding Ondernemen en RetailManagement. “Je kunt het toepassen op veel standaard producten en diensten, bijvoorbeeld spijkerbroeken en licht. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken. Neem je bedrijfsvoering eens goed onder de loep: hoe kan ik wat ik nu per transactie verkoop, ombuigen naar een abonnementsmodel?”
Gemak dient de mens
Mulders ziet de laatste jaren een stijging in het aantal bedrijven dat kiest voor een abonnementsmodel. “Het gaat klanten vooral om gemak en service, denk bijvoorbeeld aan een dienst als HelloFresh. De prijs is niet eens de belangrijkste factor, want vaak is een abonnement duurder dan losse aanschaf, als je alles optelt. Het is dus een lucratief verdienmodel.”
Zorg voor trouwe klanten
Een ander belangrijk voordeel is dat je een stabiele inkomstenstroom genereert, in plaats van dat je per product moeite moet doen voor de verkoop. En als het je lukt om klanten aan je te binden, ben je zelfs jarenlang verzekerd van die inkomstenstroom. “Hier ligt een grote kans voor veel bedrijven. Voor het werven van nieuwe klanten doen ze vaak veel moeite, maar als een klant eenmaal binnen is doen ze geen moeite meer. Terwijl een trouwe klant juist heel waardevol is. Bovendien; als een vaste klant eenmaal weg is komt hij meestal op korte termijn ook niet terug. Geef je trouwe klanten dus eens in de zoveel tijd een extraatje. Geef ze een goed gevoel, een gevoel van vertrouwen.”
Wees persoonlijk en flexibel
In deze tijd waarin het individu voorop staat, is het bovendien belangrijk om oplossingen op maat te bieden. “Iedere klant heeft andere behoeftes. Mijn advies is dan ook om klanten daarin tegemoet te komen. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van verschillende soorten abonnementen, of de mogelijkheid om een abonnement tijdelijk stop te zetten. Dit is bovendien een goede manier om je te onderscheiden van de concurrentie.”
Nieuwe manier van betalen
Het aanbieden van je producten in abonnementsvorm brengt een andere manier van betalen met zich mee. Een doorlopende inkomstenbron is fijn voor een stabiele cashflow en je hoeft je klant niet steeds lastig te vallen met een betaalverzoek. Maar herhalende betalingen nemen wel wat meer werk en kosten met zich mee. Het inzetten van automatische incasso, vooral in Nederland, biedt hierin uitkomst. Voor betalingen in buitenland kun je ook PayPal of Creditcard gebruiken. Ook moet je bij herhaalbetalingen rekening houden met annuleringen, ook wel storneringen genoemd. Zorg dat je inzichtelijk krijgt welke transacties mislukt zijn en waarom. Wanneer je overzichtelijk ziet wanneer er een annulering heeft plaatsgevonden, kun je deze automatisch opvolgen, bijvoorbeeld met een herinnering met betaallink of herhaalincasso.