Hoe zorg ik dat mijn mensen gaan meedenken?
Stappenplan: zo geef je leiding aan een lerende organisatie
Je zou je bedrijf graag willen veranderen in een lerende organisatie. Waarin je mensen leergierig zijn en oplossingsgericht meedenken. En waarmee je bedrijf flexibeler wordt. Hoe doe je dat? Het vereist bovenal een een andere manier van leidinggevende.
Om maar direct met deur in huis te vallen: daar is best een beetje lef voor nodig. Want leiding geven aan een lerende organisatie betekent dat je oude patronen moet loslaten. Het gaat niet langer meer om het aansturen van teams. In een bedrijf waarin mensen van elkaar leren en -in het verlengde daarvan- bezig zijn met verbeteren en innoveren, is dat passé.
Durven delegeren
Hoe ziet jouw rol er dan wel uit? Als je niet meer in de beginfase van je onderneming zit, is de structuur van je organisatie -als het goed is- duidelijk. En heb je goede mensen in je team. Durf dan ook te delegeren. Geef je medewerkers eigen verantwoordelijkheid. Je zult merken dat ze die ruimte zullen waarderen. Medewerkers willen zelf ook een zinvolle bijdrage leveren. En zich verbeteren.
Met zachte hand coachen
Jouw rol? Jij helpt ze bij het verbeteren van hun prestaties en motiveert ze daar waar nodig is om succesvol te zijn. Je helpt ze kiezen voor een opleiding, cursus of training. Je faciliteert informele leervormen. Mooi gezegd: je zult met zachte hand moeten coachen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je weet wat hun drijfveren zijn, regelmatig polst hoe ze in hun vel zitten, het werk verloopt en regelmatig een compliment geeft. Tip: Focus op de sterke punten, als je die verbetert heeft dat een dubbele impact.
Geef medewerkers de ruimte om voor hun eigen manier van werken te kiezen. Dat verhoogt de arbeidsvreugde maar ze zijn tegelijkertijd gebrand om succesvol te zijn. Over het resultaat maak je uiteraard wel harde afspraken. Je maakt een koppeling met je toekomstige organisatiedoelstellingen.
Stappenplan
Met welke stappen kom je dichter tot een lerende organisatie?
Zorg voor openheid: Creëer de juiste setting.Als je je medewerkers wilt laten leren en meedenken zorg je voor openheid. Betrek je medewerkers bijvoorbeeld bij omzetcijfers. Praat over de uitdagingen van de toekomst, de problemen, de kansen, de ontwikkelingen, een moeilijk vervulbare vacature etc etc. Draag regelmatig je missie uit
Vraag naar hun ideeën. Welke ervaringen hebben zij in hun dagelijkse werkzaamheden. Hebben ze sugegsties hoe ze de klant beter zouden kunnen bedienen? Hoe een product beter kan?! Kennen ze iemand voor een opengevallen plek?
Fouten maken mag: Sta toe dat er fouten gemaakt mogen worden. Als er daarna maar van wordt geleerd. Een foutencultuur maakt dat mensen worden uitgedaagd tot nieuwe initiatieven. Het is van belang dat ze daarop worden afgerekend (tijdens het beoordelingsgesprek).
Deel kennis met elkaar: Stimuleer dat er kennis wordt gedeeld. Als een collega naar een congres of seminar is geweest, is het zinvol als hij dat deelt met de rest. Ben je zelf naar een klant geweest, wat leerde je daarvan wat nuttig is voor je medewerkers?
Geef zelf het goede voorbeeld: Als je wil dat je medewerkers met ideeen komen of ervaringen delen over een nieuwe klant, moet je dat zelf ook doen. Heb het eens over een fout die je zelf maakte en wat je daarvan leerde.