Duurzaam businessmodel opstellen? Zo begin je
Aan de slag met het Business Model Canvas
Duurzaamheid komt voor veel bedrijven steeds hoger op de agenda te staan: bedrijven zien de voordelen in en geven duurzaamheid een plek binnen hun businessmodel. Maar wat houdt een duurzaam businessmodel precies in? En hoe start je hiermee?
Wat is een duurzaam businessmodel?
Een businessmodel laat zien hoe en voor wie je als bedrijf waarde creëert. Bij het opstellen van een businessmodel bepaal je welke bouwstenen nodig zijn om producten of diensten te leveren die voor een bepaalde groep afnemers waardevol zijn. Een juiste combinatie van bouwstenen, en dus een goed businessmodel, zorgt ervoor dat jij je doelen kunt behalen.
Nu de wereld steeds vaker te maken krijgt met klimaatverandering en sociale ongelijkheid blijft groeien, is het van belang dat bedrijven toewerken naar een duurzame bedrijfsvoering. Dit houdt in dat je bedrijf is ingericht is om niet alleen financiële waarde, maar ook ecologische en sociale waarde te creëren, zowel op korte als op lange termijn.
Het opstellen van een duurzaam businessmodel helpt je om dit te bereiken en je impact op de wereld te verbeteren. Maar hoe pak je dit goed aan?
Verduurzamen met het Business Model Canvas
Als je duurzaamheid een vaste plek wilt geven in je bedrijf, zul je wellicht het een en ander moeten aanpassen in je businessmodel. Een bekend hulpmiddel om een businessmodel te ontwikkelen, is het Business Model Canvas van Alexander Osterwalder. Dit model bestaat uit 9 elementen die uitleggen hoe en voor wie je als bedrijf waarde creëert.
Ditzelfde model kun je gebruiken als je wilt onderzoeken hoe je meer met duurzaamheid of circulariteit kunt doen. Zo kun je de elementen van het Canvas langslopen en bepalen waar, hoe en voor wie je meer sociale of ecologische waarde kunt creëren. Met de voorbeelden hieronder helpen we je op weg.
Onderzoek de behoeftes van een andere of meer bewuste doelgroep
Bij het element Customers in het Canvas bepaal je welke doelgroep je bedient en wat hun behoeftes zijn. Verken eens of je met je bedrijf kunt inspelen op een nieuwe doelgroep die zich meer bezighoudt met duurzaamheid.
Werk aan de kwaliteit en het ontwerp van je product of dienst
Bij Value Proposition denk je na over je algemene waardepropositie. Als de kwaliteit van je product of dienst hoog is, gaat het langer mee en zijn klanten langer blij. Kijk daarom wat je kunt doen om de kwaliteit van je product verder te verbeteren.
Onderzoek of je gebruik kunt maken van gerecyclede materialen
Onder het element Key Resources valt je inkoop. Maak je een product? Dan is het kansrijk om te gaan voor milieuvriendelijke materialen. Onderzoek bijvoorbeeld of je gebruik kunt maken van gerecyclede grondstoffen voor je product of verpakking.
Lever je product of dienst op een milieuvriendelijke manier
Bij het element Channels kijk je naar hoe je met klanten communiceert en hoe je product of dienst wordt geleverd. Kijk eens of je kunt kiezen voor een duurzame bezorgdienst, zoals de Fietskoeriers of Budbee.
Zoek waardevolle samenwerkingen op met andere partijen
Bij Key Partners bepaal je welke partijen je nodig hebt om je bedrijf te runnen. Hier liggen kansen om met goede doelen of betekenisvolle bedrijven samen te werken, zoals een sociale werkplaats waar jouw producten worden ingepakt.
Draag zorg voor hoe je product wordt gebruikt en weggegooid
Je kunt als bedrijf meedenken over hoe klanten je product gebruiken of weggooien. Zo kun je onder Key Activities een recycling- of reparatieservice gaan aanbieden, waardoor klanten je product langer kunnen gebruiken óf verantwoord wegdoen.
Verken andere verdienmodellen
Aan de financiële kant van het Canvas, onder Cost Structure en Revenue Streams, zijn er ook manieren om duurzaamheid te stimuleren. Met een ‘pay per use’ of ‘sharing’ model kun je klanten laten betalen voor gebruik in plaats van bezit, waardoor er uiteindelijk minder grondstoffen hoeven worden gebruikt.
Met je team aan de slag
Wil jij ook je businessmodel verduurzamen met behulp van het Business Model Canvas? Met onderstaande stappen kun je direct aan de slag:
Heb je het Business Model Canvas niet eerder gebruikt? Geen probleem! Neem je tijd en vul deze allereerst in voor de huidige situatie van je bedrijf.
Plan een sessie met je team en loop - met behulp van de voorbeelden hierboven - samen door de elementen van het Business Model Canvas heen. Denk na over ideeën om jullie bedrijfsvoering te verduurzamen en meer sociale en ecologische waarde te creëren. Vul een nieuw Canvas in op basis van de gewenste situatie.
Vergelijk het Canvas van jullie huidige situatie met die van de gewenste situatie. Waar zitten de grootste verschillen? En wanneer willen jullie dit hebben bereikt? Stel doelen en definieer concrete vervolgstappen. Wat kun jij of kunnen jullie morgen al doen om hier naartoe te werken? Succes!