Bedrijfswagen kopen: elektrisch, hybride, benzine of diesel?

Vind de perfecte bedrijfswagen voor jouw onderneming en de toekomst

VW Bedrijfswagens op een rij

Een bedrijfswagen kopen kan financieel en fiscaal aantrekkelijk zijn. Zeker als je de wagen langere tijd wilt gebruiken. Maar welk type aandrijving kies je? Elektrisch voor duurzaamheid, hybride voor flexibiliteit, en is een benzine-of dieselmotor nog wel zo’n slimme keuze? We zetten alle mogelijkheden voor je op een rij, inclusief kosten, fiscale voordelen, het einde van de bpm-vrijstelling per 2025 en de impact van huidige en toekomstige wet- en regelgeving.

Financiële en fiscale aspecten spelen een belangrijke rol

De energietransitie is volop ingezet en dat merk je op allerlei manieren. Ook op het gebied van duurzame bedrijfsmobiliteit. Zo komen er steeds meer uitstootvrije bedrijfswagens op de markt en neemt het marktaandeel toe. Elektrische bedrijfswagens en andere vormen van duurzame mobiliteit worden steeds meer de norm. Dit is niet alleen een gevolg van technologische innovaties, maar ook van overheidsbeleid. Dat richt zich op het verminderen van CO₂-uitstoot en het stimuleren van groenere keuzes.

Zo zijn er geen beperkte fiscale voordelen (zoals de KIA) voor bedrijfswagens die op fossiele brandstoffen rijden. Dit sluit aan bij een bredere strategie om bedrijven te motiveren om over te stappen op duurzamere alternatieven. De korting op bijtelling en de motorrijtuigenbelasting voor elektrische bedrijfswagens wordt de komende jaren echter geleidelijk afgebouwd. Dit was jarenlang een belangrijke stimulans voor de vergroening van het wagenpark. Dus de fiscale voordelen van elektrisch rijden worden minder aantrekkelijk.

Kijk verder dan de aanschafprijs en maak een rekensom

Bij het kiezen van een nieuwe bedrijfswagen kan duurzaamheid een zwaarwegende factor zijn in je besluitvorming. Toch speelt het financiële en fiscale plaatje ook een belangrijke rol. Daarom is het verstandig om verder te kijken dan alleen de aanschafprijs van een nieuwe bedrijfswagen. Maak een volledige rekensom, waarbij je rekening houdt met verschillende aspecten:

  • Aanschafkosten

  • Fiscale regels

  • Subsidies

  • Brandstof- of energiekosten

  • Motorrijtuigenbelasting (MRB)

  • Onderhoudskosten

  • Afschrijving en restwaarde

Afschaffing van de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens per 1 januari 2025

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: per 1 januari 2025 wordt de ondernemersvrijstelling voor de bpm voor bedrijfswagens afgeschaft. De bpm wordt vanaf volgend jaar berekend op basis van CO₂-uitstoot, waarbij je voor elke gram CO₂ gaat betalen. En dat heeft grote financiële gevolgen voor de aanschaf van nieuwe bedrijfswagens die rijden op fossiele brandstoffen.

Ter indicatie:

  • Voor bedrijfswagens op diesel met een uitstoot van bijvoorbeeld 200 g/km CO₂ kan de bpm oplopen tot zo’n 15.000 euro. Het exacte bedrag hangt af van de uitstoot van de bedrijfswagen.

  • Voor bedrijfswagens op benzine geldt een hogere CO₂-uitstoot in vergelijking met dieselauto’s (wel een lagere uitstoot van stikstof en fijnstof). Ook hier kan de afschaffing van de vrijstelling leiden tot een prijsstijging van duizenden euro’s, afhankelijk van de uitstoot en het specifieke voertuig.

  • Voor hybride bedrijfswagens ligt het iets ingewikkelder. Zo stoten plug-in hybride motoren (stekkerhybrides) veel minder CO₂ uit dan diesel- en benzinemotoren. De bpm-bedragen zullen dan ook relatief beperkt blijven en variëren van enkele honderden tot enkele duizenden euro’s. Dat geldt dan weer niet voor mild-hybride bedrijfswagens; die hebben slechts een minimale elektrische ondersteuning en stoten meer CO₂ uit (hoewel nog altijd minder dan benzine- en dieselmotoren).

