Loonsverhoging geven in 2025: zo pak je het aan

Laat salarisverhoging niet aan toeval over

geld-briefgeld-euro-loon-salaris
Salarisonderzoek

Salarisbenchmark: inzicht in actueel salaris

Personeel aantrekken en behouden is geen eenvoudige taak in tijden van inflatie en een krappe arbeidsmarkt. Loonsverhoging geven lijkt dan een van de weinige opties die je hebt. Toch is het niet verstandig om in het wilde weg met loonsverhogingen te strooien. Hoe pak je het aan? Zo voorkom je dat je salarisverhoging aan het toeval overlaat.

Gemiddelde loonsverhoging 2025

De Nederlandsche Bank verwacht aankomend jaar een gemiddelde loonsverhoging van 3,7%, iets lager dan in 2024. En het Centraal Planbureau raamt een gemiddelde stijging van 4,3%. Dit gaat over cao-lonen. Lager dan in 2024 maar nog steeds vrij fors. Dit heeft volgens het CPB te maken met het feit dat sommige cao-lonen nu nog steeds gecorrigeerd moeten worden na de flinke inflatie in 2022.

Minimumuurloon sinds 2024

Een reden waarom veel lonen dit jaar zijn gestegen, is de introductie van het minimumuurloon. Hierdoor zijn sommige minimumloners namelijk zo’n 11,11% meer gaan verdienen, omdat het uurloon van een minimumloner met een 36-urige werkweek leidend wordt. 

Geen extra stijging minimumloon 2025

Het kabinet kondigde eerder aan dat er geen flinke stijging zal komen van het minimumloon. Toch zal het minimumloon naar verwachting wel met een klein percentage omhoog gaan door de normale halfjaarlijkse indexatie.

Wanneer loonsverhoging geven?

Sommige werknemers vragen om loonsverhoging, andere niet. Natuurlijk hoef je niet elke vraag om salarisverhoging te honoreren, maar het is wel goed er iets mee te doen. Doe je er niks mee? Dan voelt je medewerker zich waarschijnlijk niet serieus genomen.

Kijk dus goed of het verzoek redelijk is. Dit kun je doen door goed op de hoogte te blijven van marktconforme salarissen. En denk ook aan degenen die geen loonsverhoging vragen: ook zij gaan sneller om zich heen kijken als ze bij een andere werkgever meer kunnen verdienen.

Duidelijk beleid

Wat de reden ook is om salarisverhoging te geven, het is belangrijk om duidelijkheid te scheppen over de reden dat je loonsverhoging geeft. Dat is niet alleen prettig voor jezelf (je weet namelijk wat je doet en waarom je het doet), maar ook voor je personeel. Ook zorg je dat het loonbudget beheersbaar blijft, want je kunt van tevoren redelijk inschatten hoe de loonkosten gaan stijgen. Stel dus voor jezelf vast wat redenen zijn om loonsverhoging door te voeren.

Redenen voor loonsverhoging

Hieronder staan een paar belangrijke redenen voor salarisverhoging.

1. Verplicht door cao en door minimumloon

In sommige gevallen heeft een werknemer recht op loonsverhoging, bijvoorbeeld als er een cao geldt waarin afspraken staan over verplichte loonsverhoging. Of als je werknemer het minimumloon verdient en het minimumloon stijgt.

Als de cao uitgaat van open salarisschalen, geldt er alleen een minimum- en maximumsalaris. Je mag dan zelf bepalen of je iemand loonsverhoging geeft.

Periodieke loonsverhoging

Als er iets over loonsverhoging staat in de cao of als iemand het minimumloon verdient, krijgt je werknemer meestal periodiek loonsverhoging.  Vaak is dit op 1 januari of op 1 juli. Het minimumloon wordt jaarlijks opnieuw geïndexeerd en op die datums aangepast.

Goed om te weten: je mag een medewerker vaak meer betalen dan het cao-loon. Maar als er een periodieke loonsverhoging verplicht is, ben je verplicht de verhoging elke keer door te voeren. Je mag dus niet een verhogingsronde overslaan zodat je werknemer weer op gelijke hoogte komt met het cao-loon.

