Inwerken of onboarding, het verschil

Waarom inwerken nog geen onboarding is

Inwerken of onboarding, het verschil

Structureer je inwerkproces in 12 stappen

Onboarden, een hippe term voor inwerken? Ja en nee. De twee termen worden vaak door elkaar gebruikt. Toch is inwerken niet identiek aan onboarden.

Inwerken gaat vaak om iemand productief maken: de nieuwe collega in staat stellen zijn taken uit te voeren en zijn weg te leren kennen binnen de organisatie. Misschien moeten er richtlijnen worden gevolgd of zijn er bepaalde eisen waar het werk aan moet voldoen. 

Om wegwijs te raken binnen het bedrijf heeft je nieuwe werknemer een aantal praktische zaken nodig. Denk bijvoorbeeld aan een pasje of sleutel om binnen te komen, weten hoe je je moet ziekmelden of waarvoor je bij welke collega terecht kan. Ook afkortingen of jargon moet een nieuwe collega zich eigen maken. 

Zodra iemand aan de slag kan en de weg kent in het bedrijf wordt vaak het inwerkproces als afgerond beschouwd. Waar inwerken na deze twee stappen ophoudt, gaat onboarden juist veel verder. 

Onboarden is je thuis voelen

Je ergens thuis voelen en goede sociale contacten met collega’s opbouwen is belangrijk bij onboarding. Nu het gros van de mensen thuis werkt vanwege corona is onboarding lastiger, maar daarom nog belangrijker om vanuit huis te faciliteren. Het gevoel onderdeel te zijn van een familie zorgt ervoor dat de nieuwe collega, ofwel onboardee, goed kan samenwerken en ook na de proeftijd nog voor je wil blijven werken. 

Iemand zich snel thuis laten voelen begint met een warme ontvangst, soms zelfs direct nadat het contract getekend is. Een nieuwe medewerker ontvangt bijvoorbeeld een welkomstpakketje of een bloemetje thuis. Kennismakingsgesprekken zijn veelal standaard onderdeel van zowel het inwerken als het onboarden. Waar het bij inwerken vaak blijft bij een voorstelrondje, wordt tijdens een onboardingproces ook aandacht besteed aan het leren kennen van collega’s op persoonlijk vlak. Denk aan een introductie waar collega’s elkaars hobby’s of interesses moeten achterhalen of een (online) pubquiz of borrel om teamgenoten op een informele manier te leren kennen. 

Onboarden is verwachtingen uitspreken

Niets maakt je nieuwe medewerker onzekerder dan niet weten wat er van hem of haar verwacht wordt. Het is een algemene misvatting dat dit al duidelijk is geworden in het sollicitatiegesprek. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 64% van de nieuwkomers in de eerste maanden met vragen zit over de functie en rol. 

Tijdens onboarding wordt er aandacht besteed aan verwachtingen. In de eerste week wordt bijvoorbeeld met de leidinggevende besproken welke taken en verantwoordelijkheden er bij de functie horen. Wat moet er in de proeftijd zijn bereikt? Wat zijn de verwachtingen voor het eerste halfjaar? Het helpt om in die gesprekken samen concrete doelen te formuleren, zodat de onboardee precies weet hoe hij of zij aan de verwachtingen kan voldoen. 

Verwachtingen uitspreken is de eerste stap, maar duidelijk zijn over hoe je succesvol kunt worden is tevens onderdeel van onboarden. Een steeds vaker terugkerend onderdeel van onboarding is de uitleg van de ondernemer of iemand van HR over de kernwaarden van het bedrijf én hoe dit mee wordt genomen in beoordelingen. Zo weet elke nieuwe medewerker met een beetje ambitie hoe de volgende promotie bereikt kan worden. 

Onboarden is de missie snappen

Dat medewerkers de gevraagde taken uitvoeren is mooi, maar het liefst wil je dat ze met je meedenken en weten wat de ondernemer voor ogen heeft met het bedrijf. Onboarden is belangrijk voor het vergroten van de betrokkenheid van de medewerkers.

Het begrijpen van de missie van het bedrijf speelt een belangrijke rol bij het betrokken maken van medewerkers. Een missie gaat over wie je bent als organisatie en welk doel wordt nagestreefd. Nieuwe collega’s die het hogere doel van je bedrijf begrijpen, kunnen gericht een bijdrage leveren. Zo wil Tesla de wereldwijde transitie naar duurzame energie versnellen. Zo’n missie spreekt van een groter doel dan alleen auto’s verkopen en biedt een breder kader om mee te werken. Een bedrijf als Dove heeft als missie om het zelfvertrouwen van vrouwen en vooral jonge meisjes positief te beïnvloeden. Elke marketeer die bij Dove aan het werk gaat, weet direct welk gevoel een campagne moet achterlaten.

Van inwerken naar onboarden?

Test de onboardingtool van CoPilot twee weken gratis uit. Nieuwe collega’s weten daarna precies wat er van hen verwacht wordt en krijgen een warm welkom. En jij bespaart een hoop tijd omdat je praktische zaken en je bedrijfscultuur standaard kunt opnemen in de onboarding. 

Wat vind je van dit artikel?

Auteur

Fee Naaijkens