  • Emissievrije bedrijfswagens (zoals volledig elektrische voertuigen of bedrijfswagens op waterstof) blijven bpm-vrij in 2025, wat een fors fiscaal voordeel oplevert ten opzichte van bedrijfsauto’s die op fossiele brandstoffen rijden.

Tip: wil je een bedrijfswagen kopen met fossiele aandrijving en nog profiteren van de bpm-vrijstelling? Koop dan dit jaar nog een nieuwe bedrijfswagen met een benzine-, diesel- of hybridemotor. Zorg ervoor dat de bedrijfswagen uiterlijk 31 december 2024 op kenteken staat. Wacht hier niet te lang mee, je bent waarschijnlijk niet de enige die vanwege de afschaffing van de bpm-vrijstelling dit jaar nog een nieuwe bedrijfswagen wil kopen.

Ook in 2025 lagere wegenbelasting met een grijs kenteken

Wil je een bedrijfswagen kopen puur voor zakelijk gebruik? Dan kun je een grijs kenteken aanvragen. Hoewel de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens op fossiele brandstoffen wordt afgeschaft, blijf je met een grijs kenteken wel profiteren van lagere motorrijtuigenbelasting in 2025 in vergelijking met personenauto’s op geel kenteken. Koop je een volledig elektrische bedrijfswagen van bijvoorbeeld Volkswagen? Dan betaal je in 2025 slechts 25% van het normale tarief. Van 2026 t/m 2029 betaal je 75% van het normale tarief en vanaf 2030 geldt er geen korting meer. Voor stekkerhybride-auto’s betaal je in 2025 75% van het normale tarief, maar ontvang je vanaf 2026 geen korting meer.

Houd ook rekening met deze fiscale aftrekregelingen en subsidies

Hoewel de afschaffing van de bpm-vrijstelling zeker iets is om rekening mee te houden, bestaan er op fiscaal vlak genoeg andere regelingen en subsidies die nog wel voordeel opleveren. De belangrijkste op een rijtje:

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

Een belangrijke regeling is de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Deze aftrekpost stelt je in staat om een deel van de investering in een nieuwe bedrijfswagen af te trekken van de winst. Daarmee verlaag je dus je belastbare winst en betaal je minder belasting. Deze fiscale aftrekregeling geldt voor alle type aandrijvingen, ongeacht CO₂-uitstoot.

MIA en Vamil

Ga je een milieuvriendelijke bedrijfswagen kopen? Dan zijn er met name twee regelingen die interessant zijn: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Met de MIA mag je onder voorwaarden een bepaald percentage van de aanschafprijs van je bedrijfswagen extra aftrekken van je winst.

In 2024 geldt voor:

  • Elektrisch aangedreven bedrijfswagen: De MIA is 27% van het investeringsbedrag minus € 20.000

  • Waterstof aangedreven bedrijfswagen: De MIA is 45% over een maximaal investeringsbedrag van € 125.000

Sneller afschrijven

Met de Vamil kun je tot 75% van de investeringskosten in één keer afschrijven. Door een groter bedrag af te schrijven in een bepaald boekjaar, kun je je fiscale winst flink drukken.

Let op: Het is nog niet zeker of de MIA- en VAMIL-percentages in 2025 ongewijzigd blijven of geheel afgeschaft worden.

SEBA

Dan is er nog de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). Deze biedt een directe subsidie bij de aanschaf van een emissieloze bedrijfswagen (bijvoorbeeld een elektrische bedrijfsauto). In 2024 bedraagt deze subsidie maximaal € 5.000 per voertuig.

Subsidie elektrische bedrijfsauto’s stopt

De SEBA stopt en loopt t/m 31 december 2024, of tot het beschikbare budget op is.

Veel fiscale regelingen dus. Het is daarom belangrijk om bij de aanschaf van een nieuwe bedrijfswagen rekening te houden met verschillende fiscale voordelen die jaarlijks kunnen wijzigen.

