Regelingen voor elektrisch rijden in 2024 en 2025
Zo wordt elektrisch rijden nog aantrekkelijker
Inhoud:
- Overzicht regelingen voor elektrische auto’s in 2024 en 2025
- Lager bijtellingspercentage voor elektrische auto’s in 2024 en 2025
- Fiscale aftrek met MIA en Vamil en KIA
- Geen BPM met elektrische auto
- Geen wegenbelasting bij een volledig elektrische auto
- Subsidieregeling Emissieloze Personenauto’s Particulieren (SEPP)
- Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)
- Verlaagd stroomtarief voor laadpalen
- AanZET: aanschafsubsidieregeling voor emissieloze vrachtauto
- Lokale subsidies en voordelen voor elektrisch rijden
- Elektrische bedrijfswagen leasen
In 2024 en 2025 zijn er nog genoeg regelingen voor elektrisch rijden. De bekendste regeling om elektrische auto’s ook privé aantrekkelijk te maken, zijn de aanschafsubsidies. Voor zakelijke rijders van elektrische auto’s is dat het lage bijtellingspercentage. De korting op de bijtelling voor elektrische auto’s wordt langzaam afgebouwd en verdwijnt in 2026. Maar ook met minder voordeel uit dat lage bijtellingspercentage blijven er veel aantrekkelijke regelingen voor elektrisch rijden bestaan in 2025.
Overzicht regelingen voor elektrische auto’s in 2024 en 2025
Laag bijtellingspercentage
Fiscale aftrek met de MIA en Vamil. Let op: is voor 2025 nog niet zeker. Hangt af van de Milieulijst 2025 (en die is pas op 01-01-2025 bekend)
Voor de aanschaf van een elektrische personen- of bedrijfswagen ben je in 2024 vrijgesteld van bpm (Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen). In 2025 betaal je voor een elektrische personenwagen een vast tarief van € 667. Voor elektrische bedrijfswagens geldt een bpm-tarief van € 74,41 per gram CO2/km
Voor een volledig elektrische auto betaal je in 2024 geen wegenbelasting. In 2025 betaal je 25% van het normaaltarief. Je ontvangt dan 75% korting
Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP); stopt per 2025
Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA); stopt per 2025
Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur (SPRILA); stopt per 2025
Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZet)
Verlaagd stroomtarief voor laadpalen; het is nog niet bekend of dit ook voor 2025 geldt
Lokale subsidies en voordelen, zoals gratis parkeervergunningen en gebruik van de busstrook. Dit blijft afhankelijk van lokaal beleid
Lager bijtellingspercentage voor elektrische auto’s in 2024 en 2025
In 2024 is het bijtellingspercentage voor elektrische personen- of bedrijfswagens 16%, tot een cataloguswaarde van € 30.000. Voor een personen- of bedrijfswagen die rijdt op benzine of diesel betaal je 22% bijtelling. Vanaf 2025 wordt het voordeel afgebouwd en betaal je 17% bijtelling voor een elektrische personen- of bedrijfswagen tot een cataloguswaarde van € 30.000. In 2026 verdwijnt het voordeel en betaal je net zoveel bijtelling (22%) als voor een personen- of bedrijfswagen die op benzine of diesel rijdt.
In het artikel ‘Elektrische auto: bijtelling in 2024’ vind je meer informatie en handige rekenvoorbeelden.
Fiscale aftrek met MIA en Vamil en KIA
De overheid biedt drie mogelijkheden voor fiscale investeringsaftrek bij het kopen van een elektrische bedrijfswagen: de MIA (Milieuinvesteringsaftrek), de Vamil (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen) en de KIA (Kleineinvesteringsaftrek). En je mag deze aftrekposten samen toepassen.
Met de Milieu Investeringsaftrek (MIA) mag je in 2024 eenmalig maximaal 27% van de investeringskosten, minus € 20.000, van een elektrische bedrijfsauto aftrekken van je winst, inclusief investeringen in accessoires en infrastructuur zoals een laadpaal en laadkabel. Het is nog niet bekend of deze voorwaarden ook gelden in 2025.
