Mijn zakelijke auto heeft schade, wat nu?
Koester je no-claim
Je zakelijke auto heeft schade. En nu? Wanneer het om kleine schade gaat, is zelf de reparatie vergoeden soms voordeliger dan een hele stap teruggaan in je no-claim-korting. Maarten Koster, financieel dienstverlener, geeft advies.
Vanaf hoeveel schade loont het om de verzekering te bellen?
Koster: “Het loont altijd om te bellen, want jouw verzekeraar – of een onafhankelijk adviseur – weet meer dan jij”, vertelt Maarten Koster. “Sommige schade heeft geen invloed op je korting: misschien heb je no-claimbescherming meeverzekerd terwijl je dat niet meer weet en misschien kun je besparen op het eigen risico als je naar een aangewezen reparateur of een erkende dealer gaat. Je kunt trouwens altijd later besluiten een claim terug te draaien door de uitkering terug te betalen. Vaak kan dat tot een jaar na de uitkering. Dus ook als er in dat jaar nog een schade valt die groter is, maar een tweede claim wel erg onaantrekkelijk is, dan draai je de eerste, kleinere terug.”
Wat kost een kleine reparatie?
Als je kleine schade wél invloed heeft op je korting, moet je afwegen wat duurder is. Volgens branchevereniging Focwa worden er jaarlijks zo’n 700 duizend reparaties uitgevoerd door schadeherstelbedrijven. Meestal is er sprake van kleine schade: putjes in de auto, parkeerdeukjes of krassen. Wanneer je je auto in de ‘originele staat’ wilt laten terugbrengen wordt dat een kostbare grap. Maar je kunt de schade ook plaatselijk en zonder spuitwerk laten herstellen. Kleine putjes en deukjes kunnen door de vakman worden uitgeduwd en ‘gemasseerd’. Dat dit aanzienlijk voordeliger is, blijkt uit het feit dat sommige autobedrijven periodiek een ‘deukjesdag’ organiseren waar je voor om en nabij 35 euro al van je deuk wordt afgeholpen. Dat is waarschijnlijk voordeliger dan zakken in je no-claim.
Wat kost teruggaan in je no-claim?
Koster: “De kosten van teruggaan in no-claim hangen uiteraard af van de bruto premie waarover je no-claim korting is berekend”, zegt Koster. “Het verschilt ook per verzekeraar hoe ver je terugvalt en hoe snel je weer omhoog klimt. Let wel op: een terugval van 75 procent korting naar 60 procent korting is niet 15 procent premieverhoging, maar 60 procent. Je gaat namelijk van 25 procent premie ineens 40 procent premie betalen. Dat is een stijging van 60 procent.”
Haken en ogen
Maar wat nu als je een no-claimbeschermer hebt, of als in jouw polis staat dat je niet zakt in je no-claim? Koster: “Let goed op wat er in je voorwaarden staat. Als je no-claimbescherming hebt, merk je het claimen niet in je premie, maar je schadevrije jaren worden wel verminderd. Dat merk je als je later wilt overstappen naar een andere verzekeraar: dan ben je toch kortingsrechten kwijt. Het is dus een klantenbinder.
Sommige polissen kennen bij sommige schadegevallen (bijvoorbeeld ruitschade) geen terugval op de ladder, maar verhogen ook niet tijdelijk. Als je dan nog niet op de maximale korting zit, kost de claim je dus toch geld, omdat je pas een jaar later je hogere korting krijgt.”
Wat als je niet weet wie de schade heeft veroorzaakt?
Koster: “Dan kan de schade niet verhaald worden en heeft de claim dus invloed op je korting, tenzij de schade verhaald kan worden op het Waarborgfonds Motorverkeer. Dit kan als de schade aantoonbaar door een (ander) motorrijtuig is veroorzaakt, dat onbekend is gebleven of onverzekerd was. Als dat is gebeurd terwijl je auto geparkeerd stond, dan moet een getuige kunnen bevestigen dat jij je auto daar onbeschadigd geparkeerd hebt en later - zonder tussentijds rijden - beschadigd hebt teruggevonden. En je moet aantonen dat je je best hebt gedaan om de dader te achterhalen, bijvoorbeeld via buurtonderzoek en politieaangifte.” Zie daarvoor ook www.wbf.nl of www.schadezonderdader.nl.
Maarten Koster is financieel dienstverlener bij Koster Assurantiën & Financiën.