10 kenmerken van een succesvol mkb-bedrijf
Onderzoek: de succesformule van het mkb

Structureel werken aan je bedrijf, de betrokkenheid van je medewerkers vergroten en klanten als partners zien: enkele van de bestanddelen van een succesvol mkb-bedrijf.
Dat blijkt uit het onderzoek 'De succesformule van het mkb', van Twynstra Gudde Adviseurs & Managers onder succesvol presterende ondernemingen zoals energieleverancier Greenchoice, internetbureau Mangrove, softwareproducent Twinfield en het Parktheater Eindhoven.
Succesformule
Elk van de organisaties heeft zijn eigen manier van werken, maar uit het onderzoek blijken er ook een aantal overeenkomsten te zijn. Deze tien overeenkomsten zijn door de onderzoekers vertaald naar een succesformule van het mkb, met onderstaande kenmerken:
de werkelijke behoefte van de klant staat centraal;
er is een goed uitlegbare strategie zonder dwingende focus;
betrokken medewerkers staan aan de basis van het succes;
alle medewerkers kennen hun bijdrage;
klanten zijn partners;
de ondernemer is een inspirerend boegbeeld;
sturing vindt plaats op basis van vertrouwen en resultaat;
er is een platte structuur met verantwoordelijkheden laag in de organisaties;
er is actueel inzicht in de prestaties van de organisatie;
er is een 'open familie'-cultuur.
Hoe word jij succesvol?
Heb jij al een succesvolle onderneming? En zo niet, herken je je in het bovenstaande plaatje, of zou je je bedrijf nog kunnen verbeteren op deze punten? Vind met onderstaande hulpmiddelen de weg naar succes:
In het whitepaper 'Hoe haal ik méér uit tevreden personeel?' lees je hoe je je werknemers betrokken en bevlogen maakt.
In het e-book 'Eerste hulp bij Leren Excelleren' lees je inspirerende interviews met succesvolle ondernemers over de manier waarop zij het beste uit hun personeel halen.
In het whitepaper 'Hoe bedien ik klanten online?' lees je hoe je klanten beter online kunt bedienen en op welke manier je winst boekt op het web.