HR-trends 2025: wat zijn de nieuwste ontwikkelingen rondom personeel?
7 HR-trends voor 2025 om niet te missen
Het succes van je onderneming is afhankelijk van heel wat factoren. Een belangrijke factor is natuurlijk je personeel. Je werknemers kunnen je bedrijf een flinke boost geven. Welke HR-trends kunnen je helpen om in 2025 te groeien? De belangrijkste HR-trends 2025 rondom personeel op een rij.
Employee journey: wat is het en hoe pak je dit goed aan?
Alles over het in kaart brengen van een effectieve employee journey
De klant is koning. Ondernemers beloven trouw aan hun klanten en willen zorgen voor een optimale belevenis als het gaat om hun producten of diensten. Maar hoe zorg je daar als ondernemer voor? Door juist jouw medewerkers in hun kracht te zetten. Een goede employee journey geeft je die mogelijkheid. In dit artikel lees je wat een employee journey precies inhoudt, welke verschillende fases van employee journey er zijn en hoe je deze in kaart brengt.
Vakantieplanning maken: 5 tips voor je bedrijf
Stappenplan en tips om met knelpunten om te gaan
Hoe zorg je voor een optimale bezetting en geef je toch iedereen zijn welverdiende vakantie? Dan moet je een goede vakantieplanning maken. In dit artikel leer je wat een vakantieplanning is en hoe je er zelf een kunt maken. Gewoon in Excel of met behulp van een softwareprogramma.
Personeelshandboek maken in 7 stappen
Schep duidelijkheid en bespaar jezelf een hoop tijd
Het is handig om bedrijfsregels en afspraken met je personeel vast te leggen in een personeelshandboek. Daarmee geef je iedereen duidelijkheid en bespaar je jezelf en je werknemers een hoop tijd. Maar hoe pak je het aan? In dit artikel helpen we je op weg bij het maken van een personeelshandboek.
Sociale veiligheid is net zo belangrijk als fysieke veiligheid
Zo zorg je voor een sociaal veilige werkomgeving
Respect, jezelf kunnen zijn en een vertrouwd gevoel tussen collega's: het lijkt logisch maar dat is het lang niet altijd. Wat is de betekenis van een sociaal veilige werkomgeving? En hoe kun je als werkgever sociale veiligheid bevorderen? Bedrijfsmaatschappelijkwerker Mary Vos van Gimd (onderdeel van Zorg van de Zaak) heeft uitleg en tips.
HR-cyclus succesvol opzetten in 7 stappen
Alles over het belang van de HR-cyclus
Goed zorgen voor je personeel zorgen én talent ontwikkelen? Dat doe je met het effectief inzetten van de HR-cyclus. Die start al op het moment dat je op zoek gaat naar personeel. De cirkel is rond als iemand uit dienst treedt.
11 tips om de samenwerking in je team te verbeteren
Succesvol samenwerken, zo doe je dat
Wil je van jouw team een goed geoliede machine maken? Wij hebben 11 tips voor je - die óók relevant zijn als jullie hybride werken.
Wat is span of control?
Op zoek naar de ideale balans
Hoeveel mensen sturen jouw managers of leidinggevenden aan? Werken jullie met verschillende managementlagen? En hoeveel ondergeschikten kunnen je managers maximaal effectief en efficiënt aansturen? Allemaal vragen die te maken hebben met span of control. Wat het precies inhoudt, waarom het belangrijk is én hoe je de ideale balans bereikt, leggen we hier uit.
Notuleren: zo maak je de beste notulen (+ voorbeelden)
Maak je meetings efficiënter met goede notulen
Vergaderen is nodig om beslissingen te nemen en elkaar bij te praten. Maar niet elke meeting is even efficiënt. Hoe zorg jij ervoor dat er van elke meeting een duidelijke samenvatting komt inclusief de afgesproken actiepunten? Het geheim zit hem in goed notuleren. In dit artikel laten we je zien hoe je meer uit je meetings kunt halen door goed te notuleren.
