Betalingsmogelijkheden voor mijn webshop
Hoe verkoop je aan klanten in binnen- en buitenland?
Heb je een webshop? Dan weet je als geen ander dat de juiste betalingsmogelijkheden ontzettend belangrijk zijn. Het heeft niet alleen invloed op de gebruiksvriendelijkheid, maar op het algehele succes van je webshop. Hoe bied je de juiste opties aan voor jouw klant? In dit artikel bespreken we de voor- en nadelen van verschillende mogelijkheden.
Betaalmethodes voor webshops kiezen: waarom belangrijk?
Als je een webshop begint, denk je misschien niet direct aan betaalmethodes. Toch is het kiezen van de juiste betaalmethoden voor je webshop cruciaal voor het succes van je webwinkel. Als klanten niet gemakkelijk en veilig kunnen betalen, haken ze af. Dat kost je direct omzet!
Hoe meer betalingsmethodes je aanbiedt, des te groter de kans dat hun favoriete methode ertussen zit. Daarbij komt: hoe makkelijker het is voor klanten om te betalen, hoe groter de kans dat ze hun aankoop voltooien. Zo kun je met juiste betaalmethoden je conversieratio aanzienlijk verbeteren.
Let op: Je bent als webshop wettelijk verplicht om een betaalmogelijkheid aan te bieden waarmee je klanten bij of na levering kunt betalen. Dit hoeft niet per se het hele bedrag te zijn, maar wel minstens de helft.
Welke betaalmethoden zijn er?
Er zijn veel verschillende soorten betaalmethoden die je in je webshop kunt aanbieden. Elk met hun eigen kenmerken, voor- en nadelen. Hier is een overzicht van de meest populaire opties:
1. iDEAL
We beginnen met de bekendste en populairste optie: iDEAL. Dit is de meest gebruikte online betaalmethode in Nederland. Je klanten kunnen met deze methode direct betalingen doen via hun eigen bank. Een nieuwe optie binnen iDEAL is het iDEAL-profiel. Hiermee kunnen klanten hun betaalvoorkeuren en bezorggegevens veilig opslaan bij hun bank, en deze direct met jouw webshop delen.
Voordelen:
Betrouwbaarheid: Nederlandse consumenten kennen deze betaaloplossing goed, en hebben er vertrouwen in.
Directe betaling: De betaling wordt direct verwerkt, zo zijn je bestellingen snel afgehandeld. iDEAL is een gegarandeerde betaalmethode, dit betekent dat klanten de betaling niet kunnen terugdraaien.
Lage transactiekosten: Vergeleken met andere betalingsmethodes zijn de transactiekosten relatief laag.
Nadelen:
Alleen voor Nederland: iDEAL is alleen beschikbaar voor klanten met een Nederlandse bankrekening.
2. Creditcard
Creditcards zoals Visa, MasterCard en AMEX zijn wereldwijd populaire betaalmethoden. Met een creditcard kan je klant betalingen doen op krediet.
Voordelen:
Verzekerd: Vaak biedt de creditcardmaatschappij bescherming tegen fraude en niet-geleverde goederen. In Nederland worden creditcards daarom vooral gebruikt voor grote aankopen.
Internationale geaccepteerd: Heb je veel internationale klanten? Zij kunnen niet met iDEAL betalen, en geven vaak de voorkeur aan creditcards.
Nadelen:
Extra transactiekosten: Als ondernemer draag je maandelijkse kosten of een eenmalig startbedrag af aan een creditcardmaatschappij. Daarnaast betaal je ook per transactie tussen de 1 en 5%. Dan zijn er ook nog de zogenoemde chargebackkosten (geldt niet voor iedere aankoop). Bij chargeback gaat het om het terugdraaien van de verkoop en geld terugkrijgen/halen. Deze kosten variëren tussen de € 10 en € 20 per chargeback.
3. PayPal
Wat is het? PayPal is een populaire online betaaldienst waarmee klanten betalingen kunnen doen via een virtuele PayPal-rekening. Deze is gekoppeld aan hun bankrekening of creditcard.
