Voorbeeld marketingplan
Alle relevante zaken op een rij
Wat is goede marketing? Hoe kun jij dat doen? Op deze vraag zijn veel verschillende antwoorden mogelijk, want het moet bij jouw bedrijf passen. Toch is het handig om een voorbeeld te hebben. Kijk hier naar een voorbeeld marketingplan.
Wat is het doel van je product of dienst?
Mensen willen graag bezig gehouden worden, entertainment is populair. Xia BV is een bedrijf dat entertainment biedt en mensen altijd wil prikkelen met nieuwe producten. Xia BV wil zich onderscheiden van de concurrenten door kwalitatieve, originele en betrouwbare pc-games aan te bieden. Zo ook met de nieuwste pc-game ‘The War’. In dit marketingplan wordt beschreven hoe Xia BV met behulp van de nieuwe game ‘The War’ de nummer één aanbieder wil worden van pc-games.
SWOT-analyse
Sterke punten
een breed assortiment van producten en diensten
sterke Research & Development-afdeling
de moedermaatschappijen van Xia BV (Nintendo) is een belangrijke leverancier van informatie en entertainment
veel distributiepunten
Zwakke punten
onderscheid met concurrentie is niet duidelijk bij de doelgroep
kleine naamsbekendheid
hoge productiekosten ten opzichte van de concurrent
Kansen
steeds uitgebreidere technologie
prognose groeiende markt
Bedreigingen
bereidheid bij de consument om een pc-game te spelen is erg laag door de hoge kosten
samenwerkingsverbanden van concurrenten die als doel hebben hun technologische positie te versterken
Wat is je doelgroep?
Algemene kenmerken: Vooral mannen, studerend of werkend, tussen 15 en 30 jaar.
Bestaande klanten: Mannen tussen de 15 en 25 jaar zorgen voor 75% van de omzet. De rest komt van mannen ouder dan 25 jaar en vrouwen tussen de 20 en 30 jaar.
Potentiële klanten: Steeds meer vrouwen tussen de 20 en 30 jaar zijn geïnteresseerd in pc-games. In deze groep zitten dus veel potentiële klanten.
Behoeften: Uit ons doelgroeponderzoek blijkt dat de doelgroep is geïnteresseerd in originele, nieuwe games waarin de nieuwste technologieën zijn verwerkt.
Wat is je doelstelling?
De marketingdoelstelling van Xia BV luidt als volgt: het marktaandeel binnen 1 jaar tijd vergroten tot 35%, zodat Xia BV de grootste aanbieder van pc-games in Nederland is.
Wat zijn de marketingstrategieën?
Strategieën om deze doelstellingen te bereiken zijn de volgende:
een uitgebreide reclamecampagne voeren voor ‘The War’, waar ook vrouwen zich door aangesproken voelen
een lage introductieprijs voeren
Wat is het marketingbudget?
Xia BV maakt bij het bepalen van het budget gebruik van de taakstellende methode. Door middel van deze methode wordt de grootte van het budget bepaald dat nodig is om de doelstellingen te behalen. Xia BV wil een grootschalige reclamecampagne voeren. Het budget dat daarvoor nodig is, bestaat uit de volgende onderdelen:
Radio
Er wordt zes keer per dag gedurende twee weken een commercial uitgezonden:
Productie: € 1.000
Radio 3FM: € 90.000
Radio 538: € 90.000
Tijdschriften
Productie: € 500
Veronica Magazine (2 maal fullcolour A4): € 50.000
Fancy (eenmalig fullcolour A4): € 16.000
Affiches op stations
Productie: € 500
Op 100 stations worden er affiches opgehangen. Het gemiddelde aantal posters per station is drie. De kosten per poster zijn € 250. Totaal: € 75.000.
Het totale marketingbudget is dus: € 323.000
Marketinginstrumenten
Product: De nieuwe, originele en technologisch hoogwaardige pc-game ‘The War’.
Prijs: De game wordt de eerste maand aangeboden voor € 39,99, daarna voor € 49,99. Dit is een gemiddelde prijs vergeleken met de producten van de concurrenten.
Plaats: Het product wordt op veel distributiepunten aangeboden, zodat de doelgroep makkelijk aan het product kan komen. Te denken valt aan winkels als Intertoys, Bart Smit en Mediamarkt. Daarnaast is de game ook makkelijk via internet te bestellen, bijvoorbeeld bij bol.com.
Promotie: De doelgroep wordt bereikt via radio, tijdschriften en billboards op stations. Ook wordt er gebruik gemaakt van nieuwe media, zoals Google advertising, affiliate marketing en influencers.