Trends en tips om je start-up te laten groeien in 2023

Inzichten van South by Southwest (SXSW) voor ondernemers

technologie-lift-roltrap-ai-artificial-intelligence-kunstmatige-intelligentie

Dit kun jij als ondernemer leren van de experts en ondernemers op festival South by Southwest 2023.

Kunstmatige intelligentie wordt creatiever, automatisering gaat verder dan ooit en er ontstaan nieuwe samenwerkingen tussen mens en machine. In deze veranderende wereld is volop ruimte om te groeien als ondernemer, maar ook een hoop concurrentie. Hoe kun je het best omgaan met al deze ontwikkelingen? 

Op festival South by Southwest (SXSW) zoeken ondernemers antwoorden. SXSW is een jaarlijkse conferentie over de toekomst van muziek, film en interactieve media in Austin (Texas, Verenigde Staten). SXSW Interactive is waarschijnlijk het bekendste aspect van het evenement met sessies over de nieuwste ontwikkelingen in technologie, innovatie en ondernemerschap. 

Lees ook: Deze ondernemers gingen op handelsmissie naar SXSW: dit kun jij van ze leren 

Trends voor de nabije toekomst 

Net als voorgaande jaren was de sessie van futuroloog Amy Webb een van de drukst bezochte lezingen. Ze presenteerde namens het Future Today Institute een sterk onderbouwd rapport over ontwikkelingen en toekomstscenario's voor diverse branches. Haar belangrijkste inzichten gaan over kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI), automatisering en talent. 

Ondernemen met creatieve AI 

Volgens Webb zijn we beland in het decennium van de 'generatieve kunstmatige intelligentie' (generative AI). Dat is de verzamelnaam voor slimme systemen die in staat zijn om zelf nieuwe dingen te creëren, zoals teksten, beelden en objecten. Als gebruiker geef je de AI een opdracht, een zogenaamde 'prompt'. Vervolgens gaat het systeem op basis van algoritmen en machinelearning voor jou aan de slag. 

Webb voorspelt dat AI invloed krijgt op vrijwel alle aspecten van ons leven. Ondernemers kunnen AI gebruiken om nog slimmer, sneller en op andere manieren problemen op te lossen voor hun klanten. In het verlengde van de AI-trend ligt verregaande automatisering. Webb: "In bijna elke sector zal AI een krachtige multiplier zijn voor groei." 

Risico's beperken 

Tegelijkertijd zitten er risico's aan al die technische vooruitgang, waarschuwt Webb. Daarom moeten we nu echt een visie en plannen ontwikkelen rondom thema's zoals eigenaarschap van data, digitale transparantie en privacy. AI geeft ons uiteindelijk namelijk wat we erin stoppen. De systemen kunnen daarmee niet alleen onze creativiteit en productiviteit versterken, maar ook onze (onbewuste) vooroordelen en hebzucht naar data. 

Haar tip aan ondernemers: verdiep je in AI en wees voorbereid op diverse scenario's. Wat is jouw standpunt over digitalisering, augmentatie en automatisering? Hoe past het in jouw strategisch plan? Kun je jouw plan aanpassen als dat nodig is? Zorg ook dat je op de hoogte bent van nieuwe regelgeving rondom het gebruik van consumentengegevens, algoritmen of generatieve AI-systemen. 

Talentontwikkeling en ondernemerschap 

Verder moeten we zorgen dat zoveel mogelijk mensen leren werken met AI om een nieuwe vorm van ongelijkheid in de samenleving te voorkomen. Goede prompts schrijven is een vak apart, legt ze uit. Wie daartoe in staat is, heeft een forse voorsprong. 

Bovendien houdt de krapte op de arbeidsmarkt aan. Webb waarschuwt dat er vooral tekort blijft aan AI-specialisten, ook omdat opleidingen de ontwikkelingen niet kunnen bijbenen. Dat maakt het nog belangrijker om je mensen intern op te leiden en aan de slag te gaan met goed werkgeverschap om talent te behouden. 

