Moet ik winterbanden aanschaffen?
De zin en onzin van winterbanden
Als er één onderwerp is waar een hoop fabels over verteld worden, dan is het wel over winterbanden. Zo is een veelvoorkomende gedachte dat winterbanden al bij een temperatuur van onder de 7° Celsius beter zijn dan zomerbanden, maar uit de tests blijkt dit niet. Wat wel waar is: als het gesneeuwd of geijzeld heeft, dan zijn winterbanden goud waard.
Elk jaar is het weer raak: op het moment dat het koud begint te worden, rennen automobilisten naar de bandenspecialist om tóch maar winterbanden te laten monteren. Anders wordt autorijden immers levensgevaarlijk. De bandenhandel lijkt hier garen bij te spinnen en adviseert mensen om al winterbanden te laten monteren nog voordat er ook maar een enkele sneeuwvlok is gevallen. Als het écht winters wordt, zouden de winterbanden wel eens op kunnen zijn, zo is het verhaal. In de praktijk valt het met die ‘schaarste’ wel mee. Bovendien hebben winterbanden nuchter beschouwd alleen echt toegevoegde waarde als het geijzeld of gesneeuwd heeft. Daarom: de feiten.
Verschillen zomerbanden en winterbanden
Winterbanden verschillen in twee zaken van zomerbanden: het grotere aantal lamellen in het profiel en de rubbersamenstelling van de band. Aan het rubber van de winterband is extra silica toegevoegd waardoor het soepeler blijft bij lage temperaturen. Dit zorgt ervoor dat sneeuw sneller uit het loopvlak wordt afgevoerd. Ook de groeven in het loopvlak zorgen hiervoor, bovendien zorgen de extra lamellen in het profiel voor een betere grip op sneeuw of ijs.
M+S- en all weatherbanden
Laat je niet misleiden door termen als ‘all weather’ en ‘M+S’, dit betekent niet automatisch dat je met een winterband te maken hebt. Winterbanden zijn vaak te herkennen aan een symbool met een sneeuwvlok, maar ook dit is niet automatisch een garantie. Laat je dus goed informeren door een bandenspecialist of doe research op internet.
Winterbanden in het buitenland
Het verhaal dat winterbanden in landen als Duitsland en Oostenrijk verplicht zouden zijn, klopt niet helemaal. De Duitse wetgever hanteert alleen als eis dat je over ‘geschikte banden’ moet beschikken. Dit betekent dat bij winters weer, winterbanden feitelijk een must zijn. Rijd je op zomerbanden en veroorzaak je een ongeluk, dan zullen veel verzekeraars moeilijk gaan doen. Ook kun je een boete krijgen. Maar als de weg droog is, dan kun je in Duitsland ook in het winterseizoen gewoon met je zomerbanden de weg op. In Oostenrijk is bij winters weer een ‘Winterrüstung’ verplicht, maar dat kunnen ook zomerbanden met sneeuwkettingen zijn.
Veiligheid winterbanden
Om nog een laatste fabel de wereld uit te helpen: aquaplaning behoort met een winterband niet tot het verleden. Deze banden presteren weliswaar over het algemeen vaak beter dan zomerbanden op dit vlak, maar de verschillen zijn niet heel erg groot. Ook op sneeuw of ijs zijn winterbanden weliswaar beter dan zomerbanden, maar ze maken je niet onschendbaar. Als je harder gaat rijden omdat je denkt dat je veel meer grip hebt, dan is de toegevoegde waarde van winterbanden al snel weer weg.
Keuze maken
Dan rest nu nog de vraag ‘welke winterband moet ik kiezen?’. Verschillende organisaties voeren winterbanden-tests uit. Zo doet bijvoorbeeld de ANWB een winterbanden-test en test ook het tijdschrift Autoweek de kwaliteit van winterbanden.
Is jouw mobiliteit klaar voor de toekomst?
De komende jaren verandert er veel op het gebied van mobiliteit. Weet jij wat dit voor jouw bedrijf betekent? En ben jij goed voorbereid? Test het nu en ontvang tips voor een optimale mobiliteit.