De Vamil maakt het mogelijk om 75% van milieuvriendelijke en duurzame investeringskosten willekeurig af te schrijven.
Met de KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) mag je een deel van de investering in een nieuwe bedrijfswagen (tot een aanschafwaarde van € 30.000) aftrekken van de winst. In 2024 mag je 28% fiscaal aftrekken. Ook daarmee verlaag je je belastbare winst en betaal je minder belasting. Je mag de KIA combineren met de MIA, dubbel voordeel dus!
MIA en VAMIL combineren
Of je de MIA en Vamil mag combineren, is afhankelijk van de code die een bedrijfsmiddel heeft op de Milieulijst. Combineren mag voor bedrijfsmiddelen met code A en B. Staat jouw investering op de lijst, dan moet je dat binnen drie maanden na aankoop aanmelden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Hier kun je de infographic mobiliteit van de RVO bekijken voor meer informatie over de voertuigen die in aanmerkingen komen voor de MIA\Vamil.
Geen BPM met elektrische auto
Volledig elektrische personenwagens zijn in 2024 nog vrijgesteld van de bpm (Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen). De bpm wordt namelijk bepaald aan de hand van CO2-uitstoot: hoe hoger die is, des te hoger het bpm-tarief. Voor bedrijfswagens geldt in 2024 nog de ondernemersvrijstelling voor de bpm.
Voor de aanschaf van elektrische personenwagens betaal je vanaf 2025 een vast tarief van € 667 aan bpm. Voor elektrische bedrijfswagens betaal je ook in 2025 geen bpm.
Ter vergelijking: bedrijfswagens die rijden op fossiele brandstoffen gaan vanaf 2025 een fors bedrag aan bpm betalen. Vanaf 1 januari 2025 vervalt de ondernemersvrijstelling voor deze typen bedrijfswagens en betaal je € 74,41 per gram CO2/km. Er is geen vaste voet of brandstofcorrectie van toepassing.
Geen wegenbelasting bij een volledig elektrische auto
Tot en met 31 december 2024 betaal je geen wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) voor je elektrische personen- of bedrijfswagen. Daarna veranderen de regelingen. In 2025 betaal je met een elektrische personen- of bedrijfswagen 25% van het normale tarief. Voor personenauto’s betaal je van 2026 t/m 2029 75% van het normale tarief. Vanaf 2030 geldt het normale tarief. Voor bedrijfswagens geldt het normale tarief al vanaf 2026.
Klasse | 2024 | 2025 | va. 2026 |
---|---|---|---|
Emissievrij (personenwagens) | Geen MRB | 25% | 75% (2026 t/m 2029), daarna voltarief |
Emissievrij (bedrijfswagens) | Geen MRB | 25% | Voltarief |
CO2 1-50g/km (PHEV) (personenwagens) | 50% | 75% | Voltarief |
CO2 1-50g/km (PHEV) (bedrijfswagens) | Voltarief (125 kg gewichtscorrectie) | 75% | Voltarief |
CO2 > 50g/km | Voltarief | Voltarief | Voltarief |
Subsidieregeling Emissieloze Personenauto’s Particulieren (SEPP)
De SEPP is een subsidie die je als particulier kunt gebruiken voor de aanschaf of prive-lease van een emissieloze personenwagen. Het bedrag is vastgesteld op € 2.950 voor een nieuwe elektrische personenwagen en € 2.000 voor een gebruikte. Het aanvraagloket sluit op 27 december 2024 om 12.00 uur.
Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)
De SEBA is een subsidie die ondernemers of non-profitorganisaties kunnen gebruiken voor de aanschaf of financial lease van een emissieloze bedrijfswagen. Hoe hoog het subsidiebedrag is, hangt af van de netto cataloguswaarde en de grootte van je bedrijf. Ook geldt er een maximumbedrag van € 5.000 per bedrijfsauto.
