Wat is het doel van mijn website?
Een website als uithangbord, verkooppunt, merkversterker of interactief platform
86 procent van de bedrijven met meer dan tien werknemers heeft een website. Maar waarom heb je er eigenlijk één? En voor de ondernemers die nog geen website hebben: waarom moet ik er een nemen?
Jouw website is het uithangbord van je onderneming
Verreweg de meeste websites van ondernemers uit het mkb zijn virtuele etalages. Ze hebben als doel de bezoeker te informeren over de producten of diensten van het bedrijf. Wil je zo’n website, besteed hier dan eenmalig veel aandacht aan, zodat je voor de komende jaren gebakken zit. Zorg ervoor dat je bedrijfsinformatie duidelijk op je website vermeld staat en dat je website een positief visitekaartje van je onderneming vormt.
Tips voor een goede website:
Maak bondig duidelijk wat jouw bedrijf precies doet.
Zorg dat je contactgegevens goed vindbaar zijn.
Optimaliseer je website voor zoekmachines.
Zorg dat de site tijdloos is. Plaats alleen een nieuwspagina als je van plan bent om minimaal één keer per maand een nieuwtje te plaatsen.
Website als manier om je merk sterker te maken
Vind je het belangrijk dat je bedrijf een bepaalde sfeer uitademt, besteed dan extra aandacht aan de beleving van je website. Je website kan je op die manier helpen met de opbouw van je merk.
Huur een goede designer in, die jouw merk op de juiste manier weet te vertalen. Een site in Flash ziet er vormgevingtechnisch mooi uit, maar is slecht vindbaar door zoekmachines. Is dat het je waard?
Vraag actief aan de bezoekers van je website hoe ze je site en je merk ervaren. Doe dit met behulp van sociale media of e-mail en besteed hier ook regelmatig aandacht aan. Op basis hiervan kun je je merk en je website verbeteren.
Webshop: website als online verkoopkanaal
Denk je dat jouw product of dienst geschikt is voor online verkoop, dan kun je ervoor kiezen een webshop aan je website te koppelen. Overigens hoeft dat niet te betekenen dat je allerlei extra taken krijgt: Er zijn veel partijen die het technische gedeelte, de kassaprocedure en de logistiek voor een steeds lager bedrag voor je uit handen kunnen nemen. Waar je verder aan moet denken als je een webshop wil opzetten:
Oriënteer je op de online markt: wordt jouw product of dienst al veel online verkocht? Probeer te kiezen voor een niche en/of zorg dat je héél goed wordt op jouw gebied.
Bied meerwaarde in de vorm van content, bijvoorbeeld door testen uit te (laten) voeren van de producten die je verkoopt, en zet de testuitslagen prominent op je site.
Bedenk goed of je die dure webshopsoftware zelf gaat ontwikkelen. Het is waarschijnlijk goedkoper om het uit te besteden.
Website om in contact komen met je (potentiële) klanten
Door je website interactief te maken en je klanten uit te dagen om te reageren, kun je met je (potentiële) klanten in contact komen. Een andere manier: Een bedrijvenpagina of bedrijfsaccount aanmaken op een sociale netwerksite. Zoek in dat geval wel eerst uit of je klanten veel op sociale netwerksites komen. Wordt actief op díe plekken waar je klanten ook zijn. Zo kun je gemakkelijker en goedkoper (geen postzegels, papier) communiceren met je klanten en voer je meteen online marketing.
Tip: Een leuke, interactieve manier om met je klanten in gesprek te gaan, is via een Hangout op je Google+ bedrijfspagina. Je logt allebei in, komt via ‘een kring’ bij elkaar in een Hangout en praat met elkaar, terwijl je elkaar ziet. Je kunt zelfs met tien mensen tegelijk ‘hangen’.
Geen website
24 procent van de ondernemers heeft geen website, blijkt uit onderzoek van de Boston Consultancy Group. De belangrijkste reden voor deze groep offline ondernemers is dat ze het idee hebben dat een website geen toevoeging zal zijn voor hun onderneming. Mogelijk zijn jouw (potentiële) klanten niet online of is je product niet geschikt voor online verkoop, maar vraag je af of dit zo blijft. Mogelijk verplaatsen je klanten zich langzaam van offline naar online en loopt jouw klantenbestand straks leeg. Wees daarom voorbereid. Je kunt met weinig moeite al een basispagina maken, bijvoorbeeld via een weblog. Een andere optie: zet je bedrijfsgegevens online via Google Places. Dat is gratis, kost je weinig moeite en je bent wél mooi vast online. Via Google Places kun je je bedrijfsgegevens bijwerken en beheren. Bovendien zorgt het ervoor dat je bedrijfsvermelding op Google Maps en op sites uit het zoeknetwerk en het Display Netwerk van Google up-to-date blijft.
Kosten website
Leuk, zo'n website maar wat kost een website bouwen, onderhouden en optimaliseren eigenlijk? En hoe zorg ik dat de bezoekers van mijn website mij wat opleveren?
Lees alles over online kansen en online ondernemen in 'Eerste hulp bij online ondernemen'.
Bron: Lipperhey