Duurzaam ondernemen in 2025: 7 praktische tips
Van goede voornemens naar concrete stappen
Een nieuw boekjaar, een verwachtingsvol jaarplan en een verse dosis ambitie. Ongetwijfeld komen termen als duurzaamheid, sociale en ecologische impact, of maatschappelijk verantwoord ondernemen hierin voor. Maar hoe zorg je ervoor dat het niet alleen bij duurzame voornemens blijft? Met deze zeven praktische tips kun jij in 2025 een verschil maken.
1. Zet duurzaamheid op de agenda - letterlijk
Voor veel bedrijven is actief bezig zijn met duurzaamheid relatief nieuw. En daardoor ook nog geen vast onderdeel van de strategie, overleggen, besluitvorming of actiepunten. Door van duurzaamheid een terugkerend agendapunt en overleg te maken, voorkom je dat de tijd je inhaalt zonder progressie te boeken. Zelfs als de plannen nog niet concreet zijn, helpt het om er in ieder geval tijd voor in te ruimen en het gesprek op gang te brengen.
2. Stel sociale en ecologische doelen
'Verduurzamen' is voor veel ondernemers een ambitie of doelstelling. Maar wanneer is dat een succes? Wat wil je eind 2025 bereikt hebben? Welk verschil voor mens of planeet wil je met jouw bedrijf gemaakt hebben?
Door concrete sociale en ecologische doelen te formuleren, zorg je ervoor dat het voor iedereen duidelijk is waar jullie naartoe werken. Mogelijk wil je doelen SMART maken. Het is daarbij raadzaam om voor iedere doelstelling een verantwoordelijke of kartrekker aan te wijzen. Dat maakt dat er tenminste één iemand is die bewaakt dat het onderwerp de aandacht en actie krijgt die het verdient. Een aantal voorbeelden:
In 2025 nemen we 3 initiatieven om (bewustzijn rondom) de mentale gezondheid van het team te vergroten, waarbij >75% van het team minstens één keer heeft deelgenomen.
In 2025 reduceren we het benodigde verpakkingsmateriaal per product met 25% en stappen we over op 100% FSC materiaal.
In Q1 van 2025 volgt het gehele Management Team een training in diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie.
In H1 van 2025 brengen we onze CO2-voetafdruk in kaart. In H2 van 2025 stellen we concrete doelen om onze voetafdruk te verkleinen, en die moeten ambitieuzer zijn dan de eisen vanuit het Klimaatakkoord.
3. Blijf kritisch - op jezelf en anderen
Zijn jullie écht voor het duurzaamste verpakkingsmateriaal gegaan? Kan het transport niet nóg efficiënter? Is een spoedzending per vliegtuig heus nodig? Hebben jullie er alles aan gedaan om energie of waterverbruik omlaag te brengen? Is het onmogelijk om jullie afval te verminderen?
Ondernemen is ook: keuzes maken. En soms kies je bewust voor de niet-duurzaamste optie. Dat kan goed te beargumenteren zijn. Maar in een wereld waarin de sociale en ecologische uitdagingen met de dag groeien en transparantie steeds meer gewaardeerd en geëist wordt, doe je er goed aan om kritisch te blijven. Door jezelf, je team, maar ook je leveranciers met regelmaat te bevragen op wat ze wel/niet doen op duurzaamheid, zorgen we ervoor dat we kansen voor verbetering blijven zien.
4. Wees alert op greenwashing
Greenwashing is niet alleen lame, het is ook een flink reputatierisico en staat daadwerkelijke verduurzaming van het bedrijfsleven in de weg. Vermijden dus! Hoe? Door communicatie over je eigen prestaties op duurzaamheid zuiver te houden. Dit doe je o.a. door transparant te zijn over concreet geboekte resultaten, onderbouwd met feiten en in termen die weinig aan de verbeelding overlaten.
Wees hier ook scherp op binnen (potentiële) samenwerkingen. Kan de andere partij goed uitleggen wat er groen of maatschappelijk verantwoord is aan het product of de dienst? Kan het resultaten laten zien of blijft het bij veelbelovende plannen? Bedrijven branden hun vingers niet altijd met opzet aan greenwashing, maar dat maakt het niet minder misleidend.
5. Geef het goede voorbeeld
Een open deur misschien, maar wanneer het gaat over duurzaamheid doet goed voorbeeld zeker goed volgen. Verduurzamen gaat eigenlijk altijd gepaard met (gedrags)verandering. We willen van A naar B, maar weten niet precies hoe B eruit ziet. Wat wordt er in situatie B van ons verwacht? Waarmee gaan we het “oude” proces of gedrag dan vervangen?
Kortom: we hebben voorstellingsvermogen nodig. Voorbeelden van andere bedrijven of individuen die ons laten zien hoe het ook kan. Als ondernemer, manager of teamgenoot met een passie voor duurzaamheid, kun jij diegene zijn. Zeggen dat duurzaamheid voor jou of voor het bedrijf belangrijk is, is immers iets anders dan het laten zien. Dat kan met kleine acties, zoals het met aandacht recyclen in het magazijn (en anderen daarbij helpen) of het nalopen van alle monitoren als je de laatste bent. Of ingrijpender, door bijvoorbeeld van energieleverancier te veranderen of te verhuizen naar een duurzamer pand. Maar ook door externe voorbeelden aan te dragen of uit te nodigen.
6. Laat je inspireren
Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden én je staat er niet alleen voor. Duizenden bedrijven en mensen zijn net als jij zoekende naar manieren om het vandaag een beetje beter te doen dan gister. Om een bedrijf te creëren wat je uiteindelijk met trots en tevredenheid kunt achterlaten. Om bij te dragen aan een wereld waarin toekomstige generaties een gezond leven kunnen leiden.
Lees ook: Zo start je met duurzaam ondernemen
Je energie op het soms zware onderwerp duurzaamheid gaat geheid weer stromen bij het luisteren van een inspirerende podcast, het lezen van een goed boek of het kijken van een ijzersterke docu. Ook het voeren van een goed gesprek met een ondernemer die jou inspireert, het bijwonen van een event of een bezoek aan een organisatie die wat jou betreft toffe dingen doen voor mens en milieu kunnen je verrijken met frisse zin en ideeën. In de wereld van duurzaam ondernemen bestaat een grote bereidheid om te delen. Stel je hier dus met regelmaat aan bloot, daar wordt je gegarandeerd blij en wijzer van.
7. Vier de gemaakte stappen
Tot slot, een valkuil die veel ondernemers zullen herkennen: vergeet niet af en toe stil te staan bij de stappen die je gemaakt hebt richting een duurzamer bedrijf. En wacht daar dan niet mee tot de kerstborrel van 2025, maar las kleine momentjes in om deze successen met je team, partner of goede vriend te vieren.
Of het nu gaat om het verruimen van partnerverlof, een smakelijke vegetarische editie van de jaarlijkse BBQ, het switchen naar een leverancier op het eigen continent, uitfaseren van een niet-duurzaam product of een geslaagde re-integratie van een collega met een burnout; stuk voor stuk concrete stappen die een moment én compliment verdienen.
Op naar een duurzaam 2025!