Regelingen voor elektrisch rijden in 2024 en 2025

Zo wordt elektrisch rijden nog aantrekkelijker

Volkswagen Bedrijfsauto elektrisch
IOWP-00020 1920 x 1280

Elektrisch rijden

In 2024 en 2025 zijn er nog genoeg regelingen voor elektrisch rijden. De bekendste regeling om elektrische auto’s ook privé aantrekkelijk te maken, ​zijn​ ​de aanschafsubsidies. Voor zakelijke rijders van elektrische auto’s is dat ​het lage bijtellingspercentage. De korting op de bijtelling voor elektrische auto’s wordt langzaam afgebouwd en verdwijnt in 2026. Maar ook met minder voordeel uit dat lage bijtellingspercentage blijven er veel aantrekkelijke regelingen voor elektrisch rijden bestaan in 2025.

Overzicht regelingen voor elektrische auto’s in 2024 en 2025

  • Laag bijtellingspercentage  

  • Fiscale aftrek met de MIA en Vamil. Let op: is voor 2025 nog niet zeker. Hangt af van de Milieulijst 2025 (en die is pas op 01-01-2025 bekend) 

  • Voor de aanschaf van een ​​​​elektrische personen- of bedrijfswagen ben je in 2024 vrijgesteld van ​bpm​ (Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen). In 2025 betaal je voor een elektrische personenwagen een vast tarief van € 667. V​o​or elektrische bedrijfswagens geldt een ​bpm​-tarief van € 74,41 per gram CO2/km  

  • ​​Voor een volledig elektrische auto betaal je in 2024 geen wegenbelasting. In 2025 betaal je 25% van het normaaltarief. Je ontvangt dan 75% korting​     ​​ 

  • Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP); stopt per 2025 ​​

  • Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA); stopt per 2025 

  • Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur (SPRILA); stopt per 2025 

  • Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZet)  

  • Verlaagd stroomtarief voor laadpalen; het is nog niet bekend of dit ook voor 2025 geldt 

  • Lokale subsidies en voordelen, zoals gratis parkeervergunningen en gebruik van de busstrook. Dit blijft afhankelijk van lokaal beleid 

Lager bijtellingspercentage voor elektrische auto’s in 2024 en 2025

In 2024 is het bijtellingspercentage voor elektrische personen- of bedrijfswagens 16%, tot een cataloguswaarde van € 30.000. Voor een personen- of bedrijfswagen die rijdt op benzine of diesel betaal je 22% bijtelling. Vanaf 2025 wordt het voordeel  afgebouwd en betaal je 17% bijtelling voor een elektrische personen- of bedrijfswagen tot een cataloguswaarde van € 30.000. In 2026 verdwijnt het voordeel en betaal je net zoveel bijtelling (22%) als voor een personen- of bedrijfswagen die op benzine of diesel rijdt. 

In het artikel ‘Elektrische auto: bijtelling in 2024’ vind je meer informatie en handige rekenvoorbeelden.  

Fiscale aftrek met MIA en Vamil en KIA

De overheid biedt drie mogelijkheden voor fiscale investeringsaftrek bij het ​​kopen van een elektrische bedrijfswagen: de MIA (Milieuinvesteringsaftrek), de Vamil (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen) en de KIA (Kleineinvesteringsaftrek). En je mag deze aftrekposten samen toepassen.

  • Met de Milieu Investeringsaftrek (MIA) mag je in 2024 eenmalig maximaal 27% van de investeringskosten, minus € 20.000, van een elektrische bedrijfsauto aftrekken van je winst, inclusief investeringen in accessoires en infrastructuur zoals een laadpaal en laadkabel. Het is nog niet bekend of deze voorwaarden ook gelden in 2025. 

  • De Vamil maakt het mogelijk om 75% van milieuvriendelijke en duurzame investeringskosten willekeurig af te schrijven.  