Bijtelling voor bedrijfswagens in 2024 en 2025

Ben je van plan je nieuwe bedrijfswagen ook privé te gebruiken? Dan geldt er nog een andere belangrijke fiscale regeling. Je betaalt dan bijtelling. Dit geldt trouwens ook als je een bedrijfswagen least. De hoogte van de bijtelling hangt af van het type voertuig en de CO₂-uitstoot. Hier volgt een overzicht van de bijtelling voor bedrijfswagens in 2024 en 2025:

Bijtelling 2024

  1. Voor emissievrije voertuigen (zoals volledig elektrische bedrijfsauto of voertuigen op waterstof):

  • De bijtelling is 16% over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde.

  • Over het bedrag boven de € 30.000 geldt een bijtelling van 22%.

  • Dit maakt elektrische bedrijfswagens fiscaal aantrekkelijker voor privégebruik, zeker voor voertuigen met een cataloguswaarde onder de € 30.000.

  1. Voor voertuigen op fossiele brandstoffen (benzine, diesel, hybride):

  • De bijtelling bedraagt 22% van de cataloguswaarde, ongeacht de uitstoot.

  • Er is geen speciale korting of vermindering voor hybride voertuigen.

Bijtelling 2025

  1. Voor emissievrije voertuigen:

  • De bijtelling stijgt naar 17% over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde.

  • Voor het deel van de cataloguswaarde boven de € 30.000 blijft de bijtelling 22%.

  • Hoewel de bijtelling iets hoger wordt, blijft elektrisch rijden voor privégebruik fiscaal gunstiger dan bij voertuigen op fossiele brandstoffen.

Voor voertuigen op fossiele brandstoffen:

  • De bijtelling blijft 22% over de volledige cataloguswaarde.

Vrijstelling van bijtelling

Als je de bedrijfswagen voornamelijk zakelijk gebruikt en minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, hoef je geen bijtelling te betalen. Je moet dan wel een "verklaring geen privégebruik auto" indienen bij de Belastingdienst. Ook moet je een sluitende rittenadministratie kunnen overleggen, mocht een belastinginspecteur daar om vragen.

Korting op bijtelling steeds verder afgebouwd

De korting op de bijtelling voor emissievrije voertuigen wordt de komende jaren steeds verder afgebouwd. Dit betekent dat je met een elektrische bedrijfswagen meer bijtelling gaat betalen wanneer je het voertuig ook privé gebruikt.

In 2026 stopt de korting op bijtelling en betaal je 22% bijtelling over de totale fiscale waarde, net zoveel als je aan bijtelling betaalt voor fossiele bedrijfswagens. Deze afbouw is onderdeel van het beleid om de belastingvoordelen voor elektrisch rijden geleidelijk te verminderen. Hoewel elektrisch rijden nog steeds fiscaal gunstiger is dan rijden op benzine of diesel, neemt bijtelling-voordeel geleidelijk af. Dit kan zeker invloed hebben op je keuze als je van plan bent om ook privé veel kilometers te maken met je milieuvriendelijke bedrijfswagen.

Hoe zit het met milieuzones en zero-emissiezones?

Zero-emissiezones zijn gebieden in steden waar alleen voertuigen zonder uitstoot, zoals elektrische en waterstofvoertuigen, zijn toegestaan. Deze zones worden ingevoerd om luchtkwaliteit te verbeteren en de CO2-uitstoot te beperken. In Nederland hebben meerdere steden plannen om vanaf 2025 zero-emissiezones in te voeren, wat betekent dat bedrijfswagens die CO₂ en andere schadelijke stoffen uitstoten, niet langer welkom zijn in die zones.

Overgangsregeling bestaande bedrijfswagens

Voor bestaande bedrijfswagens die niet voldoen aan de emissievrije eisen van de zero-emissiezones komt er een overgangsregeling. Zo krijg je de tijd om je aan te passen aan de nieuwe regels. In Nederland geldt deze overgangsregeling van 2025 tot 2030. Dit betekent dat bedrijfswagens die al vóór 2025 in gebruik zijn, onder bepaalde voorwaarden tijdelijk toegang blijven houden tot zero-emissiezones, zelfs als ze nog uitstoot genereren. De overgangsregeling is afhankelijk van het type voertuig:

  • Bestelwagens die op fossiele brandstoffen rijden, voldoen aan de Euro 5 emissie-eisen en waarvan de Datum Eerste Toelating (DET) vóór 1 januari 2025 ligt, mogen tot 2027 de zero-emissiezones nog inrijden. Voor Euro 6-motoren mag dat tot 2028.

