Winstgevendheid stijgt voor het eerst in twee jaar

Maar ondernemersvertrouwen nog niet herstelt

MKBSD - diverse collega-s bij elkaar aan tafel in gesprek

In het tweede kwartaal van 2024 is de winstgevendheid volgens ondernemers voor het eerst in ruim twee jaar iets verbeterd. Ook het ondernemersvertrouwen is gestegen. Dat is terug te lezen in de Conjunctuurenquête Nederland. In dit artikel vind je meer resultaten uit dit onderzoek en wat deze informatie voor jou betekent.

De conjunctuurenquête: wat is er onderzocht?

In juli 2024 is de conjunctuurenquête gehouden voor het CBS, de KVK, het Economisch Instituut voor de Bouw, MKB Nederland en VNO-NCW. Dit onderzoek richtte zich op hoe ondernemers hun winstgevendheid en toekomstperspectieven ervaren. De resultaten geven inzicht in de economische situatie van Nederlandse bedrijven, in verschillende sectoren.

Winstgevendheid en ondernemersvertrouwen gestegen

Het meest opvallende resultaat uit het onderzoek is de verbetering van de winstgevendheid. Deze is voor het eerst in twee jaar verbeterd. Vooral in de bouwsector gaat het goed, daar zag bijna 12% van de ondernemers een stijging in de winstgevendheid. Maar niet overal zijn er positieve cijfers. De autohandel heeft het moeilijk, in deze sector daalde de winstgevendheid het meest. Al met al lijkt er langzaam verbetering te komen voor ondernemers. In het onderzoek zie je dit ook terug in een lichte stijging bij het ondernemersvertrouwen. Toch blijft dit vertrouwen negatief.  Dit geeft aan dat er nog steeds veel onzekerheid is, ondanks de kleine verbeteringen. 

Wat kun jij met deze cijfers?

De lichte verbetering in winstgevendheid kan een teken zijn van een markt die zich aan het herstellen is. Aan de andere kant laat het negatieve ondernemersvertrouwen ook zien dat er nog veel onzekerheid is. Het blijft een tijd waarin je voorzichtig te werk moet gaan en weloverwogen beslissingen moet nemen in je strategie. 

Wat kun je zelf doen?

  • Breng financiën in beeld. Zorg dat je weet hoe het financiële plaatje van jouw bedrijf eruit ziet. Met financiële kengetallen kom je al een heel eind. Denk aan solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit, maar ook aan je kostenstructuur. 

  • Kostenbeheersing. Hoe minder kosten, hoe makkelijker het is om meer winst te maken. Dit kan door uitgaven te schrappen, maar ook door het heronderhandelen van contracten, verbeteren van voorraadbeheer of optimaliseren van bedrijfsprocessen. 

  • Nieuwe marktkansen opzoeken. Ook met een extra inkomstenstroom kun je meer winst maken. Dit kan bijvoorbeeld door een extra dienst aan te bieden, maar ook door je doelgroep uit te breiden of gerichter te zijn in je marketing. 

Evalueren blijft essentieel

Hoewel de winstgevendheid van Nederlandse bedrijven dus licht is verbeterd, blijft het belangrijk om alert te blijven. Het ondernemersvertrouwen is (nog) niet hersteld en er zijn grote verschillen tussen sectoren. Door regelmatig je financiële situatie te bekijken en je beslissingen hierop aan te passen, kun je inspelen op de veranderende marktomstandigheden.

Wat vind je van dit artikel?

Lian de Snoo

Auteur

Lian de Snoo

Als Juffrouw Taal help ik ondernemers in het mkb aan en met ijzersterke content. Door lekker leesbare en vindbare teksten voor ze te schrijven of door hen te leren hoe ze dat zelf kunnen doen.