Tenslotte verwacht Webb dat er nog meer start-ups bij komen. Ondernemerschap is namelijk aantrekkelijk voor de nieuwe generatie. De futuroloog voorspelt dat talentvolle medewerkers van grote spelers zoals Google, OpenAI en Meta hun eigen kansen pakken rondom AI. Zij zullen komende jaren eigen start-ups oprichten. Ook in Nederland kiezen steeds meer mensen voor een bestaan als ondernemer, blijkt uit CBS-cijfers

Bekijk hieronder een opname van de trendsessie met Amy Webb. 

Van start-up naar volwassen bedrijf 

Wat kun je doen om van jouw start-up een succes te maken? Tijdens SXSW gaf zakenvrouw Alisa Cohn praktische tips. Cohn staat bekend om haar werk als ondernemers- en directiecoach bij bekende technologiebedrijven zoals Etsy, Foursquare en Venmo. Ze schreef het boek 'From Start-up to Grown-up' en deelt op SXSW haar geheimen om een jong bedrijf te laten groeien. 

"De meeste start-ups falen en maar een klein percentage wordt echt heel succesvol", vertelt ze. "Een start-up bouwen is echt heel moeilijk. Maar wie openstaat voor feedback en hard wil werken kan succesvol worden." 

Tips voor succesvolle ondernemers 

Cohn ziet vijf gemeenschappelijke kenmerken van succesvolle ondernemers. Deze eigenschappen zijn te trainen, legt ze uit. "Maak eens een lijst en geef jezelf cijfers per kwaliteit. Vraag dan feedback aan je zakenpartner of je medewerkers. Welke cijfers geven zij jou? Ga vervolgens aan de slag met je eigen ontwikkeling." 

  1. Zelfreflectie. Cohn: "Wees kritisch op jezelf en vraag om feedback van zakenpartners en medewerkers. Zelfreflectie helpt je om te groeien en continu te ontwikkelen." 

  2. Aanpassingsvermogen. Het vermogen om te veranderen is essentieel als je bedrijf groeit, vertelt Cohn. Zo veranderde ceo Ben Chestnut van Mailchimp op een dag zijn leiderschapsstijl, omdat zijn oude stijl nu eenmaal niet meer paste bij een bedrijf met meer dan 100 man personeel. "Het moest formeler", vertelt Cohn. "Dat vond Ben niet leuk, maar hij wist dat het moest gebeuren. Zijn team had het nodig." 

  3. Visie. Weet waar jouw bedrijf voor staat, wat het doel is en hoe je wilt dat jouw team samenwerkt. Zorg dat je dit kunt overbrengen. 

  4. Verkoopskills. Cohn: "Jij moet jouw verhaal aan iedereen kunnen verkopen: van je eigen medewerkers tot je klanten en investeerders." 

  5. Veerkracht. Een succesvolle ondernemer kan omgaan met teleurstellingen. "In een start-up volgen mislukkingen en successen elkaar in razend tempo op", vertelt Cohn. "Het ene moment haal je een nieuwe klant binnen, het andere moment raak je je investering kwijt." 

Tot slot adviseert Cohn ondernemers aandacht te besteden aan hun vitaliteit. "Een start-up bouwen is echt moeilijk", zegt ze. "Je balanceert continu op het randje van de afgrond. Zorg dus goed voor je lichaam en geest. Eet gezond, slaap genoeg en verzamel mensen om je heen om je te ondersteunen als het even tegenzit." 

Lees meer over vitaliteit en gezondheid

Wat vind je van dit artikel?

Claartje Vogel

Auteur

Claartje Vogel

Schrijft al meer dan 10 jaar over economie, financiën en ondernemen, onder andere voor MKB Servicedesk. Zoekt graag ingewikkelde zaken uit en houdt van verhalen vertellen. Reist ondertussen de wereld rond.