2. Goede beoordeling

Het is verstandig het functioneren van je werknemer af en toe te bespreken, bijvoorbeeld jaarlijks. Tijdens zo’n beoordelingsgesprek zet je iemands prestaties af tegen zijn functieomschrijving. Een goede beoordeling is een mooi moment om loonsverhoging te geven, als een soort van prestatiebonus. Maar pas op: onderbouw je beoordeling goed. Hiermee voorkom je dat je bij het geven van loonsverhoging puur afgaat op je gevoel. Je moet goed kunnen uitleggen waarom je wel of geen loonsverhoging geeft, het liefst aan de hand van onder andere prestaties en cijfers.

3. Promotie en meer verantwoordelijkheid

In veel gevallen gaat een promotie hand in hand met loonsverhoging. Iemands salaris is gekoppeld aan een functie, en dus betekent een hogere functie meestal een hoger loon. Als iemand een trede klimt op de carrièreladder van  de organisatie, is het dus passend dat daar ook een financiële beloning tegenover staat.

Let op toegenomen verantwoordelijkheden. Het kan zijn dat je medewerker langzaam maar zeker meer verantwoordelijkheden heeft gekregen. En dat het loon niet meegestegen is. Maar vergeet niet loonsverhoging te geven als dat passend is. Anders kan je medewerker zich op een zeker moment niet meer gewaardeerd voelen en vertrekken naar een andere werkgever.

Vast contract

De overgang van een tijdelijk naar een vast contract is misschien niet helemaal hetzelfde als een promotie. Toch voelt het voor je werknemer vaak wel als een grote stap. Met een vast contract spreek je als werkgever je vertrouwen in je medewerker uit. Ook een mooi moment dus om loonsverhoging te geven.

4. Uitzonderlijke prestaties

Je hebt meerdere opties om uitzonderlijke prestaties te belonen. Je kunt een bosje bloemen aanbieden, maar je kunt je waardering ook uitspreken door loonsverhoging te geven. Waar het om gaat: doe iets om uitzonderlijke prestaties te belonen! Het is namelijk dé manier om talent binnen je organisatie te houden. Andersom gedacht: doe je het niet, dan is de kans groot dat je beste mensen vertrekken naar een werkgever die excellentie meer waardeert.

Talent belonen

Het werkt motiverend als je in je bedrijfsreglement of personeelshandboek dingen vastlegt over uitzonderlijke prestaties en hoe je die beloont. Het geeft je medewerker vanaf de sollicitatie het gevoel dat inzet en talent gewaardeerd worden.

5. Goed werkgeverschap

Natuurlijk wil je je als werkgever van je beste kant laten zien. Enerzijds huur je mensen in om jouw onderneming succesvol te maken. Anderzijds voel je de verantwoordelijkheid om een goede werkgever te zijn voor je werknemers. Hoe sta jij bekend? Onderschat de waarde van een goede reputatie niet. Een goed beleid in loonsverhoging laat zien dat je een goede werkgever wilt zijn.

Inflatie

Goed werkgeverschap houdt voor veel werkgevers ook in dat ze rekening houden met de kosten die hun werknemers hebben. Door de inflatie van de afgelopen jaren zijn de kosten voor levensonderhoud flink gestegen. Vandaar dat het wettelijk minimumloon meer dan ooit is verhoogd. Als reactie hierop hebben veel werkgevers naar alle lonen gekeken en loonsverhoging doorgevoerd.

6. Opleiding

Door opleiding krijgt je medewerker meer waarde voor je bedrijf. Dat is een belangrijke reden om te investeren in de (bij)scholing van je werknemers. Maar door betere kwalificaties wordt je medewerker als arbeidskracht ook meer waard. Vergeet niet deze waarde door te vertalen door salarisverhoging. Anders is een andere werkgever bereid om een hoger salaris te betalen.

