Hoe controleer ik mijn winkelpersoneel?
Stappen bij het uitvoeren van een personeelscontrole
Je vertrouwt je winkelpersoneel volledig. Toch is het belangrijk dat je alert blijft en regelmatig je personeel controleert. Voorkom dat de drempel voor fraude te laag wordt.
Waar gaat het om?
Bij personeelscontrole gaat het naast de controle op naleving van de huisregels en het controleren van de kassastaten, om controle op de inhoud van bijvoorbeeld handbagage, tassen en verpakkingsmiddelen van je personeel. Zo’n controle is niet hetzelfde als fouilleren. Bij fouilleren wordt lijf en kleding afgetast, iets wat is voorbehouden aan de politie.
Wanneer?
Je mag altijd je eigen medewerkers binnen je eigen winkel controleren. Het controleren buiten de winkel, wordt over het algemeen afgeraden omdat de privacy van de werknemer daarbij in het geding komt.
Controleren van tassen:
Mag op ieder gewenst moment
Kan via een dobbelsteensysteem (‘Wie zes gooit, wordt gecontroleerd’)
Kan aan de hand van een selector (druk op de knop: wordt het lampje rood, dan word je gecontroleerd)
Kan door de beveiligingsdienst
Kan door de leiding
Kan zelfs onderling geregeld worden
Als je jouw personeel niet graag controleert, kan je er ook voor kiezen om dit alleen te doen wanneer je iemand ergens van verdenkt. Wil je er toch zeker van zijn dat je voor jezelf een gegronde aanleiding hebt om iemand ergens van te verdenken, let dan op de volgende signalen:
Je eigen gevoel, intuïtie: hier klopt iets niet
Non-verbaal: rood hoofd, stilvallen, zenuwachtig
Iemand is er altijd als eerste en gaat als laatste weg
Opvallend vaste patronen in pauzes
Smoezen verzinnen (eerder naar huis)
Hoog ziekteverzuim
Niet houden aan regels en procedures
Een levensstijl van de medewerker die niet overeenkomt met zijn inkomen
Bewust werken zonder collega’s die mee kunnen kijken, of altijd met dezelfde collega
Heimelijke telefoongesprekken
Veelvuldig foutbonnen, retouren, kastekort bij dezelfde mensen
Sparen in de kassa, aantekeningen bij de kassa
Tips van klanten: geen bon, datum klopt niet, bonbedrag klopt niet
Veelvuldig voorkomen ronde verschillen
Nooit kasverschil
Leveranciers die aangeven orders te missen
Ongebruikelijke leveringen
Opengemaakte verpakkingen in het magazijn
Vaak schade aan bepaalde artikelen
Verstopte goederen in personeelsruimte of kluisjes
Als de signalen overeenkomen en je gevoel blijkt tijdens het controleren te kloppen, wat dan?
Controleer -voor de zekerheid- of er sprake is van ‘ongeoorloofd meenemen’ (check bijvoorbeeld of er een bon is)
Neem de goederen in en ga in gesprek met de betrokkene
Werkt de medewerker hier niet aan mee: neem dan maatregelen!