Deze ondernemers gingen op handelsmissie naar SXSW: dit kun jij van ze leren

Tips en resultaten van een handelsmissie naar South by Southwest

mensen-handelsmissie-show-beurs-publiek-event-evenement

Ondernemers Gerben Plasmeijer (Obsession), Willem Treep (The Food Line-up) en René van Engelenburg (Dropstuff) gingen op handelsmissie naar de Verenigde Staten. Zij vertellen wat dat oplevert en delen tips voor een succesvolle reis.

"Iedereen op South by Southwest staat open voor nieuwe ontmoetingen en wil van elkaar leren", zegt Gerben Plasmeijer van duurzaam evenementenbureau Obsession. "Dat maakt deze handelsreis enorm waardevol."

Waarom een handelsmissie naar SXSW?

Plasmeijer is dit jaar voor het eerst op handelsmissie naar South by Southwest (SXSW), een evenement in de Verenigde Staten (VS). Samen met nog 50 andere ambitieuze ondernemers vertrok hij in maart naar Austin (Texas) voor de tiendaagse conferentie. SXSW gaat over de toekomst van muziek, film en interactieve media. SXSW Interactive is waarschijnlijk het bekendste aspect van het evenement met sessies over de nieuwste ontwikkelingen in technologie, innovatie en ondernemerschap.

Nederland is sterk vertegenwoordigd tijdens SXSW, mede dankzij de handelsmissie van New Dutch Wave (NDW) en CreativeNL (onderdeel van de Topsector Creatieve Industrie). Zij namen dit jaar voor de zesde keer een groep ondernemers, gemeenten en creatieven mee op reis. Doelen: Nederlandse ondernemers in de creatieve sector internationaal presenteren en kennisuitwisseling, innovatie en samenwerking bevorderen.

Is dat gelukt? Deelnemers Gerben Plasmeijer (Obsession), Willem Treep (The Food Line-up) en René van Engelenburg (DROPSTUFF) vertellen over hun ervaringen.

Wil je meer weten over de ondernemers, hun duurzame ambities en hun handelsmissie naar SXSW? Luister deze aflevering van de podcast MKB Innovators.

Wat levert het op?

Internationale contacten en inspiratie

Plasmeijer gaat tevreden naar huis. "Het festival stond al heel lang op mijn lijst, ik zie het als een cadeautje aan mezelf", zegt hij. "Ik wilde vooral inspiratie opdoen en nieuwe contacten leggen in andere branches en regio's. Dat is gelukt. Binnen mijn eigen branche ken ik veel mensen in Nederland, hier ontmoet ik andere types."

Plasmeijer organiseert regelmatig conferenties voor de overheid en daarbij is het belangrijk om de identiteit van bezoekers goed te controleren. "Ik was net bij een sessie over dit thema en toen ik de zaal uitliep, botste ik bijna tegen iemand aan. We raakten aan de praat en wat blijkt: hij werkt met zijn startup aan een oplossing voor mijn probleem. Dat is het mooie van dit congres: iedereen staat open voor nieuwe ontmoetingen."

Makkelijker in contact met Nederlanders

Ook René van Engelenburg heeft een hele hoop visitekaartjes verzameld. Hij presenteert zijn bedrijf DROPSTUFF MEDIA op de beursvloer. Hij doet dat met een zogenaamde 'immersieve installatie', waarmee hij mensen bewust maakt van de hoeveelheid drinkwater die zij dagelijks gebruiken. Hij heeft twee doelen: mensen bewust maken van waterverspilling en potentiële opdrachtgevers laten zien wat zijn bedrijf voor hen kan betekenen.

"Dagelijks komen er zo'n 15.000 bezoekers voorbij", vertelt Van Engelenburg. "Dat zijn veelal beslissers bij grote bedrijven of overheden die ook nog eens geïnteresseerd zijn in immersieve technologie." Hij ontmoet mensen uit de hele wereld. "Door de internationale sfeer hier kom je ook makkelijker met Nederlanders in gesprek", vertelt hij. "Dat je hier als groep bent schept een band."

Kansen ontdekken in Amerika

"Je leert de mensen binnen de handelsmissie op een andere manier kennen", beaamt Willem Treep. Treep komt vooral naar SXSW om inspiratie op te doen voor zijn bedrijf The Food Line-up. "Voedsel is een belangrijk onderdeel geworden van het programma van SXSW. We krijgen hier het nieuwste van het nieuwste voorgeschoteld."

Ondertussen onderzoekt hij de Amerikaanse markt. "Ik vind het leuk om te kijken wat de status van duurzaam voedsel is hier in de VS", zegt hij. "Zouden we hier ook een Line-up kunnen neerzetten? De Amerikaanse markt is heel groot, niet te vergelijken met Nederland. Ik zie volop kansen, maar het is ook een uitdaging om ertussen te komen. Dat vergt goede voorbereiding, oriënteren is slechts een eerste stap."

4 tips voor een succesvolle handelsmissie

De drie ondernemers kijken iedere op hun eigen manier terug op een geslaagde reis. Dit zijn hun belangrijkste praktijktips:

1. Stel duidelijke doelen

Tijdens een handelsmissie bepaalt iedere ondernemer zijn eigen doel. Terwijl Treep vooral inspiratie en kennis zocht, wilde Van Engelenburg bezoekers enthousiasmeren en nieuwe contacten opdoen. Als je vooraf weet wat je hoopt te bereiken, kun je een realistisch plan maken om deze resultaten te behalen.

2. Bereid je goed voor

Ga je op handelsmissie naar een bepaald land? Onderzoek voorafgaand de markt en de lokale cultuur. Ga je naar een evenement zoals SXSW? Selecteer in het programma sessies die voor jou interessant zijn. Meld je ook alvast aan voor relevante netwerkborrels. De organisatie van de handelsmissie kan je hierbij helpen.

3. Identificeer potentiële partners

Maak een lijst met potentiële klanten, partners en andere zakenrelaties. Leg contact voordat je vertrekt, bijvoorbeeld via e-mail of Linkedin. Hoe eerder je afspraken maakt, hoe beter. Ook hierbij kan de organisatie van de handelsmissie je helpen. Vaak zijn er voordat de reis begint al kennismakingsbijeenkomsten waar je heen kunt gaan, maak daar gebruik van. Zo leer je alvast de ondernemers in de groep kennen.

4. Wees flexibel

Wees bereid om je plan aan te passen en flexibel te zijn tijdens de handelsmissie. Op die manier kun je onverwachte kansen pakken en inspelen op zaken die onverhoopt anders lopen.

Gerben Plasmeijer: "De meest waardevolle ontmoetingen ontstaan soms toevallig. Laat je verrassen."

Wil je meer weten over de drie ondernemers, hun duurzame missies en hun handelsmissie naar SXSW? Luister de aflevering van de podcast MKB Innovators (zie bovenin dit artikel).

Lees meer over handelsmissies?

Wat vind je van dit artikel?

Claartje Vogel

Auteur

Claartje Vogel

Schrijft al meer dan 10 jaar over economie, financiën en ondernemen, onder andere voor MKB Servicedesk. Zoekt graag ingewikkelde zaken uit en houdt van verhalen vertellen. Reist ondertussen de wereld rond.