Employer branding strategie: aan de slag met jouw werkgeversmerk
Stappenplan voor een sterk werkgeversmerk
Wie zich wil onderscheiden in de arbeidsmarkt kan niet om employer branding heen. Een goede employer branding strategie helpt niet alleen bij het aantrekken van nieuw talent, maar ook bij het behouden van je huidige medewerkers. In dit artikel leggen we uit wat een employer branding strategie is, waarom het waardevol is en welke stappen jij kunt nemen om er effectief mee aan de slag te gaan.
Wat is een employer branding strategie?
Een employer branding strategie is een plan waarmee je als bedrijf aan je reputatie als werkgever werkt. Een goede strategie richt zich op het aantrekken van nieuw talent (externe employer branding) en op het tevreden houden van je huidige medewerkers (interne employer branding).
Wat levert employer branding op?
Meer gekwalificeerde kandidaten voor een vacature. Bedrijven met een sterk werkgeversmerk trekken meer gekwalificeerde en betrokken kandidaten aan.
Behoud van medewerkers. Werknemers die trots zijn op hun werkgever en zich gewaardeerd voelen blijven langer bij het bedrijf. Hierdoor verlaag je de kosten voor werving, selectie en inwerken.
Verhoogde betrokkenheid. Tevreden en betrokken medewerkers zijn productiever dan ontevreden collega’s en dragen bij aan een gezellige en positieve bedrijfscultuur.
Concurrentievoordeel. Een sterk employer brand onderscheidt je van de concurrentie. Hierdoor ben je zowel voor medewerkers als voor klanten aantrekkelijker.
Versterkte bedrijfsreputatie. Met een goede employer branding strategie werk je aan een sterk werkgeversmerk. En in dit proces verbeter je vaak ook de algehele reputatie van je bedrijf. Dit maakt je als werkgever, maar ook als merk aantrekkelijker. Dit kan leiden tot meer en loyalere klanten en een betere positie in de markt.
Stappenplan employer branding strategie
Als je weet wat employer branding is en waarom jij ermee aan de slag wilt voor je bedrijf, dan is een employer branding strategie de volgende stap. Met deze 6 stappen zet je een employer branding strategie neer voor jouw bedrijf.
Stap 1: op zoek naar jouw werkgeversmerk
Begin met het in kaart brengen van de kernwaarden en de bedrijfscultuur. Wat maakt jouw bedrijf een leuke en goede plek om te werken? Dit kun je zelf bedenken, maar je maakt het sterker als je huidige medewerkers erbij betrekt. Waarom werken zij graag bij je bedrijf en wat waarderen ze aan jou als werkgever?
Stap 2: ontwikkel een employer value proposition
Een Employer Value Proposition (EVP) vat kort en krachtig samen waarom medewerkers voor jou moeten kiezen. Hierin zet je alles wat jou uniek en aantrekkelijk maakt als werkgever. Een EVP is de kernboodschap van je employer branding strategie. Hier moet je steeds op terug kunnen vallen. Onderdelen van een Employer Value Proposition kunnen zijn: kernwaarden, organisatiecultuur, carrièremogelijkheden, arbeidsvoorwaarden en beloningen, werkomgeving, innovatie en groei, erkenning en waardering, maatschappelijke betrokkenheid en de werk-privé balans. Naast een sterke boodschap is een goede EVP waar, toekomstbestendig, onderscheidend, specifiek en geloofwaardig.
Voorbeelden Employer Value Propositions (EVP)
Hilton: Like many, we are in a business of people serving people. We lead with culture and are fiercely committed to creating the world’s best work environment. We know that when we invest in our Team Members, our guests and communities benefit. It is why we are committed to providing industry-leading benefits that empower Team Members to be their best selves, in and outside work, and creating meaningful personal and professional growth opportunities for all. Whether it’s making dreams of starting a family come true, providing access to life-changing travel opportunities, or ensuring a sense of family and belonging for every Team Member — this is how we make Hilton a great place to work for all.
Tony’s Chocolonely: Bij Tony's Chocolonely hebben we een duidelijke missie: 100% slaafvrije chocolade. Om dit te bereiken, bieden we onze medewerkers een inspirerende en inclusieve werkomgeving, veel vrijheid en verantwoordelijkheid, en de mogelijkheid om bij te dragen aan onze missie om de chocolade-industrie te veranderen.
Rituals: Bij Rituals draait alles om het creëren van gelukkige momenten voor onze klanten. "Om dit te bereiken, bieden we onze medewerkers een inspirerende en harmonieuze werkomgeving, veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, waaronder een bijdrage aan hun gezondheid en welzijn."
