Aansturen van medewerkers: do’s & don’ts

Een solide basis voor effectief leiderschap

Aansturen medewerkers

Als kersverse werkgever ga je voor het eerst medewerkers aansturen. Een grote stap in je carrière met een reeks nieuwe verantwoordelijkheden. We leggen uit waarom goed aansturen van medewerkers zo belangrijk is en waar je op moet letten als je de bazenpet draagt.

Goed aansturen van medewerkers belangrijk voor motivatie, productiviteit en binding

Waar de één een geboren leider is, moet de ander alle zeilen bijzetten. In welke categorie je ook valt, de manier waarop je medewerkers aanstuurt is ontzettend belangrijk. Doe je het goed? Dan blijven je medewerkers gemotiveerd, productief én graag voor je werken. 

Andersom kan een slechte aansturing leiden tot onvrede en slecht gemotiveerde werknemers. Niet de kant die je op wilt in het kader van een gezonde bedrijfsvoering en goed werkgeverschap.

Geen medewerker is hetzelfde

Iemand aansturen is een vak apart. Het simpele feit dat je met mensen werkt, maakt aansturen van personeel zo lastig. Iedereen steekt anders in elkaar en wat voor de één prima werkt, kan bij de ander een totaal verkeerde aanpak zijn. Een uniforme manier om iedereen op een prettige manier aan te sturen is meestal dan ook een utopie. 

Hoe je het dan wel aanpakt? Bijvoorbeeld door je manier van leidinggeven aan te passen aan de situatie en je medewerkers. Dit heet ook wel situationeel leiderschap

Natuurlijk bestaan er ook andere beproefde methoden van leidinggeven, zoals democratisch leiderschap, verbindend leiderschap en aansturend leiderschap. Allemaal verschillende leiderschapsstijlen, elk met unieke speerpunten. Welke stijl het beste bij jou past hangt af van verschillende factoren, zoals bedrijfscultuur, organisatiestructuur, type medewerkers en je persoonlijke voorkeur.

Aansturen van medewerkers: waar moet je op letten?

Om leiderschap en aansturing zo mogelijk op te pakken, volgen hier een aantal aspecten om rekening mee te houden:

1. Communicatie

  • Wees duidelijk in je instructies en verwachtingen. Voorkom onduidelijke of tegenstrijdige instructies.

  • Luister naar je werknemers en sta open voor inbreng. 

  • Ga niet de popiejopie uithangen. Je hoeft geen vriendjes te zijn met je medewerkers.

  • Geef regelmatig constructieve feedback, bijvoorbeeld tijdens een feedbackgesprek. 

  • Opbouwende kritiek is soms nodig, maar deel ook complimenten uit.

2. Vertrouwen

  • Delegeer taken op een effectieve wijze en vertrouw op de vaardigheden van je team. 

  • Ga niet de micromanager uithangen. Geef je medewerkers de vrijheid om problemen naar eigen inzicht op te lossen. Tenzij ingrijpen echt noodzakelijk is.

3. Leiderschapsstijl

  • Kies een leiderschapsstijl die past bij jezelf en je werknemers. Wees flexibel en pas je stijl aan als dat nodig is.

  • Wees een rolmodel voor je werknemers. Jouw eigen gedrag zet de standaard. 

4. Professionele ontwikkeling

  • Stimuleer persoonlijke groei van je werknemers met trainingen, workshops of andere leermogelijkheden

  • Biedt doorgroeimogelijkheden binnen je organisatie

  • Probeer jezelf ook verder te ontwikkelen, bijvoorbeeld door een leiderschapstraining te volgen

  • Vier successen met je team. Bijvoorbeeld als jullie een project succesvol hebben afgerond. 

5. Administratie en management

  • Zorg dat je medewerkers goed leren omgaan met tijdmanagement. Help je teamleden om tijd effectief te beheren.

  • Documenteer alle relevante processen, feedbackgesprekken en belangrijke beslissingen voor toekomstige referentie. 

Aansturen personeel: gun jezelf de tijd

Door aandacht te besteden aan bovenstaande punten, leg je een solide basis voor effectief leiderschap. Geen medewerker is hetzelfde en elke teamdynamiek is weer anders, dus gun jezelf de tijd op het gebied van personeel aansturen. Een gezonde leercurve zal je hierbij helpen. Wees bereid je manier van aansturen aan te passen aan de unieke behoeften en uitdagingen binnen jouw organisatie.

Wat vind je van dit artikel?

Martin de Coninck

Auteur

Martin de Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.