Van idee naar startup: zo pak je het aan
Wat maakt een succesvolle startup?
Je hebt een idee en daar wil je een startup van maken. Maar hoe doe je dat? In dit artikel leer je meer over de startup als bedrijf, maar ook wat je kunt doen om je idee om te zetten in een succesvol bedrijf. Met praktische tips voor het valideren van je idee, het maken van je bedrijfsplan, het ophalen van financiering en handige hulpmiddelen voor startups.
Wat is een start up?
Een startup is een jong bedrijf dat zich richt op het ontwikkelen en vermarkten van innovatieve producten of diensten. Vaak begint een startup met een vernieuwend idee dat met behulp van investeerders uitgroeit tot een vernieuwend bedrijf. Startups dagen de traditionele en gevestigde orde uit en proberen verandering te brengen.
Wanneer ben je een start up?
Er zijn geen vaste criteria waaraan je moet voldoen om jezelf een start up te mogen noemen. Over het algemeen heeft een startup wel de volgende kenmerken:
Nieuw en innovatief: richt zich op het ontwikkelen van innovatieve producten, diensten of technologieën
Groeipotentieel: heeft het potentieel om snel te groeien en een groot marktaandeel te veroveren
Schaalbaarheid: heeft een schaalbaar businessmodel
Risicovol: ze beginnen vaak met weinig middelen en moeten een groot deel van hun investeringen in research en development steken
Op zoek naar financiering: zoeken financiering om hun bedrijf op te starten of verder te ontwikkelen, bijvoorbeeld met investeerders, subsidies of crowdfunding
Tijdelijk: startup is een tijdelijke fase en niet van toepassing op elk jong bedrijf
Je idee uitwerken tot startup
Je hebt een geniale uitvinding gedaan, een geweldig idee voor een nieuw product en gebruikt nieuwe technologie of wilt dat gaan doen. Dan ben je in potentie een startup. Maar hoe zet je jouw ideeën en enthousiasme nou om in een groeiend bedrijf? Beantwoord de volgende vragen om je idee goed uit te werken:
Bedenk wat je product of dienst is en voor wie het is bedoeld: welk probleem los je op? En voor wie doe je dat?
Doe marktonderzoek om te zien of er vraag is naar wat je aanbiedt en wie je concurrenten zijn: welke oplossingen zijn er al en van welke aanbieders?
Maak een businessplan waarin je jouw verdienmodel beschrijft.
Leg je idee wettelijk vast in het i-DEPOT. Beschermen met intellectueel eigendomsrecht of octrooi kan pas als je product of dienst werkelijkheid is.
Test je product/dienst met mogelijke klanten en vraag feedback om te verbeteren.
Zoek uit hoe je jouw bedrijf gaat financieren.
Hulpmiddelen voor startups
Je hoort vaak dat startups financiering nodig hebben - en dat is zeker een belangrijk onderdeel van starten. Maar er komt meer kijken bij het starten van een bedrijf. En gelukkig kun je ook daar hulp bij krijgen.
Startup-accelerators en incubators: programma's die startups helpen bij het ontwikkelen van hun bedrijfsplan, financiering en het verbinden met mentoren en investeerders
Crowdfunding-platforms: websites waar startups hun bedrijfsideeën kunnen presenteren en geld kunnen ophalen van een groot aantal individuele investeerders
Businessplan-software: hulpmiddelen die startups helpen bij het maken van een businessplan, inclusief financiële projecties en marktonderzoek
CRM-systemen: softwaretools die je helpt bij het beheren van klantrelaties, inclusief het vastleggen van klantgegevens en het beheren van communicatie met klanten. Ook handig om communicatie met mogelijke investeerders beheren
E-learning platforms: online cursussen en educatieve hulpmiddelen die je kunt gebruiken om nieuwe vaardigheden te leren en je kennis uit te breiden over marketing, financiën en productontwikkeling
Tip: lees hier meer over de verschillende financieringsopties voor jouw startup
Wat maakt een succesvolle startup?
Niet elke startup is een succesvolle startup. Maar wat maakt dan dat de een doorgroeit tot scale-up en de ander blijft hangen op een geweldig idee? Dat weet niemand precies, maar er zijn wel een aantal dingen die succesvolle startups met elkaar gemeen hebben.
Ze bieden een oplossing voor een probleem of behoefte op de markt, die ze met een grondig marktonderzoek hebben getest.
Ze hebben een helder businessplan: 'dit zijn onze doelen en zo gaan we die behalen'.
Ze hebben een sterk team: ze verzamelen mensen om zich heen die hun visie delen en die de nodige talenten hebben om hun bedrijf te laten groeien.
Ze focussen op verkoop: wat is er qua marketing en sales nodig om producten of diensten te verkopen?
Ze blijven innoveren en verbeteren: ze gebruiken feedback van klanten om hun product of dienst te finetunen en aan de behoeften van hun klanten te blijven voldoen.
Ze zijn scherp op hun financiën: ze zijn kritisch met waar ze hun geld aan uitgeven, kennen hun financiële ratio’s en sturen op tijd bij.
Ze zijn volhardend: succesvol ben je niet van de een op de andere dag. Het is een lange weg, waar je ook tegenslagen meemaakt. Maar door die als informatie te zien in plaats van falen gebruiken ze die om te groeien.
Van startup naar scale-up
Als je startup eenmaal goed loopt, dan kun je doorgroeien naar een scale-up. Vaak groeit je bedrijf in deze fase van een kleine, informele organisatie naar een grotere, meer gevestigde speler op de markt. En daar komen weer hele andere en nieuwe keuzes die je moet maken.
Waar ga je het geld om te groeien vandaan halen?
Welke mensen heb je nodig en waar vind je die?
Welke processen binnen je bedrijf moeten anders om de groei aan te kunnen?
Welke technologieën en automatiseringen kun je tijdens het opschalen gebruiken?
Waar ga je de extra afzetmarkt vinden? Heb je meer klanten nodig of maak je de klantreis langer?
Welke marketing- en salesstrategieen ga je toepassen?
Veelgestelde vragen
Wat is een start up?
Een startup is een jong bedrijf dat zich richt op het ontwikkelen en vermarkten van innovatieve producten of diensten. Vaak begint een startup met een vernieuwend idee dat met behulp van investeerders uitgroeit tot een vernieuwend bedrijf. Startups dagen de traditionele en gevestigde orde uit en proberen verandering te brengen.
Wanneer ben je een startup?
Er zijn geen vaste criteria waaraan je moet voldoen om jezelf een start up te mogen noemen. Over het algemeen heeft een startup wel de volgende kenmerken:
Nieuw en innovatief
Groeipotentieel
Schaalbaarheid
Risicovol
Op zoek naar financiering
Tijdelijk
Wat maakt een succesvolle startup?
Er is geen vast te stellen toverformule, maar er zijn wel een aantal dingen die succesvolle startups met elkaar gemeen hebben:
Een startup biedt een oplossing voor een probleem of behoefte op de markt.
Een startup heeft een helder businessplan.
Een startup heeft een sterk team.
Een startup focust zich op verkoop.
Een startup blijft innoveren en verbeteren.
Een startup is scherp op de financiën.
Een startup is volhardend.