  • Met de KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) mag je een deel van de investering in een nieuwe bedrijfswagen (tot een aanschafwaarde van € 30.000) aftrekken van de winst. In 2024 mag je 28% fiscaal aftrekken. Ook daarmee verlaag je je belastbare winst en betaal je minder belasting. Je mag de KIA combineren met de MIA, dubbel voordeel dus! 

MIA en VAMIL combineren 

Of je de MIA en Vamil mag combineren, is afhankelijk van de code die een bedrijfsmiddel heeft op de Milieulijst. Combineren mag voor bedrijfsmiddelen met code A en B. Staat jouw investering op de lijst, dan moet je dat binnen drie maanden na aankoop aanmelden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Hier kun je de infographic mobiliteit van de RVO bekijken voor meer informatie over de voertuigen die in aanmerkingen komen voor de MIA\Vamil.  

Geen BPM met elektrische auto

Volledig elektrische personenwagens zijn in 2024 nog vrijgesteld van de ​bpm​​ (Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen). De ​bpm​ wordt namelijk bepaald aan de hand van CO2-uitstoot: hoe hoger die is, des te hoger het ​bpm​-tarief. Voor bedrijfswagens geldt in 2024 nog de ondernemersvrijstelling voor de bpm.

Voor de aanschaf van elektrische personenwagens betaal je vanaf 2025 ​​​​een vast tarief van ​​€ 667 aan ​bpm​. Voor elektrische bedrijfswagens betaal je ook in 2025 geen ​bpm​​​. 

Ter vergelijking: bedrijfswagens die rijden op fossiele brandstoffen gaan vanaf 2025 een fors bedrag aan ​bpm​ betalen. Vanaf 1 januari 2025 vervalt de ondernemersvrijstelling voor deze typen bedrijfswagens en betaal je ​​€ 74,41 per gram CO2/km. Er is geen vaste voet of brandstofcorrectie van toepassing. 

Geen wegenbelasting bij een volledig elektrische auto

Tot en met 31 december 2024 betaal je geen wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting)​ voor je elektrische personen- of bedrijfswagen. Daarna veranderen de regelingen. In 2025 betaal  je met een elektrische personen- of bedrijfswagen 25% van het normale tarief. Voor personenauto’s betaal je van 2026 t/m 2029 75% van het normale tarief. Vanaf 2030 geldt het normale tarief. Voor bedrijfswagens geldt het normale tarief al vanaf 2026.

Klasse20242025va. 2026
Emissievrij (personenwagens)Geen MRB25%75% (2026 t/m 2029), daarna voltarief
Emissievrij (bedrijfswagens)Geen MRB25%Voltarief
​​​CO2 1-50g/km (PHEV)​​ ​​​(personenwagens)​​50%75%Voltarief
​​CO2 1-50g/km (PHEV)​​​ ​​(bedrijfswagens)​ Voltarief (125 kg gewichtscorrectie)​75%Voltarief
CO2 > 50g/kmVoltariefVoltariefVoltarief

Subsidieregeling Emissieloze Personenauto’s Particulieren (SEPP) 

De SEPP is een subsidie die je als particulier kunt gebruiken voor de aanschaf of prive-lease van een emissieloze personenwagen. Het bedrag is vastgesteld op € 2.950 voor een nieuwe elektrische personenwagen en € 2.000 voor een gebruikte. Het aanvraagloket sluit op 27 december 2024 om 12.00 uur. 

Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)

De SEBA is een subsidie die ondernemers of non-profitorganisaties kunnen gebruiken voor de aanschaf of ​financial lease van een emissieloze bedrijfswagen. Hoe hoog het subsidiebedrag is, hangt af van de netto cataloguswaarde en de grootte van je bedrijf. Ook geldt er een maximumbedrag van € 5.000 per bedrijfsauto. 

