Klanten werven: hoe vind je klanten?
Waar vind je nieuwe klanten, wat heb je te zeggen en hoe kom je met ze in contact?
Inhoud:
- Klanten werven: wie wil je dat het zijn?
- Je boodschap in kaart: waarom moet iemand klant worden bij jou?
- Personal branding: hoe wil je jezelf laten zien?
- Je bedrijf bekend maken bij klanten
- Netwerken met potentiële klanten
- Een hoge klanttevredenheid voor meer werk en klanten
- Blijf op de hoogte van wat klanten willen en nodig hebben
Iedere starter zal zich er het hoofd over breken: hoe vind ik mijn eerste klanten? Door klanten te werven en te houden maak jij van je beginnende bedrijf een stabiele en succesvolle onderneming. In dit artikel vind je 9 stappen die jou helpen om meer klanten aan te trekken en je bestaande te behouden.
Klanten werven: wie wil je dat het zijn?
Niemand bestaat voor iedereen. Om nieuwe klanten te bereiken, moet je weten wie je wilt bereiken. Hoe ziet jouw doelgroep eruit, wie is je ideale klant? Denk daarbij aan demografische kenmerken, de eigenschappen zoals leeftijd, geslacht en inkomen, maar ook aan psychografische kenmerken, de interesses, waarden en levensstijl van je klant. Demografische kenmerken helpen je klanten te vinden, psychografische kenmerken helpen je om een effectief marketingplan te schrijven.
Voorbeeld demografische beschrijving doelgroep: Mijn ideale klant is een man tussen de 30 en 40 jaar, die in de stad woont en een gemiddeld inkomen heeft.
Voorbeeld psychografische beschrijving doelgroep: Mijn ideale klant houdt van gezond eten, besteedt veel tijd aan sport en vindt milieuvriendelijkheid heel belangrijk
Tip: samen met Trendata hebben we een tool ontwikkeld waarmee je de behoeften van je doelgroep kunt voorspellen. Weet je wie je wilt bereiken, dan kun je hiermee de marktvraag voorspellen en klantbehoeften in kaart brengen.
Je boodschap in kaart: waarom moet iemand klant worden bij jou?
Om klanten binnen te halen, moet je kunnen uitleggen wat jouw product of dienst uniek maakt. Waarmee help jij je klanten? Wat doe jij of je product voor ze? Bedenk welke problemen jij voor je klanten oplost en hoe je dit op een simpele manier uit kan leggen aan potentiële klanten. Informatie die je kunt gebruiken in je marketing online, maar ook zodat je als je gaat netwerken vloeiend kunt vertellen wat je nou eigenlijk doet.
Personal branding: hoe wil je jezelf laten zien?
Je weet voor wie je er bent en wat je te vertellen hebt. Dan volgt de volgende stap: hoe ga jij dat laten zien aan de buitenwereld. Personal branding gaat over hoe jij je jezelf en je bedrijf presenteert aan de wereld. Wat maakt jou anders? Wat kun jij bieden dat anderen niet kunnen? Welke vaardigheden, kennis en ervaringen heb je? Hoe ziet jouw persoonlijkheid eruit? Dit vormt de basis van je merk, waarmee je online en offline kunt beginnen met het opbouwen van bekendheid.
Je bedrijf bekend maken bij klanten
Nu je weet wie je wilt bereiken en wat jij voor je klant doet, kun je starten met je marketing. Online en offline laten weten wie je bent en wat je doet. Stappen die je hiervoor kunt zetten:
Marktonderzoek doen: waar kun je jouw doelgroep vinden? Welke sites bekijken ze? Naar welke evenementen gaan ze? Bij welke netwerksites of netwerkevenementen zijn ze aanwezig?
Een marketingplan schrijven: bundel alle informatie die je hebt in een marketingplan. Wat ga je op welke plekken doen om je bedrijf onder de aandacht te brengen?
Een website lanceren: zorg voor een duidelijke en aantrekkelijke website. Wat doe je en voor wie? Welk probleem los je op voor jouw klanten?
Social media: met een social media account kun je laagdrempelig in contact komen en blijven met je ideale klanten. Kijk welke vormen van social media je doelgroep gebruikt, maar ook naar wat je zelf begrijpt en leuk vindt.
Lokale promotie. Begin dichtbij. Stuur een bericht naar de lokale krant, ga naar netwerkevenementen in de buurt of deel flyers uit in je omgeving. Praat met mensen die je tegenkomt bij het sporten, op het schoolplein of in de supermarkt over wat je nu doet. Zorg dat mensen weten dat je bedrijf bestaat.
