Hoe creëer je snel een nieuw product?

Column Marcel Meijlink | Geen R&D-afdeling nodig

Research & Development
1920 x 1280

Stappenplan: facturen betaald

Voor mijn onderneming ben ik van strategie gewisseld en me gaan focussen op het creëren van nieuwe producten. Dit doen we voor onze huidige afnemers en voor de nog aan te trekken afnemers. Dit is niet alleen een creatief en leuk proces, het kan ook heel eenvoudig zijn.

Je hoeft helemaal niet in je garage aan de slag en er hoeft al helemaal geen R&D-afdeling aan te pas te komen. Gebruik bij het creëren van een nieuw product of dienst de volgende denkrichtingen.

Innoverende combinatie

Innovatie kan ook betekenen dat je producten die mensen al kennen in een nieuwe combinatie aanbiedt. Dat maakt het al innovatief! Het hoeft dus geen nieuw product te zijn, alleen een nieuwe combinatie. Een van mijn huidige producten is een opleiding tot coach. Ik kan simpelweg de combinatie van de invulling van de marketing-P’s wijzigen, waardoor ik al innovatief kan zijn. De P van Plaats ga ik bijvoorbeeld een nieuwe invulling geven. We gaan onze coaching-opleiding op een boot in de grachten van Amsterdam geven. Zelfde product, wél innovatief!

Ook kun je een product dat al bestaat in een nieuw jasje gieten, zodat het een nieuwe doelgroep aanspreekt. Zo overweeg ik om een van de opleidingen die mijn bedrijf aanbiedt helemaal af te stemmen op vrouwelijke energie, waarbij de nieuwe doelgroep uiteraard ‘vrouwen’ is. Durven is hierbij belangrijk. Doorloop hiervoor met je team een aantal brainstormtechnieken, zoals herkaderen of een rollenspel. Heb lef, durf uitgelachen te worden om je product (dat gebeurde met alle succesproducten in het verleden). Doe dit allemaal om een nieuw product te bedenken, dat innovatief of uniek is.

Whitepaper: Betaalzekerheid maakt ondernemen wel zo prettig

GRATIS

Maak dingen eenvoudiger

Vaak zit er al een nieuw product in het eenvoudiger maken van al bestaande producten. Maak dus iets wat erg gecompliceerd is, eenvoudig te gebruiken of te begrijpen.

Neem risico’s weg

Deelbaarheid: onderzoek of je bestaande producten deelbaar kunt maken. Dit is minder risicovol voor de klant. Hoe kun je klanten het product in porties laten afnemen? Hoe kun je het eenvoudig maken voor klanten om samen met meer mensen jouw product af te nemen?

Haal inspiratie uit lifestyle

Kijk naar de lifestyle van je doelgroep. Kun je een product of een nieuwe combinatie van de vier marketing-P’s bedenken, die nuttig is voor de lifestyle van je doelgroep? Verplaats je hierbij in het leven van je doelgroep. Wat maakt zo’n persoon nou mee in een typische dag?

Toevoegingen en aanpassingen

Je kunt ook een bestaand product nemen, het kernproduct, en aanpassingen maken aan het zogenaamde 'uitgebreide product'. Dit zijn niet-tastbare psychologische voordelen die je kunt bieden, zoals service, garantie, persoonlijke aandacht en betrokkenheid. Bijkomend voordeel: de beste manier van concurreren is door iets sterks te bedenken voor het ‘uitgebreide product’. Als je wil concurreren op het gebied van het ‘kernproduct’ of ‘tastbaar product’ heb je weinig kans: qua techniek zijn er altijd concurrenten die meer kunnen bieden.

Wat vind je van dit artikel?

Auteur

Marcel Meijlink