Autobelastingen in 2023
De bijtellingspercentages en belastingen voor je auto in 2023
Jaarlijks wijzigen de bijtellingen voor een zakelijke auto en de hoogte van de motorrijtuigenbelasting. In 2023 heeft elektrisch rijden nog steeds voordelen voor zakelijke rijders, maar het voordeel wordt wat kleiner. Hoe zit het met de autobelastingen in 2023? En wat moet je weten over de aftrek van brandstof- en laadkosten?
Hoe hoog is de bijtelling in 2023?
In voorgaande jaren was het bijtellingspercentage afhankelijk van de CO₂-uitstoot van de auto. Dat is in 2023 nog steeds zo, maar het voordeel om volledige emissievrij te rijden wordt steeds iets kleiner. Dat is omdat het uiteindelijk de bedoeling is dat alle auto's emissievrij zijn.
Het ‘normale’ tarief voor een auto met brandstofmotor is 22% bijtelling. Rijdt de auto volledig elektrisch dan geldt er een kortingstarief: een bijtelling van 16% - dit was 8% in 2020 en 12% in 2021.
Het kortingstarief van 16% bijtelling voor emissievrije auto’s geldt voor auto’s met een cataloguswaarde van maximaal € 30.000,-. Vorig jaar was dit bedrag € 5.000 hoger. Als je auto duurder is dan dat bedrag, moet je over het gedeelte van de prijs boven het drempelbedrag het normale tarief van 22% betalen. Dus stel, je rijdt een auto met een cataloguswaarde van € 40.000,- dan betaal je in 2023 16% bijtelling over de eerste € 30.000,- en 22% over het restbedrag (in dit geval dus € 10.000). Met deze maatregel worden goedkopere emissievrije auto’s aantrekkelijker voor de zakelijke markt.
Lees meer over: Bijtellingsregels voor 2023
Bijtelling emissievrije auto's
Bijtelling | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Volledig elektrisch | 12% | 16% | 16% | 16% | 17% | 22% |
Max. cat. prijs | € 40.000 | € 35.000 | € 30.000 | € 30.000 | € 30.000 | Geen max. |
Voor zogenaamde youngtimers (auto’s van 15 jaar of ouder) gelden andere bijtellingsregels. Voor deze auto’s geldt een bijtelling van 35% over de dagwaarde in plaats van over de nieuwwaarde. Met een elektrische youngtimer daalt de bijtelling naar 17%.
Motorrijtuigenbelasting
De motorrijtuigenbelasting (MRB) kennen veel mensen beter als de wegenbelasting. Welk tarief je moet betalen, hangt af van de brandstof en het gewicht van het voertuig. Ook verschilt de wegenbelasting per provincie. Provincies stellen zelf jaarlijks de opcenten vast: het deel van de motorrijtuigenbelasting dat naar de provincie gaat. En daar zit, gelukkig, een maximum aan. Voor een volledig elektrische auto betaal je geen motorrijtuigenbelasting. Voor een auto met een CO2-uitstoot tot 50 gram per kilometer (semi-elektrisch) betaal je de helft van het tarief. Dit geldt tot en met 2024. In 2025 krijg je met een volledig elektrische auto nog 75% korting en met een semi-elektrische auto 25% korting op de MRB. In 2026 betaal je de volledige motorrijtuigenbelasting. Let op: Hybride auto’s met een uitstoot van meer dan 50 gram CO2-uitstoot, betalen het voltarief.
Bereken hier je wegenbelasting.
Klasse | 2024 | 2025 | va. 2026 |
---|---|---|---|
Emissievrij (personenwagens) | Geen MRB | 25% | 75% (2026 t/m 2029), daarna voltarief |
Emissievrij (bedrijfswagens) | Geen MRB | 25% | Voltarief |
CO2 1-50g/km (PHEV) (personenwagens) | 50% | 75% | Voltarief |
CO2 1-50g/km (PHEV) (bedrijfswagens) | Voltarief (125 kg gewichtscorrectie) | 75% | Voltarief |
CO2 > 50g/km | Voltarief | Voltarief | Voltarief |
Autobelastingen 2023: de vervuiler betaalt
Waar bij auto’s met minder uitstoot voorlopig een kortingstarief geldt, is er juist een toeslag voor auto’s die meer uitstoot hebben. Oftewel: de vervuiler betaalt.
Voor particulieren met een vervuilende diesel (> 5 mg/km fijnstof): normale tarief + 15%
Voor ondernemers met een vervuilende diesel bestelauto van 12 jaar of ouder (> 5 mg/km fijnstof): normale tarief + 15%
BPM
De aanschafprijs van een auto bestaat voor een deel uit BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorfietsen). Goed nieuws voor eigenaren van een auto die geen CO₂ uitstoot: deze is vrijgesteld van BPM. In het Belastingplan van 2022 staat dat dit sowieso geldt tot en met 2024.
De hoogte van de BPM bestaat uit schijven: hoe meer uitstoot een auto produceert, hoe meer BPM je betaalt. Het starttarief voor auto’s met uitstoot bedraagt € 400 in 2023. Vervolgens loopt de BPM op per uitstootcategorie. In het Belastingplan staat dat de BPM op auto’s met CO2-uitstoot jaarlijks zal stijgen met 2,3%. Wil je de BPM zelf berekenen? Dat kan op de website van de Belastingdienst.
Brandstofkosten aftrekken van de belasting
Hoewel de overheid elektrisch rijden nog steeds stimuleert, mag je brandstofkosten nog steeds aftrekken van je belasting. Maar dit kan alleen als je de brandstof hebt betaald met een zakelijk betaalmiddel. Zodra iemand contant of met een privé-pas heeft afgerekend bij het tankstation, kun je als ondernemer de btw niet meer aftrekken.
Een zakelijk betaalmiddel is bijvoorbeeld een zakelijke betaalpas of een creditcard. Trek je btw af op brandstofkosten, dan moet daar een factuur of btw-specificatie voor in je boekhouding zitten. Dit betekent dat je dus alle bonnetjes van tankstations moet opslaan en verwerken in je administratie. Wil je geen gedoe met losse bonnetjes? Dan kun je eens kijken naar een tank- of laadpas voor ondernemers. Ook sommige leasemaatschappijen werken met zo’n tankpas of laadpas. Daarmee kun je alles wat met mobiliteit te maken heeft, ook de carwash en parkeren, zakelijk afrekenen. En je krijgt alle transacties overzichtelijk en 100% fiscusproof op één verzamelfactuur. Zo raak je nooit meer een tankbon kwijt en weet je zeker dat jij bij controle door de Belastingdienst op dit gebied goed zit.
Elektrische auto
Een makkelijke manier om te besparen is dus om over te stappen op elektrisch rijden. Dit kan eenvoudig door een elektrische auto te leasen. Hiermee hoef je geen dure aankoopsom neer te tellen en betaal je een vast bedrag per maand. Lekker overzichtelijk dus. Lees alles over mobiliteit voor ondernemers op onze Mobiliteitspagina.