7 redenen waarom jouw medewerkers vertrekken naar een andere werkgever
En hoe jij zelf een aantrekkelijker werkgever kunt zijn
De banen liggen voor het oprapen. Een goede medewerker vasthouden is dan ook extra uitdagend. Maar daar kun je iets aan doen. Het begint met weten waarom medewerkers vertrekken naar een andere werkgever. Als je dat weet, kun je daar vervolgens op inspelen. Wij helpen je hier graag bij. In dit artikel lees je de 7 meest voorkomende redenen waarom medewerkers van baan veranderen. Zo weet jij wat je kunt doen om een aantrekkelijke werkgever te zijn én blijven.
Wisselen van baan gebeurt steeds vaker
In de afgelopen jaren zien we een toename van baanwissels. Die forse toename komt onder andere doordat de vraag naar goede medewerkers groter is dan het aanbod ervan. Er zijn daardoor veel vacatures beschikbaar, wat het voor medewerkers makkelijker maakt om verder te kijken en een overstap te maken.
Waarom vertrekken medewerkers? De top 7 redenen!
Een hoger salaris is voor veel medewerkers nog steeds de belangrijkste reden om te vertrekken naar een andere werkplek. Maar ook andere redenen kunnen meespelen, zoals meer ontwikkelkansen, andere werktijden, de werksfeer of flexibelere arbeidsvoorwaarden.
De belangrijkste redenen om te vertrekken bij een werkgever zijn voor medewerkers:
De nieuwe werkgever biedt een beter salaris.
De nieuwe baan biedt een passender aantal werkuren.
Een nieuwe werkgever geeft ontwikkelkansen die de huidige werkplek niet biedt.
De nieuwe werkgever biedt meer vrije dagen of een betere regeling daarvoor.
De reistijd naar de nieuwe werkplek is korter.
De verwachtingen van een baan matchen niet met de realiteit.
De werksfeer is niet fijn en/of er is weinig waardering.
Hoe kun jij daar als werkgever op inspelen om je medewerkers wél binnenboord te houden? Laten we de vertrekredenen bespreken om daarop in te gaan.
1. Een beter salaris
Het zal je misschien niet verbazen: het bedrag op de loonstrook is voor veel mensen nog altijd een belangrijke reden om van baan te wisselen. Maar hoe weet je of jij als werkgever een passend salaris biedt? Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de Salarisbenchmark gebruiken. Zo ontdek je wat het gemiddelde salaris voor een bepaalde functie is. In de Salarisbenchmark kun je direct zien of jouw medewerker marktconform verdient.
Verhoog zelf proactief het salaris als iemand goed functioneert en minder dan het gemiddelde verdient. Wacht niet af totdat je medewerker hier zelf om vraagt.
2. Het aantal werkuren
Soms maken medewerkers meer uren dan ze eigenlijk zouden willen. Of andersom: ze zouden liever meer uren maken, maar dat is lastig in hun functie. In beide gevallen kan dat een reden zijn voor medewerkers om rond te kijken op vacaturesites naar een andere functie.
Wat hierbij ook kan meespelen: overwerken. Heerst er een work hard play hard-cultuur waarin mensen gewend zijn in de pauzes door te buffelen of ’s avonds werk af te maken? Dan kan ook dat een reden zijn voor medewerkers om ergens anders te gaan werken waar meer tijd is voor rust.
Het is dan ook slim om in gesprek te blijven met je medewerker. Is iemand nog steeds tevreden over het aantal werkuren of zou diegene het liever anders zien? En merk je dat een medewerker vaak moet overwerken? Praat erover en zoek samen naar een oplossing.
3. Meer ontwikkelkansen
Veel medewerkers vinden het belangrijk om zich te blijven ontwikkelen. Dat kan zijn door promotie te maken, maar ook door bijvoorbeeld cursussen te volgen of persoonlijke coaching te krijgen. Opvallend is dat loopbaanontwikkeling vooral voor generatie Z en millennials zwaar meeweegt. Zij hechten hier vaak meer waarde aan dan oudere generaties.
Geeft je medewerker aan zich te willen ontwikkelen? Denk dan zeker in mogelijkheden. Misschien is een promotie niet altijd mogelijk. Maar dan kun je wel denken aan een uitbreiding van het takenpakket, de medewerker zelf een project laten opzetten of een trainingsbudget aanbieden.
4. Meer vrije dagen of een betere vrije-dagen-regeling
Ook de secundaire arbeidsvoorwaarden tellen mee. Het aantal vakantiedagen bijvoorbeeld. Bied jij het minimale aantal vakantiedagen? Dan kan het zijn dat je medewerkers liever ergens gaan werken waar ze meer vakantie-uren krijgen.
