Beschrijving van de communicatie-instrumenten
Welke instrumenten moet je inzetten?
Als je een fantastisch product of dienst hebt, wil je dat natuurlijk van de daken schreeuwen. Met de communicatie-instrumenten die bij jouw doelgroep passen krijg je jouw boodschap bij de klant.
Factoren die een belangrijke rol spelen zijn het doel, de doelgroep en het beschikbare budget. Er zijn grofweg zeven soorten instrumenten:
Adverteren
Direct marketing
Sponsoring
Evenementen
PR (Public Relations)
Persoonlijke verkoop
Social Media
Adverteren
Het meest voor de hand liggende instrument is adverteren. Je kunt zowel offline als online adverteren.
Online kanalen: Online is er heel veel mogelijk. Zo kun je bijvoorbeeld adverteren op Google (Ads), op social media en met banners via affiliate marketing. De prijzen hiervan verschillen sterk. Verdiep je hierin of werk met iemand samen die er verstand van heeft.
Krant: Als je in de krant adverteert, gebruik je meestal een thematische of actiematigeboodschap. Je probeert hiermee de mening van de consument of juist het gedrag ten opzichte van het product te veranderen. Voor een pagina in kleur in een regionale krant ben je ongeveer € 1500 kwijt.
Buitenmedia (affiches, billboards): Zet buitenmedia in om je naamsbekendheid fors te vergroten. Je kiest voor deze vorm als beeld een grote rol speelt en je op zoek bent naar hoog bereik. Tien posters in bushokjes kosten rond de € 1000.
Radio: Net als buitenmedia, zorgt radio voor een hoog bereik en kan je snel je naamsbekendheid vergroten. Als je radio inzet, kun je specifiek richten op doelgroepen.
Televisie: Toch liever op televisie? Hier heb je alle voordelen van radio, plus de mogelijkheid om beeld in te zetten.
Direct marketing
Een meer persoonlijk instrument is direct marketing. Zoals de naam al zegt gaat het hier om een boodschap die direct naar een persoon is gericht. Let op: aan verkoop op afstand zijn strenge regels verbonden. Denk bij direct marketing aan:
Brievenbusreclame
Telefonische verkoop
Let op: Hieraan zijn strenge regels verbonden
E-mail (vraag toestemming aan klanten voor het versturen van e-mail i.v.m. regelgeving)
Internet (met voor jou de mogelijkheid om bezoek te analyseren: duur bezoek en welke pagina's)
Google advertenties
Sponsoring
Bij sponsoring levert de sponsor geld, goederen, diensten en kennis. Als tegenprestatie werkt de gesponsorde mee aan de realisatie van de communicatiedoelstellingen van de sponsor. De sponsor wil geassocieerd worden met de gesponsorde. Wanneer gebruik je sponsoring?
Het vergroten van naamsbekendheid
Versterken van imago
Tonen van goed burgerschap
Leggen van contacten met relaties
Omzet verhogen
Bereiken van specifieke doelgroepen
Motivatie eigen medewerkers
Events
Beurzen
Initiatief ligt bij doelgroep
Persoonlijk contact
Mogelijkheid tot geven van demonstraties
Eenmalige gebeurtenis
Kosten per consument erg hoog
Evenementen
Initiatief ligt bij doelgroep
Thematische promotie
Tastbare gebeurtenis; versterkt de reclameboodschap
Voorbeelden: Jaarbeurs, Rai, Ahoy, vakbeurzen, regionale ondernemerscongressen, bedrijvencontactdagen
Public Relations (PR)
Public relations (PR) houdt in: het bevorderen van wederzijds begrip tussen een onderneming en haar doelgroepen. PR wordt ingezet bij:
Introductie nieuw product
Voorbeeld: bij de introductie van een nieuwe auto worden journalisten uitgenodigd voor een proefrit in de hoop dat er daardoor enthousiaste artikelen in de pers verschijnen.
Nieuws over oude producten
Producten die al lang op de markt zijn, passen soms goed in een nieuwe trend.
Voorbeeld: met bestaande ontbijtproducten inhaken op de grotere aandacht voor gezondheid.
Vieren van speciale evenementen
Voorbeeld: de opening van de 100e supermarkt.
Versterken van reclamecampagne
Voorbeeld: bekende personen iets laten zeggen over het product.
Vervangen van reclamecampagne
Producten waarvoor reclamebeperking geldt (bv. sigaretten) onder de aandacht brengen.
Leggen van relaties met doelgroep
Vaak als uitvloeisel van een congres of sponsoring.
Social media
Je kunt social media inzetten om je merkbeleving te vergroten en om klanten direct kennis te laten maken met jouw producten & diensten. En sinds 2018 kun je zowel op Facebook als op Instagram je posts direct shoppable maken. Begin 2021 zijn dit de 5 grootste social media platformen in Nederland.
Whatsapp: 12,1 miljoen Nederlandse gebruikers. Tegenwoordig wordt whatsapp niet meer alleen gebruikt om met bekenden te chatten, maar ook met bedrijven.
Facebook: 10,4 miljoen Nederlanders zitten op Facebook. Bedrijven geven een inkijkje, beantwoorden hier vragen en delen aanbiedingen.
YouTube: 9,1 miljoen Nederlandse gebruikers, vooral op zoek naar kennis en/of amusement. Wist je dat dit de 2e zoekmachine na Google is?
Instagram: 5,6 miljoen Nederlanders maken gebruik van dit platform. Een visueel platform waarop je jouw bedrijf kunt laten zien en waar je producten direct kunt verkopen. Het gebruik van Instagram is in 2020 het hardst gestegen, met maar liefst 14% ten opzichte van 2019.
LinkedIn: 4,7 miljoen Nederlanders gebruiken dit vooral zakelijke platform. Vooral professionals om zakelijk te netwerken, carrière-kansen te vinden en kennis te delen.
Andere sociale media-platformen zijn Pinterest (3,5 miljoen Nederlandse gebruikers), Twitter (2,8 miljoen Nederlandse gebruikers) en Snapchat (2,7 miljoen Nederlandse gebruikers). Opkomend sociale medium in 2021 is TikTok met 0,7 miljoen Nederlandse gebruikers in 2020, waarmee je via korte filmpjes communiceert. Dit medium is (nog) niet erg populair onder kleinere bedrijven, maar net als Instagram een goede manier om jezelf te laten zien onder je doelgroep.