Pitchen maar: je moet kort kunnen vertellen wie je bent en wat je doet. Je moet kunnen pitchen. Oefen op bekenden en vraag om feedback. Snappen ze wat je zegt? Een sterke pitch helpt je als iemand op een feestje vraagt ‘wat doe jij eigenlijk?’, maar ook als je op een netwerkbijeenkomst staat en mensen vragen waar je ze bij kan helpen.
Zoekmachinemarketing (SEO). Online goed gevonden worden helpt je aan nieuwe klanten. SEO helpt je hierbij.
Netwerken met potentiële klanten
Iets wat veel beginnende ondernemers spannend vinden, maar vaak wel een hele effectieve in het klanten werven: netwerken. Online kan dat via allerlei zakelijke netwerksites en social mediaplatforms; offline via speciale netwerkbijeenkomsten, maar ook op je sport- of muziekvereniging, via je vriendenkring of op het schoolplein.
Tips om te beginnen met netwerken
Netwerken is niet hetzelfde als verkopen. Je wil niet een koelkast verkopen; je wilt het idee verkopen dat je verstand hebt van koeling en dat je betrouwbaar bent. Wees zichtbaar, letterlijk. Bied aan om op een bijeenkomst te praten over het onderwerp waar jij verstand van hebt. Zo val je in één keer op bij een grote groep mensen.
Luister meer, praat minder. Dan hoor je aanknopingspunten voor een zakelijk aanbod. En stel vragen over de problemen waar je potentiële klant mogelijk tegenaan loopt. Misschien heb jij de oplossing.
Netwerken is niet hetzelfde als borrelen. Houd je hoofd erbij en onthoud dat je met iemand in gesprek bent om zakelijk een goede indruk achter te laten.
Houd contact, bijvoorbeeld via social media als LinkedIn of Instagram. Daarmee maak je van een vluchtige ontmoeting een langer durende relatie.
Wees jezelf. Doe je niet groter en imposanter voor dan je bent. Je valt snel door de mand als je een verkeerd beeld schetst.
Zoek de klik. We doen sneller zaken met mensen waar we een klik mee hebben. Ga op zoek naar wat jij en je gesprekspartner gemeenschappelijk zijn. Dat kan een liefde voor voetbal zijn, maar ook een gezamenlijke hekel aan verkooppraatjes op netwerkbijeenkomsten.
Een hoge klanttevredenheid voor meer werk en klanten
Meer werk of meer verkopen komen vaak niet door nieuwe klanten, maar door terugkerende klanten. Ook vertellen tevreden klanten anderen over je bedrijf, zodat je steeds meer klanten krijgt. Zorg dus dat je de klanten die je hebt, tevreden houdt. Bijvoorbeeld met goede communicatie en service. Ook kun je bestaande klanten vragen om feedback om zo je bedrijf, je product en je processen te blijven verbeteren.
Blijf op de hoogte van wat klanten willen en nodig hebben
Bij de start van je bedrijf bepaal je de doelgroep en bekijk je wat ze willen en nodig hebben. Je weet op dat moment welke problemen jij voor ze oplost. Maar gaandeweg verandert je bedrijf en verandert de markt en de behoeften van je doelgroep.
3 manieren om op de hoogte te blijven van de markt en de behoeften van je klant
Klantenfeedback verzamelen: luister naar wat klanten zeggen op het moment dat ze klant zijn, vraag klanten actief om feedback na een aankoop of na het leveren van je dienst en lees en analyseer reviews op Google en social media. Dit is waardevolle informatie waarmee je verbeteringen door kunt voeren en aan de verwachtingen van je klant kunt (blijven) voldoen.
Contact met de klant: door persoonlijk contact met je klant blijf je goed op de hoogte van wat ze willen en hoe de markt eruit ziet. Dit kan met een praatje tijdens het afleveren van je product, een georganiseerde klantbijeenkomst of een bezoekje bij de klant op locatie. Luister naar wat ze zeggen en naar hoe ze het zeggen, zodat je in kunt spelen op hun feedback, wensen en verwachtingen.
Verzamel data. Hoe meer klanten je hebt, hoe meer data je hebt.. Je kunt kijken naar verkoopdata, maar ook naar het gedrag van je klanten. Wanneer kopen ze, op welke manieren vinden ze je, wat zijn veelgestelde vragen? Ook kun je gebruik maken van tools, zoals deze die we ontwikkelden samen met Trendata, om toekomstige klantbehoeften te voorspellen.