  • Zwaardere bedrijfswagens (zoals vrachtwagens) krijgen een langere overgangsperiode, en houden onder voorwaarden tot 2030 toegang tot deze zones.

Voor- en nadelen per type aandrijving bedrijfswagen

Hier volgt een overzicht van de belangrijkste voor- en nadelen van bedrijfswagens per type aandrijving met de focus op praktisch gebruik, kosten, fiscale regelingen en duurzaamheid:

1. Diesel bedrijfswagens

Voordelen:

  • Efficiënt voor lange afstanden: Bedrijfswagens op diesel zijn zuiniger dan benzinemotoren en hebben een hoger laadvermogen (in kilo’s) en over het algemeen een hoger maximaal toegestaan aanhangergewicht, waardoor ze geschikter zijn voor zware ladingen.

  • Ruim aanbod: De markt biedt veel keuzemogelijkheden voor dieselvoertuigen, vooral voor grotere bedrijfswagens.

Nadelen:

  • Dalende restwaarde: Door milieuwetgeving en de verschuiving naar schonere voertuigen kan de restwaarde sneller afnemen.

  • Hogere milieukosten: Dieselvoertuigen hebben een hogere CO₂-uitstoot en dat kan leiden tot hogere kosten, zoals hogere motorrijtuigenbelasting en beperkte toegang tot ZE-zones.

  • Minst duurzame keuze: Door de overgang naar schonere technologieën, zoals elektrisch en waterstof, wordt diesel steeds minder aantrekkelijk. Overheden en bedrijven stimuleren emissievrije voertuigen, waardoor dieselvoertuigen qua duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen niet meer in lijn zijn met toekomstige milieudoelstellingen. Dit kan ook van invloed zijn op je bedrijfsimago.

  • Beperkte toegang tot ZE-zones: Vanaf 2025 wordt de toegang tot ZE-zones steeds verder beperkt voor bedrijfswagens die CO₂ uitstoten.

2. Benzine bedrijfswagens

Voordelen:

  • Lagere aanschafprijs: Benzinewagens zijn vaak goedkoper in de aanschaf dan diesel of elektrisch.

Nadelen:

  • Hogere brandstofkosten: Benzine is duurder per kilometer dan diesel en elektriciteit.

  • Hogere CO₂-uitstoot: Net als diesels hebben benzinevoertuigen hogere uitlaatgasemissies en komen ze in de toekomst onder strengere regels te staan.

  • Geen duurzame keuze: Net als voor diesel geldt dat bedrijfswagens op benzine snel minder aantrekkelijk worden. Overheden en bedrijven stimuleren emissievrije voertuigen, waardoor benzinevoertuigen qua duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen niet meer in lijn zijn met toekomstige milieudoelstellingen. Ook hierbij kan het bedrijfsimago van invloed zijn op de keuze.

  • Beperkte toegang tot ZE-zones: Vanaf 2025 wordt de toegang tot ZE-zones steeds verder beperkt voor bedrijfswagens die CO₂ uitstoten.

3. Plug-in hybride bedrijfswagens

Voordelen:

  • Lagere CO₂-uitstoot: Door de combinatie van elektriciteit en brandstof is de uitstoot lager dan bij volledig benzine- of dieselvoertuigen.

  • Geschikt voor korte afstanden op stroom: Plug-in hybrides kunnen korte afstanden volledig elektrisch rijden, wat zuiniger is.

Nadelen:

  • Hogere aanschafprijs: Hybrides zijn doorgaans duurder dan benzine- of dieselvoertuigen.

  • Afhankelijk van laadmogelijkheden: Voor optimaal gebruik moeten ze regelmatig worden opgeladen, wat niet altijd praktisch haalbaar is.

