Bewaartermijn administratie: hoelang moet je administratie bewaren?
Plus 3 tips om je administratie netjes te houden

Voor ondernemers geldt er een wettelijke bewaartermijn administratie. Je hebt fiscale bewaarplicht. Hoe lang je welke delen van je administratie moet bewaren en hoe je dat moet doen, lees je in dit artikel.
Boekhouding bewaren, wanneer en hoe?
De wettelijke bewaartermijn voor je administratie is 7 of 10 jaar. Dat houdt in dat je bepaalde gegevens moet bewaren op papier of digitaal.
Hoe moet je je zakelijke administratie bewaren?
Je mag als ondernemer zelf bepalen hoe jij je boekhouding wilt bewaren. Je kunt hem inrichten en bijhouden zoals past bij jouw bedrijf. Je administratie moet binnen een redelijke termijn te controleren zijn door de Belastingdienst als je een boekenonderzoek krijgt. Dit geldt voor papieren administratie, maar ook voor digitale bestanden.
Lees ook aan welke eisen je boekhouding moet voldoen
Bewaartermijnen administratie: 7 of 10 jaar?
Je moet de basisadministratie 7 jaar bewaren, gegevens over onroerende zaken 10 jaar.
Unieregeling van het eenloketsysteem
Doe je zaken in de EU met klanten die geen btw-aangifte doen en heb je daarnaast gekozen voor het eenloketsysteem (One Stop Shop)? Ook dan is de bewaartermijn 10 jaar.
Kortere bewaartermijn afspreken met de Belastingdienst
Je kunt soms met de Belastingdienst een kortere bewaartermijn afspreken. Dit geldt niet voor de basisgegevens uit je administratie, die moet je altijd 7 jaar bewaren. Overige gegevens mag je na zo’n afspraak wel korter bewaren. Je kunt ook afspraken maken over de vorm waarin je gegevens bewaart - digitaal of op papier. Maak je zulke afspraken met de fiscus, dan wordt dat schriftelijk vastgelegd.
Basisgegevens administratie - 7 jaar
het grootboek
crediteurenadministratie
in- en verkoopadministratie
gegevens die belangrijk zijn voor belastingheffing aan derden
Gegevens onroerende zaken - 10 jaar
Overige gegevens - 7 jaar
privé-gebruik goederen en diensten
tussentijds gemaakte controleberekeningen - ook kladaantekeningen
bankafschriften
contracten, overeenkomsten en andere afspraken
agenda’s en afsprakenboek
software en databestanden
rittenregistratie en/of kilometerregistratie
Administratie geheel of gedeeltelijk uitbesteden
Ook als je je administratie uitbesteedt, bijvoorbeeld aan een administratiekantoor of boekhouder, gelden de genoemde bewaartermijnen. In principe zal een administratiekantoor de opslag netjes voor je regelen, maar je bent uiteindelijk zelf eindverantwoordelijk als de Belastingdienst een keer aanklopt. Als het bedrijf dat jouw administratie verzorgt grove fouten maakt, kun je ze trouwens wel aansprakelijk stellen voor de schade die jij daardoor lijdt. Hoe dan ook, maak duidelijke afspraken als je je administratie uitbesteedt. Check de algemene voorwaarden en zorg dat je altijd zelf toegang hebt en je administratie kunt inzien.
Dienstverleningsovereenkomst en zorgplicht
En, vergeet niet, dat zodra de Belastingdienst een controle uitvoert, je de administratie moet kunnen overleggen. Ook als je de samenwerking met het bedrijf beëindigt of je de administratie overdraagt aan een andere partij, moet je ervoor zorgen dat de relevante gegevens beschikbaar zijn voor zolang als de verplichte bewaartermijn loopt. De overdracht van administratie valt meestal onder de afspraken die je samen vastlegt in een dienstverleningsovereenkomst.
Daarnaast bestaat er een zorgplicht; dit betekent dat een administratiekantoor of boekhouder zorgvuldig en professioneel moet omgaan met jouw administratie en belangen als klant. Onder de zorgplicht valt ook dat bij beëindiging van de samenwerking jouw administratie op een nette manier moet worden overgedragen.
Vertrouwelijkheid en geheimhoudingsplicht
Jouw financiële gegevens vallen onder een geheimhoudingsplicht. Ze mogen deze niet zonder jouw toestemming delen met derden, behalve als de wet dit verplicht (bijv. bij een belastingcontrole).
Tip: vraag hoe een administratiekantoor of boekhouder omgaat met de bewaarplicht en leg afspraken schriftelijk vast. Check ook wat er in het contract staat over eventuele beëindiging van de samenwerking en overdracht.
Administratie ordenen en bewaren: 3 tips
De boekhouding of administratie is niet het favoriete onderdeel van de meeste ondernemers. Het is soms een gedoe, ingewikkeld en het kost tijd. Maar als de boel netjes staat, kan dat je belastingvoordeel opleveren zoals de kleineondernemersregeling (KOR), de startersaftrek en zelfstandigenaftrek. Daarom nog 3 tips om je administratie te ordenen en veilig te bewaren.
Vanaf het begin bijhouden. Hoe eerder je start met het bijhouden van je administratie, hoe beter. Ook als je nog in de voorbereidende fase zit, zonder KVK-nummer, klanten of investeerders. Dit geeft je inzicht in je cijfers vanaf het begin, zodat je beter kunt inspelen op ontwikkelingen en trends.
Houd je aan de fiscale bewaarplicht. Je weet nu wat je moet bewaren en voor welke termijn. Houd je aan die termijnen.
Gebruik tools en programma’s. Je hoeft gelukkig niet meer alles handmatig bij te houden, maar kunt gebruik maken van tools en programma’s. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een boekhoudpakket.
Veelgestelde vragen
Welke administratie moet je 10 jaar bewaren?
Als ondernemer moet je gegevens over onroerende zaken 10 jaar bewaren. Verkoop je in de EU aan klanten die geen btw-aangifte doen en heb je daarnaast gekozen voor het éénloketsysteem (One Stop Shop)? Ook dan is de bewaartermijn 10 jaar.
Hoe lang moet je administratie bewaren als zzp'er?
Je moet de basisadministratie 7 jaar bewaren, gegevens over onroerende zaken 10 jaar. Verkoop je in de EU aan klanten die geen btw-aangifte doen en heb je daarnaast gekozen voor het éénloketsysteem (One Stop Shop)? Ook dan is de bewaartermijn 10 jaar.
Welke gegevens in de boekhouding moet ik 7 jaar bewaren?
De basisgegevens in je administratie:
het grootboek
debiteurenadministratie
crediteurenadministratie
in- en verkoopadministratie
loonadministratie
gegevens die belangrijk zijn voor belastingheffing aan derden
En overige gegevens:
privé-gebruik goederen en diensten
tussentijds gemaakte controleberekeningen - ook kladaantekeningen
bankafschriften
contracten, overeenkomsten en andere afspraken
agenda’s en afsprakenboek
software en databestanden
rittenregistratie en/of kilometerregistratie
Hoe lang moet ik m'n boekhouding bewaren?
Bedrijven en zelfstandigen moeten hun administratie 7 jaar bewaren. Gegevens over onroerende zaken moeten 10 jaar bewaard worden. Verkoop je in de EU aan klanten die geen btw-aangifte doen en heb je daarnaast gekozen voor het éénloketsysteem (One Stop Shop)? Ook dan is de bewaartermijn 10 jaar.