HRM: wat is personeelsmanagement en hoe richt ik dat in?
Zo haal je het maximale uit je mensen
De meest waardevolle activa binnen je onderneming zijn je medewerkers. Dat is precies de kern van HRM (human resource management), ofwel personeelsmanagement. Deze tak van sport wordt steeds belangrijker in tijden van een werknemersmarkt, toenemende vergrijzing en een tekort aan geschoolde arbeidskrachten. Wat HRM precies inhoudt en hoe je het inricht om je medewerkers beter in te zetten en te ondersteunen, leggen we hier uit.
Hoe maak je een organigram?
Handige tools, voorbeelden en tips
Ben je het overzicht kwijt door alle nieuwe mensen of verschillende rollen binnen je organisatie? Met een organigram heb je de structuur weer helder voor je. Zo’n grafische weergave toont alle afdelingen, hiërarchische relaties en verantwoordelijkheden. Naast overzichtelijkheid biedt een organigram meer voordelen. Welke dat precies zijn en hoe je eenvoudig een organigram maakt, lees je hier.
Wat is een organigram?
Waarom heb ik er één nodig?
Een organigram - ook wel organigram genoemd - is een schematisch overzicht van de bedrijfsstructuur. Zo kan je in één oogopslag heel duidelijk zien wie de baas is van wie en welke afdeling onder welke groep valt. Andere termen voor organigram zijn organigram of organisatieschema.
Aansturen van medewerkers: do’s & don’ts
Een solide basis voor effectief leiderschap
Als kersverse werkgever ga je voor het eerst medewerkers aansturen. Een grote stap in je carrière met een reeks nieuwe verantwoordelijkheden. We leggen uit waarom goed aansturen van medewerkers zo belangrijk is en waar je op moet letten als je de bazenpet draagt.
Gedragscode voor je bedrijf opstellen
Wat staat er allemaal in een gedragscode?
In een gedragscode leg je vast welk gedrag je wel en niet wilt zien binnen je bedrijf. Hiermee zorg je voor duidelijkheid bij je medewerkers. Het geeft niet alleen richting voor het gedrag dat je wilt zien, maar ook handvatten bij ongewenst gedrag. Hier lees je wat een gedragscode is, welke onderdelen een gedragscode heeft en hoe je een gedragscode opstelt die praktisch en toepasbaar is.
9 tips om personeel te behouden
Kijk verder dan salaris en secundaire voorwaarden
Goed personeel behouden is belangrijk voor het succes van je bedrijf, maar in de huidige arbeidsmarkt zetten andere bedrijven alle zeilen bij om talent binnen te halen. Mensen die goed op hun plek zitten, die krijg je niet zomaar weg. Hoe zorg je ervoor dat jij je medewerkers behoudt? Hier lees je 9 tips, met voorbeelden.
Situationeel leiderschap toepassen in je bedrijf
Je manier van leidinggeven aanpassen aan de situatie
Een bedrijf runnen en mensen aansturen, geen dag is hetzelfde. Misschien herken je dat wel. Omdat omstandigheden kunnen veranderen en mensen flink verschillen, is het nuttig ook je manier van leidinggeven aan te kunnen passen. Hoe doe je dat? Zo pas je situationeel leiderschap toe.
Leiderschapsstijlen: welk leiderschap kies jij?
Ontdek welke vormen van leiderschap er zijn
Leidinggeven kan op veel manieren. Dat blijkt wel uit de praktijk. Wat voor soort leider ben jij? En welke stijl van leiderschap wil je graag ontwikkelen? Hier vind je de meest voorkomende leiderschapsstijlen op een rij.
Leidinggeven: deze competenties heb je nodig
7 eigenschappen van effectief leiderschap
Leidinggeven is een vak. En een vak kun je leren. Wanneer ben je een goede leidinggevende? Welke competenties heb je daarvoor nodig? Ontdek de 7 eigenschappen van effectief leiderschap.