Alternatieven voor loonsverhoging

Je kunt je personeel ook op andere manieren belonen; het hoeft niet altijd via loonsverhoging. Je kunt ook secundaire arbeidsvoorwaarden gebruiken om je medewerker het gevoel te geven van loonsverhoging. Je kunt ook dit vastleggen in een bedrijfsreglement, zodat je werknemers weten wat ze kunnen verwachten. Een paar voorbeelden:

  • Eenmalige bonus bij goede resultaten

  • Extra vakantiedagen

  • Opleiding

  • Betere werkplek

  • Flexibele werktijden

Het is hoe dan ook goed je secundaire arbeidsvoorwaarden goed op orde te hebben. Deze arbeidsvoorwaarden maken het aantrekkelijker om voor jou te werken. Om het hun personeel zo leuk mogelijk te maken, denken veel werkgevers ook in tertiaire en groene arbeidsvoorwaarden.

Tip: Het kan lonen om je personeel een bonus of prestatiebeloning te geven. Bekijk de actuele regels voor het berekenen van de belasting bonus 2024.

Loonsverhoging berekenen

Het is niet makkelijk te zeggen hoeveel loonsverhoging je precies moet geven. Sommige bedrijven hanteren een norm van 3 tot 6% of kijken naar de procentuele stijging van het minimumloon.

Rekenvoorbeeld

  • Je medewerker heeft een brutoloon van € 3.500

  • Je geeft een salarisverhoging van 5%

  • Het brutoloon stijgt naar € 3.675

Marktconform loon

Waar het om gaat, is dat je goed weet wat je werknemer waard is. Laat je daarom goed informeren over marktconforme salarissen, dus het loon dat op dit moment in de markt betaald wordt voor een medewerker met een bepaalde functie. Op die manier hoef je niet te gissen naar wat iemand hoort te verdienen, maar weet je wat de markt doet.

Onze Salarisbenchmark helpt je hierbij. Je krijgt actueel inzicht in de gemiddelde salarissen in het mkb voor een of meerdere specifieke functie(s). Zo kun jij een perfect passend aanbod doen.

Tip: Bekijk ook een overzicht van het gemiddeld salaris Nederland.

Geen loonsverhoging bij ziekte

Is je medewerker langdurig ziek? Dan betaal je hem of haar de eerste 2 jaar minstens 70% van het brutoloon door. Het kan zijn dat bij langdurige ziekte geen periodieke loonsverhoging hoeft te geven. Of dat zo is, staat in de cao.

Loonsverhoging horeca

Wanneer moet je een loonsverhoging geven in de horeca? Houd rekening met de cao horeca en pas de verplichte loonsverhogingen toe. Lees meer in het artikel over minimumloon horeca.

Veelgestelde vragen

Hoe geef je salarisverhoging?

Laat loonsverhoging geven niet aan het toeval over. Stel een beleid op over loonsverhoging waarin je uitwerkt wat redenen zijn voor loonsverhoging, zoals vanwege een goede beoordeling, uitzonderlijke prestaties of promotie. Daarnaast moet je je natuurlijk aan het wettelijk minimumloon houden en verplichtingen uit de cao.

Wanneer kun je loonsverhoging geven?

Dat is afhankelijk van de situatie: soms zegt de cao hier iets over, bijvoorbeeld op 1 januari of 1 juli. Je kunt ook jaarlijkse beoordelingsgesprekken inplannen, waarna je loonsverhoging geeft. Natuurlijk kun je bij inflatie ook loonsverhoging geven.

Is loonsverhoging geven verplicht?

In de wet is het recht op loonsverhoging niet geregeld. Natuurlijk moet je je wel houden aan de stijging van het wettelijk minimumloon of aan bepalingen in de cao, waardoor je periodiek loonsverhoging moet geven. Ook als die zaken niet gelden, is het natuurlijk verstandig om een verzoek om loonsverhoging altijd serieus te nemen.

Wat vind je van dit artikel?

Job Jansen

Auteur

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij MKB Servicedesk elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.