Subsidiepercentages SEBA 2024

BedrijfsgrootteSubsidiepercentage SEBA 2024
Grote ondernemingen7%
Middelgrote ondernemingen10%
Kleine ondernemingen12%

Je kunt de SEBA combineren met de MIA, zolang je de SEBA aanvraagt vóór de MIA. Je kunt de SEBA aanvragen op het moment dat je een niet-bindende overeenkomst hebt. Meer informatie over de SEBA is te vinden op de website van de RVO

Let op: De SEBA stopt per 1 januari 2025. Wil je nog profiteren van deze aantrekkelijke subsidie? Koop dan dit jaar nog een elektrische bedrijfswagen. Zorg er in ieder geval voor dat je de SEBA uiterlijk op 31 december 2024 voor 12.00 uur aanvraagt. 

​Rekenvoorbeeld ID. Buzz Cargo Economy Business 

Als je in 2024 besluit een elektrische bedrijfswagen te kopen, dan ziet de rekensom er als volgt uit als je voor een Volkswagen ID. Buzz Cargo Economy Business kiest:  

Netto catalogusprijs€ 39.990
SEBA€ 4.799
KIA€ 4.878
MIA€ 2.030
Netto investering€ 28.283

*Rekenvoorbeeld op basis van inkomstenbelasting 49,5% / ZZP’er. 

Verlaagd stroomtarief voor laadpalen

Deze regeling bestaat uit een verlaging van het basistarief energiebelasting van de eerste naar de tweede schijf over de eerste 10.000 kWh die een openbare laadpaal levert aan elektrische voertuigen. Deze regeling geldt tot 31 december 2024. Voor nu lijkt de verlaagde energiebelasting voor laadpalen te eindigen, maar dit kan nog veranderen. 

AanZET: aanschafsubsidieregeling voor emissieloze vrachtauto

De AanZet (Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks) is voor ondernemers en non-profitorganisaties die een nieuwe, emissieloze vrachtauto willen kopen of leasen (financial lease). Het subsidiebedrag is een percentage van de verkoopprijs van de vrachtauto. Hoe hoog dat percentage is, hangt af van de voertuigcategorie en de grootte van je onderneming.

Grote en middelgrote onderneming

VoertuigcategoriePercentageMax. bedrag
N2 bakwagen chassis groter dan 4.250 kg6,1%€ 7.500
N3 bakwagen chassis tot en met 18.000 kg10,3%€ 31.100
N3 bakwagen chassis groter dan 18.000 kg11,1%€ 43.900
N3 Trekker11,1%€ 43.900

Kleine onderneming

VoertuigcategoriePercentageMax. bedrag
N2 bakwagen chassis groter dan 4.250 kg12%€ 14.700
N3 bakwagen chassis tot en met 18.000 kg20%€ 60.500
N3 bakwagen chassis groter dan 18.000 kg21%€ 83.200
N3 Trekker21%€ 83.200

AanZet-subsidie 2025 

De AanZet-subsidieregeling blijft ook in 2025 van kracht. De voorwaarden en budgetten worden jaarlijks opnieuw vastgesteld.  

Lokale subsidies en voordelen voor elektrisch rijden

Veel gemeenten en provincies hebben eigen lokale regelingen om elektrisch rijden te stimuleren. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Subsidie voor laadpalen

  • Gratis parkeervergunning voor elektrische auto’s

  • Vrijstelling van milieuzones

  • Gebruik van busstroken

Alle actuele subsidies en voordelen voor elektrisch rijden zijn te vinden op de website Nederland Elektrisch.

Elektrische bedrijfswagen leasen

Subsidieregeling voor elektrisch rijden, zoals SEPP, SEBA of MIA, staan open voor zowel koop als (prive)lease. Een goede leasemaatschappij zal deze regelingen voor je kunnen aanvragen en de subsidie verwerken in de prijs. Daarom kiezen steeds meer particulieren en ondernemers ervoor om hun ​​elektrische personen- of bedrijfswagens te leasen. 

Wat vind je van dit artikel?

Martin de Coninck

Auteur

Martin de Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.