Wat is een bedrijfscontinuïteitsplan?
Sneller herstellen na een calamiteit of ramp

Hoe positief van aard veel ondernemers ook zijn, die houding beschermt een bedrijf niet tegen noodlottige rampen en calamiteiten. Een natuurramp, pandemie, datalek of cyberaanval kan iedereen overkomen. Een goed bedrijfscontinuïteitsplan kan de gevolgen van een calamiteit of ramp beperken.
Wat is een bedrijfscontinuïteitsplan?
Het bedrijfscontinuïteitsplan (ook wel BCP genoemd) beoogt een zo snel mogelijke afhandeling, doorstart en herstel na een ernstige bedrijfscalamiteit. Dit om te voorkomen dat de getroffen onderneming financieel, organisatorisch en qua reputatie en imago zó zwaar beschadigd raakt dat het zwaar verlies lijdt of zelfs omvalt.
Vitale processen beschermen
Ieder bedrijf is afhankelijk van bepaalde personen, stakeholders en processen. Een calamiteit kan (een deel van) deze essentiële processen verstoren of ervoor zorgen dat personen wegvallen die van vitaal belang zijn voor de bedrijfscontinuïteit. Niet alleen de financiële en materiële schadeposten kunnen in zo’n geval razendsnel oplopen, ook de indirecte immateriële schade kan uiteindelijk torenhoog uitvallen, bijvoorbeeld als gevolg van aantasting van reputatie en imago. Met een bedrijfscontinuïteitsplan ben je beter voorbereid op dergelijke onverwachte situaties en kan je organisatie sneller herstellen van desastreuze situaties.
Voorbeeld: reputatieschade door cyberaanval
Een goed voorbeeld van een calamiteit met duizelingwekkende reputatie- en imagoschade tot gevolg is de cyberaanval op 23andMe, dit Amerikaanse bedrijf, gespecialiseerd in genetische tests, werd getroffen door een datalek waarbij de gegevens van 6,9 miljoen gebruikers werden gecompromitteerd. Dit leidde tot een daling in verkoop en juridische complicaties, wat uiteindelijk resulteerde in een faillissementsaanvraag in maart 2025.
Voorkomen is beter dan genezen
Natuurlijk is een cyberaanval niet altijd te voorkomen, maar je kunt er als ondernemer wel alles aan doen om de beveiliging van je bedrijf op orde te hebben. Dat geldt niet alleen voor je medewerkers op kantoor, maar ook voor thuiswerkenden. Zorg ervoor dat iedereen op veilige computers van de zaak kan werken. Je hebt namelijk geen zicht op de beveiliging van privé-apparaten.
Bedrijfscontinuïteitsplan voorbeeld
Beschrijving van doelen
In een bedrijfscontinuïteitsplan worden de vitale onderdelen, de ‘levensaders’ van de organisatie in kaart gebracht en staat beschreven wat te doen als één of meer van die levensaders onverwachts beschadigd raken of tijdelijk helemaal worden doorgeknipt als gevolg van een ramp of ernstige calamiteit.
Het continuïteitsplan heeft de volgende doelen:
Mogelijke rampscenario’s schetsen en risico’s en kosten daarvan in kaart brengen.
Preventieve en verzekeringstechnische maatregelen bepalen en vastleggen.
Overzicht bieden van wat de vitale elementen zijn voor de bedrijfscontinuïteit: essentiële processen, personen en stakeholders.
Per scenario en vitaal onderdeel een plan van aanpak om gevolgschade direct na de calamiteit te beperken. Denk aan communicatie met stakeholders en beveiliging.
Een plan van aanpak om zo snel mogelijk te herstellen, herstarten of het bedrijf opnieuw op te bouwen.
Voorbeelden van calamiteiten die voorkomen in een continuïteitsplan
Omvangrijk bedrijfsongeval
Cybercrime, datalek of andere online veiligheidsissues
Fabricagefout of veiligheids- of gezondheidsprobleem met product
Fysiek onbereikbaar voor werknemers, leveranciers en/of klanten
Technische storingen: stroom, internet, telefonie, e-mail, server, datacenter
Extreme weersomstandigheden / natuurrampen
Vitaal bedrijfsmiddel valt uit (bijvoorbeeld een machine)
Vitale leverancier valt weg
Overstroming / waterschade
Terreuraanslag of oorlog
Viruspandemie
Continuïteitsplan is geen calamiteitenplan
De term bedrijfscontinuïteitsplan wordt nogal eens verward met het calamiteitenplan. Maar deze plannen hebben een ander doel. Waar een calamiteitenplan gaat over veiligheidshandelingen tijdens en vlak na een calamiteit, is het continuïteitsplan bedoeld als preventiemiddel en als middel om de negatieve gevolgen van een calamiteit voor het bedrijf zoveel mogelijk te beperken.