Subsidiepercentages SEBA 2024
Bedrijfsgrootte | Subsidiepercentage SEBA 2024 |
---|---|
Grote ondernemingen | 7% |
Middelgrote ondernemingen | 10% |
Kleine ondernemingen | 12% |
Je kunt de SEBA combineren met de MIA, zolang je de SEBA aanvraagt vóór de MIA. Je kunt de SEBA aanvragen op het moment dat je een niet-bindende overeenkomst hebt. Meer informatie over de SEBA is te vinden op de website van de RVO.
Let op: De SEBA stopt per 1 januari 2025. Wil je nog profiteren van deze aantrekkelijke subsidie? Koop dan dit jaar nog een elektrische bedrijfswagen. Zorg er in ieder geval voor dat je de SEBA uiterlijk op 31 december 2024 voor 12.00 uur aanvraagt.
Rekenvoorbeeld ID. Buzz Cargo Economy Business
Als je in 2024 besluit een elektrische bedrijfswagen te kopen, dan ziet de rekensom er als volgt uit als je voor een Volkswagen ID. Buzz Cargo Economy Business kiest:
Netto catalogusprijs | € 39.990 |
---|---|
SEBA | € 4.799 |
KIA | € 4.878 |
MIA | € 2.030 |
Netto investering | € 28.283 |
*Rekenvoorbeeld op basis van inkomstenbelasting 49,5% / ZZP’er.
Verlaagd stroomtarief voor laadpalen
Deze regeling bestaat uit een verlaging van het basistarief energiebelasting van de eerste naar de tweede schijf over de eerste 10.000 kWh die een openbare laadpaal levert aan elektrische voertuigen. Deze regeling geldt tot 31 december 2024. Voor nu lijkt de verlaagde energiebelasting voor laadpalen te eindigen, maar dit kan nog veranderen.
AanZET: aanschafsubsidieregeling voor emissieloze vrachtauto
De AanZet (Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks) is voor ondernemers en non-profitorganisaties die een nieuwe, emissieloze vrachtauto willen kopen of leasen (financial lease). Het subsidiebedrag is een percentage van de verkoopprijs van de vrachtauto. Hoe hoog dat percentage is, hangt af van de voertuigcategorie en de grootte van je onderneming.
Grote en middelgrote onderneming
Voertuigcategorie | Percentage | Max. bedrag |
---|---|---|
N2 bakwagen chassis groter dan 4.250 kg | 6,1% | € 7.500 |
N3 bakwagen chassis tot en met 18.000 kg | 10,3% | € 31.100 |
N3 bakwagen chassis groter dan 18.000 kg | 11,1% | € 43.900 |
N3 Trekker | 11,1% | € 43.900 |
Kleine onderneming
Voertuigcategorie | Percentage | Max. bedrag |
---|---|---|
N2 bakwagen chassis groter dan 4.250 kg | 12% | € 14.700 |
N3 bakwagen chassis tot en met 18.000 kg | 20% | € 60.500 |
N3 bakwagen chassis groter dan 18.000 kg | 21% | € 83.200 |
N3 Trekker | 21% | € 83.200 |
AanZet-subsidie 2025
De AanZet-subsidieregeling blijft ook in 2025 van kracht. De voorwaarden en budgetten worden jaarlijks opnieuw vastgesteld.
Lokale subsidies en voordelen voor elektrisch rijden
Veel gemeenten en provincies hebben eigen lokale regelingen om elektrisch rijden te stimuleren. Voorbeelden hiervan zijn:
Subsidie voor laadpalen
Gratis parkeervergunning voor elektrische auto’s
Vrijstelling van milieuzones
Gebruik van busstroken
Alle actuele subsidies en voordelen voor elektrisch rijden zijn te vinden op de website Nederland Elektrisch.
Elektrische bedrijfswagen leasen
Subsidieregeling voor elektrisch rijden, zoals SEPP, SEBA of MIA, staan open voor zowel koop als (prive)lease. Een goede leasemaatschappij zal deze regelingen voor je kunnen aanvragen en de subsidie verwerken in de prijs. Daarom kiezen steeds meer particulieren en ondernemers ervoor om hun elektrische personen- of bedrijfswagens te leasen.