Stap 3: je employer brand communiceren
Nu je weet wat je uit wilt dragen, kun je jouw employer brand communiceren.
Website. Optimaliseer je website en kijk kritisch naar de ‘werken bij pagina’. Weerspiegelt die pagina je werkgeversmerk? Dit kun je doen met tekst, maar ook met foto’s, video’s en verhalen van je medewerkers.
Social media. Deel daar niet alleen over je producten en diensten, maar post ook over werkplezier en dingen die je doet of regelt voor medewerkers. Laat je cultuur en kernwaarden ook op social media platforms een plek krijgen.
Vacatureteksten. Schrijf wervende en duidelijke vacatureteksten waarbij je jouw Employer Value Proposition terug laat komen. Dit hoeft niet letterlijk, maar kan ook tussen de regels door.
Stap 4: betrek en motiveer huidige medewerkers
Het succes van je strategie hangt niet alleen af van het aantrekken van nieuw talent, maar ook van het betrokken en motiveren van je bestaande medewerkers. Creëer ambassadeurs binnen je team. Houd hen op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen, betrek ze bij beslissingen die hun werk beïnvloeden, zorg voor regelmatige erkenning en beloningen en biedt trainingen en doorgroeimogelijkheden aan.
Stap 5: monitoren en evalueren
Door regelmatig feedback te verzamelen en belangrijke cijfers te volgen, kun je je strategie blijven optimaliseren. Gebruik bijvoorbeeld enquêtes en feedbacksessies om te begrijpen hoe medewerkers je werkgeversmerk nu ervaren en waar je kan verbeteren. Cijfers die je kunt volgen zijn bijvoorbeeld de medewerkerstevredenheid, de periode dat medewerkers gemiddeld bij je werken, het aantal sollicitaties en de tijd die nodig is om een vacature in te vullen.
Stap 6: verbeteren en aanpassen
Een employer branding strategie is niet iets dat je een keer neer zet. Je moet het blijven evalueren en aanpassen, zodat je blijft inspelen op de veranderende behoeften van je bedrijf en medewerkers.
Aandachtspunten employer branding strategie
Er wordt veel onderzoek gedaan naar employer branding. Dit zijn een aantal belangrijke gebieden waar je naar kunt kijken in het formuleren van jouw strategie.
Compensatie en voordelen. Het is niet zaligmakend, maar een goed salaris blijft toch een van de belangrijkste factoren in het aantrekken en behouden van medewerkers.
Werk-privébalans. Een gezonde balans tussen werk en privé is voor veel mensen steeds belangrijker. Dit kun je bieden door te werken met flexibele werktijden en de mogelijkheid tot thuiswerken.
Diversiteit, gelijkheid en inclusie. Medewerkers vinden een omgeving waarin iedereen gelijke kansen krijgt, ongeacht geslacht, leeftijd, etniciteit of andere factoren, steeds belangrijk.
Carrièremogelijkheden en ontwikkeling. Medewerkers zoeken bedrijven die mogelijkheden hebben voor persoonlijke en professionele groei en ontwikkeling. Hoe kun jij daar binnen je bedrijf voor zorgen?
Veelgestelde vragen rond strategie employer branding
Wat is een Employer Value Proposition?
Een Employer Value Proposition is een statement dat de unieke voordelen en waarden van je bedrijf als werkgever omschrijft. Het helpt je om employer branding verder vorm te geven en consistent te communiceren in je HR- en marketingstrategie.
Hoe betrek ik medewerkers bij employer branding?
Betrek je medewerkers door regelmatig feedback te vragen, hen te betrekken bij beslissingen en hun prestaties te erkennen en te belonen. Moedig hen aan om ambassadeurs van je bedrijf te worden door hun positieve ervaringen te delen.
Welke kanalen zijn het meest effectief voor employer branding?
Effectieve kanalen voor employer branding zijn je bedrijfswebsite en carrièrepagina, social media platforms zoals LinkedIn, Facebook en Instagram, vacatureteksten en interne communicatiemiddelen.
Moet ik nu al mijn vacatures aanpassen?
Het hoeft niet, maar door het wel te doen zorg je ervoor dat al je communicatie-uitingen matchen met de boodschap, de Employer Value Proposition, die je uit wilt dragen.
Wat kost employer branding?
De kosten kunnen variëren afhankelijk van de specifieke initiatieven en tools die je gebruikt. Het kan gaan om kosten voor het ontwikkelen van content, adverteren, het uitvoeren van enquêtes en het organiseren van evenementen. Het is belangrijk om een budget vast te stellen en de resultaten van je inspanningen regelmatig te evalueren.