  • Beperkte toegang tot ZE-zones: Vanaf 2025 wordt de toegang tot ZE-zones steeds verder beperkt voor bedrijfswagens die CO₂ uitstoten.

4. Elektrische bedrijfswagens

Voordelen:

  • Lage operationele kosten: Elektrische bedrijfswagens - zoals bijvoorbeeld van Volkswagen Bedrijfswagens - zijn goedkoper in gebruik vanwege lage energiekosten en minder onderhoud dankzij een beperkt aantal bewegende onderdelen. Ze hebben bijvoorbeeld geen uitlaat, koppeling of versnellingsbak, en er is geen motorolie nodig. Hierdoor zijn er minder onderdelen die slijten of onderhoud vereisen.

  • Geen CO₂-uitstoot: Dit maakt ze aantrekkelijk voor milieuwetgeving, subsidies en fiscale regelingen.

  • Gegarandeerde toegang tot ZE-zones: Met een elektrische bedrijfswagen heb je overal toegang tot ZE-zones.

Nadelen:

  • Hogere aanschafprijs: De aanschafkosten van elektrische bedrijfswagens liggen hoger dan bij traditionele voertuigen, hoewel subsidies, aftrekregelingen en vrijstellingen dit deels compenseren.

  • Beperktere actieradius: Voor lange afstanden kan het bereik te beperkt zijn, al is dit sterk afhankelijk van de specifieke bedrijfsvoering. Bovendien kost opladen tijd, hoewel dit continu verbeterd wordt met betere accu’s en nieuwe technologieën.

  • Afhankelijk van laadmogelijkheden: Elektrische bedrijfswagens zijn afhankelijk van een dekkende en adequate laadinfrastructuur. ook hier speelt het type bedrijf een belangrijke rol.

  • Minder efficiënt voor lange afstanden: Elektrische bedrijfswagens hebben over het algemeen een lager laadvermogen (in kilo’s) en een lager maximaal toegestaan aanhangergewicht.

Bedrijfswagen kopen: welke aandrijving past bij jouw duurzame toekomst?

Een nieuwe bedrijfswagen kiezen hangt dus af van verschillende factoren, zoals de aard van je bedrijfsactiviteiten, budget, fiscale voordelen en milieudoelstellingen. Voor lange afstanden en zware ladingen kan diesel nog steeds een optie zijn, hoewel de restwaarde kan afnemen en ZE-zones de toegang kunnen beperken. Een bedrijfswagen op benzine is goedkoper, maar kent hogere brandstofkosten en is ook geen duurzame keuze. Vanaf 2035 zijn alle nieuwe auto’s die verkocht worden verplicht CO₂ -uitstootvrij.

Tip: Informeer bij je dealer naar de verschillende opties. Vraag wat de voor- en nadelen per aandrijving zijn op dit moment, maar ook in de nabije toekomst. Laat je adviseren over welke bedrijfswagen het beste past bij jouw zakelijke mobiliteitswensen.

Kijk op opwegnaarzes.nl voor actuele informatie omtrent ZE-zones en bezoek informatie-bijeenkomsten van gemeenten die zo’n zone invoeren.

Elektrische bedrijfswagens zijn duurzamer en profiteren van fiscale voordelen (denk aan MIA), hebben een lagere bijtelling, maar hogere aanschafkosten en een beperktere actieradius. Plug-in hybrides bieden een tussenoplossing, met lagere uitstoot en de flexibiliteit van brandstof en stroom, terwijl waterstofvoertuigen potentie tonen met nul-emissies en snellere tanktijden, maar beperkt zijn door de huidige infrastructuur.

Meer weten over elektrische bedrijfswagens? Bekijk hier handige informatie van Volkswagen Bedrijfswagens.

Denk aan de lange termijn

Het is belangrijk om de lange termijn kosten, fiscale voordelen en toekomstige milieuwetgeving mee te nemen bij je beslissing. De overgang naar emissievrij vervoer wordt steeds urgenter, vooral met het oog op zero-emissiezones vanaf 2025 en de afbouw van fiscale voordelen.

Wat vind je van dit artikel?

Martin de Coninck

Auteur

Martin de Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.