Bedrijfsvoering vanuit een huurwoning?

De regels én de eisen om kosten af te trekken

Bedrijfsvoering vanuit een huurwoning
IOWP-00024 1920 x 1280

Waar je aan moet denken als startende zzp'er

Wil je een bedrijf beginnen vanuit je huurwoning? In bepaalde gevallen wordt dit toegestaan, soms mag je zelfs bepaalde kosten van de belasting aftrekken. Hoe zit het?

Een bedrijf vanuit huis runnen, mag dat?

Of je überhaupt een bedrijf mag runnen vanuit huis, hangt af van het bestemmingsplan. Sommige bedrijven mag je niet vanuit huis uit voeren, zoals een cateringbedrijf. Voor andere bedrijven (bijvoorbeeld horeca) heb je een vergunning nodig. Een bedrijf wat je vanuit een kantoor aan huis runt, zoals een tekst- of administratiebureau, maakt meestal meer kans. Je kun het bestemmingsplan opvragen bij de gemeente. 

Tip: Lees meer over het bestemmingsplan bij het starten van een eigen bedrijf.

Goed om te weten: over het algemeen geldt wel dat de oppervlakte waarop je werkt maximaal een derde van je huis mag beslaan. Dit verschilt per gemeente, dus controleer dit voor je start.

Starten vanuit een huurwoning

Voor starters die vanuit een huurwoning willen ondernemen, gelden vaak andere regels. Het is voor verhuurders namelijk belangrijk om eventuele (geluids-)overlast voor buren te voorkomen. Controleer daarom van tevoren of ondernemen is toegestaan volgens je huurcontract en de algemene voorwaarden van de verhuurder. Helaas verbieden de meeste sociale verhuurders het runnen van een bedrijf vanuit een huurwoning.

Tip: Vraag dus als je plannen hebt om een bedrijf te starten in een huurwoning altijd eerst toestemming aan de verhuurder om teleurstellingen achteraf te voorkomen. Je kunt natuurlijk altijd in gesprek gaan. Wanneer je een webshop vanuit huis runt, is de kans op overlast een stuk minder groot dan wanneer je aan metaalbewerking doet.

Eisen voor kostenaftrek

In de meeste gevallen kom je als ondernemer vanuit een huurwoning niet in aanmerking voor kostenaftrek bij je aangifte inkomstenbelasting. De eisen van de Belastingdienst zijn namelijk erg streng:

  • Je moet zelf voor 100% huurder zijn

  • De werkruimte moet volledig zelfstandig zijn (eigen opgang en sanitair)

  • Deze ruimte wordt voor 90% voor je onderneming gebruikt

Voldoe je aan al deze eisen? Dan behoort het huurrecht van je werkruimte tot je ondernemingsvermogen. Je mag dan jaarlijks je kosten voor de werkruimte opvoeren als ondernemingskosten. Dit kan je aftrekken van de opbrengsten van de onderneming. Als je over deze kosten ook btw hebt betaald, kun je de btw aftrekken als voorbelasting als je daar recht op hebt.

Een manier om erachter te komen of je recht hebt op kostenaftrek is via de Rekenhulp Werkruimte in woning vn de Belastingdienst. De rekenhulp biedt een eerste indicatie, in veel gevallen moet je situatie nog bekeken worden en is het slim om daar advies over te winnen bij bijvoorbeeld je accountant en onze eigen adviseurs.

Bereken kostenaftrek

Als je aan alle eisen voldoet om de kosten van werkruimte af te trekken, moet je berekenen hoe groot die kosten zijn. Meestal bestaan die kosten uit:

  • Een evenredig deel van de huur 

  • De energiekosten, verzekeringskosten, schoonmaakkosten en dergelijke die je maakt voor de werkruimte

  • De inrichtingskosten van de werkruimte, bijvoorbeeld voor vloerbedekking, behang, bureau(s) en kastruimte

Stel eerst vast welk deel van de huur, verlichting, verwarming, inrichting enzovoort voor je woning is, en welk deel voor je werkruimte. Dit kan je het beste doen aan de hand van het vloeroppervlak. Neemt je werkruimte een derde deel in van je woonruimte? Dan zijn de kosten ook een derde van het totaal.

Let op!

Krijg je huurtoeslag? Dan moet je een evenredig deel toerekenen aan het gebruik van de werkruimte. Je rekent dat deel tot de winst. Dus als je werkruimte een derde deel van je woning is, reken je dat deel van de huurtoeslag tot de winst.

Wat vind je van dit artikel?

Auteur

Laura Wennekes