Voordelen:
Gebruiksgemak:
Klanten kunnen eenvoudig betalen zonder hun betalingsgegevens in te voeren.
Internationaal: Net als creditcards is PayPal wereldwijd geaccepteerd en populair bij internationale kopers.
Verkopersbescherming: PayPal biedt sterke verkopersbescherming. PayPal dekt bijvoorbeeld het volledig aankoopbedrag als een klant claimt niets te hebben ontvangen.
Nadelen:
Extra kosten: Je betaalt een relatief laag bedrag per transactie, maar ook een provisie van een paar procent.
Account nodig: Klanten moeten een PayPal-account hebben om te betalen, dit kan een drempel zijn voor nieuwe gebruikers.
4. ‘Buy Now Pay Later’-methoden
Achteraf betalen wordt steeds populairder. Dit kan via aanbieders zoals Klarna en Riverty.
Voordelen:
Laagdrempeligheid: Klanten hoeven pas te betalen als ze het product ontvangen, dit verlaagt de drempel om iets te kopen.
Verhoogde conversie: Vooral effectief bij duurdere producten, omdat klanten de aankoop kunnen uitstellen.
Betalingsgarantie Er bestaat een risico dat klanten niet betalen. ‘Buy Now Pay Later’-instanties bieden daarom betalingsgarantie. Zo weet je als ondernemer zeker dat je je geld krijgt.
Nadelen:
Extra kosten: De kosten voor achteraf betalen zijn wat hoger, ongeveer 20 cent per transactie.
5. Digitale wallets (zoals Apple Pay, Google Pay)
Wat is het? Digitale wallets zoals Apple Pay en Google Pay maken gebruik van opgeslagen kaartgegevens op smartphones en tablets. Zo heeft je klant geen pasje meer nodig.
Voordelen:
Veiligheid: Digitale wallets gebruiken geavanceerde beveiligingsmaatregelen zoals biometrische verificatie (vingerafdruk of gezichtsherkenning).
Snelheid: Je klant kan razendsnel betalen, zonder ingewikkelde inlogmethodes of pasjes.
Nadelen:
Kosten: De transactiekosten zijn vergelijkbaar met die van creditcards.
6. Internationale betaalmogelijkheden
Verkoop je buiten Nederland veel in één bepaald land, en wordt daar een specifieke betaalmethode gebruikt? Denk aan Bancontact in België en Cartes Bancaires in Frankrijk. Dan kan het slim zijn om deze betaalmethode ook aan te bieden in je webshop.
Voordelen:
Klantvriendelijk:
Als je veel klanten uit een bepaald land hebt, is het klantvriendelijk om hun ‘eigen’ betaalmethode aan te bieden.
Nadelen:
Alleen geschikt voor één land
Ga je je richten op een nieuw land? Dan kan het zijn dat je een nieuwe betaalmethode moet toevoegen.
7. Bankoverschrijving
Een bankoverschrijving werkt heel eenvoudig: de klant maakt het bedrag over van zijn of haar bankrekening naar de rekening van de verkoper.
Voordelen:
Geen transactiekosten: Meestal zijn er geen kosten voor de verkoper, maar dit is afhankelijk van de bank.
Nadelen:
Traag: Betalingen kunnen langer duren om verwerkt te worden.
Minder gebruiksvriendelijk: Klanten moeten zelf de overboeking doen, dit kan een drempel zijn om een aankoop te doen.
Welke betaalmethode past bij je klant?
Om te bepalen welke mogelijkheden je aan gaat bieden, is het belangrijk om in kaart te brengen wat je klanten graag willen. Welke manier van betalen past het best bij je klanten? Dit hangt ook af van het type product dat je verkoopt. Bij veel kledingwinkels is achteraf betalen populair, omdat veel klanten kledingstukken in verschillende maten kopen. Ze hoeven dan alleen te betalen voor de producten die ze houden.
Tip: werk samen met een Payment Service Provider zoals Buckaroo. Je hoeft dan geen losse samenwerkingen aan te gaan met losse betaalmethoden, maar neemt een volledige bundel af