Wist je dat er zelfs bedrijven zijn die onbeperkte vakantiedagen aanbieden? Opvallend is dat de meeste medewerkers bij een onbeperkte-vakantiedagen-regeling alsnog helemaal niet zoveel dagen opnemen. Maar het gevoel dát de mogelijkheid voor bijvoorbeeld een sabbatical of langer verlof er is, kan wel een reden zijn om juist voor zo’n organisatie te werken.
Staat het aantal vakantiedagen vast? Dan kun je andere opties bedenken om medewerkers meer vrijheid te geven. Denk aan een goede verlofregeling of meer flexibiliteit in de werktijden of werkdagen. Zeker voor medewerkers met kinderen is dit prettig. Zij kunnen er dan makkelijker voor hun kinderen zijn als bijvoorbeeld tijdens vakanties, studiedagen of als hun kind ziek thuis zit.
5. Kortere reistijd
Sinds de coronapandemie zijn Nederlanders meer waarde zijn gaan hechten aan een baan die in de buurt is. Maar liefst 53% van de Nederlanders vindt dit belangrijk. Vooral voor mensen die in het westen van Nederland wonen, is de reistijd vaak een ding. Maar liefst 6 op de 10 werkende Nederlanders uit deze regio zou graag een kortere reistijd hebben. Dat heeft onder andere te maken met de toegenomen files. Tussen 2019 en 2023 is het aantal files in Noord-Holland verdubbeld.
Dit is helaas een factor die zich minder makkelijk laat aanpassen. Je kunt moeilijk je hele kantoor verplaatsen. Wat je wél kunt doen om te voorkomen dat reistijd een probleem vormt, is soepel omgaan met thuiswerken. Als medewerkers de vrijheid hebben om enkele dagen per week thuis te werken, speelt de reistijd een minder grote rol.
Tip: houd ook bij de werving van nieuwe medewerkers al rekening met de plek waar zij wonen. Zoek bijvoorbeeld in eerste instantie naar medewerkers uit de eigen regio. Gebruik ook het netwerk van medewerkers die al in de buurt wonen.
6. Verkeerde verwachtingen van een baan
Nog een mogelijke reden om te vertrekken uit een baan, is dat iemand andere verwachtingen had van een functie. Een medewerker start bijvoorbeeld in een functie in de hoop bepaalde verantwoordelijkheden te krijgen of kans te maken op een specifieke promotie, maar in werkelijkheid moet diegene vooral brandjes blussen.
Hoe je voorkomt dat iemand teleurgesteld raakt in een baan? Wees ten eerste eerlijk over de functie in een vacature en tijdens de wervingsprocedure. Geef een realistisch beeld van de baan en beantwoord vragen eerlijk. Zorg ook dat je waarmaakt wat je tijdens de sollicitatieprocedure belooft.
7. Een onprettige werksfeer of weinig waardering
En dan is er nog een laatste reden waarom medewerkers kunnen vertrekken bij je organisatie: een onprettige werksfeer of weinig waardering. Waardering zit ‘m niet alleen in een passend salaris, maar ook in schouderklopjes en complimenten. Zorg dat je niet alleen feedback geeft over wat beter kan, maar ook laat weten wat je aan iemand waardeert.
Hoe je omgaat met een onprettige werksfeer? Je kunt natuurlijk collega’s aanspreken op hun gedrag. Verder helpt het als je zelf het goede voorbeeld geeft en regelmatig activiteiten met het team regelt. Dat draagt bij aan een goed teamgevoel en een betere samenwerking.
Dus: hoe voorkom jij dat medewerkers vertrekken?
Wat je kunt doen om goede medewerkers binnen je organisatie te houden? Ga vooral in gesprek met medewerkers. Waar loopt iemand tegenaan? Worstelt diegene bijvoorbeeld met het vele overwerken? Wil iemand zichzelf graag verder ontwikkelen? Of worstelt je medewerker met de reistijd? Praat erover en zoek samen naar oplossingen.
Belangrijk is verder dat je een passend salaris biedt. Check met onze Salarisbenchmark of jouw salaris voor medewerkers ook na een paar jaar nog marktconform is. Zo voorkom je dat mensen vanwege het salaris naar een nieuwe baan op zoek gaan.
En een laatste tip: voer exitgesprekken met medewerkers die vertrekken. Ook op die manier kun je achterhalen wat mensen ertoe beweegt naar een andere baan te zoeken. Wie weet kun je daarmee het vertrek van een andere collega voorkomen.