Werkloosheid stijgt naar 3,9% en krapte op arbeidsmarkt neemt iets af

Zo benut je kansen om (nieuw) personeel aan je te binden

De werkloosheid in Nederland is in maart 2025 gestegen naar 3,9%. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Het totaal aantal werklozen komt daarmee op 395.000. De stijging zet al enkele maanden door, met gemiddeld 7.000 nieuwe werklozen per maand. Tegelijkertijd is de vraag naar arbeid in het eerste kwartaal van 2025 licht afgenomen; al is de arbeidsmarkt nog steeds gespannen. In dit artikel lees je wat deze trend betekent en hoe je er als werkgever slim op inspeelt.

donkere vrouw met post-it-s op een whiteboard-efficient werken

Wat zeggen de werkloosheidscijfers?

De belangrijkste inzichten van het CBS:

  • Werkloosheid steeg in maart 2025 naar 3,9%.

  • 395.000 mensen zijn werkloos. Dat zijn er 21.000 meer dan drie maanden geleden.

  • Totaal aantal WW-uitkeringen lag eind maart op iets minder dan 190.000.

  • Het aantal mensen met betaald werk groeide minimaal, met 1.000 per maand in Q1 2025.

  • Tegelijkertijd daalt het aantal mensen buiten de beroepsbevolking, bijvoorbeeld door pensioen of arbeidsongeschiktheid.

Hoewel 3,9% werkloosheid nog steeds relatief laag is in Nederland, duidt de lichte stijging op een afkoelende arbeidsmarkt. Voor jou als werkgever kan dat goed nieuws zijn: er komt wat lucht in een jarenlang overspannen markt. Dat geldt trouwens niet direct voor alle sectoren. In bepaalde sectoren blijft het erg lastig om personeel te werven, zoals in de zorg, techniek en het onderwijs. In deze sectoren blijft de vraag naar gekwalificeerd personeel structureel hoog.

Wat kun je als werkgever met deze ontwikkeling?

In andere sectoren waar wel meer ruimte ontstaat op de arbeidsmarkt, kun je jezelf beter positioneren voor werkzoekenden, maar ook voor je huidige personeelsbestand. Versterk daarom je personeelsbeleid. Dat kan op verschillende manieren: 

1. Bied zekerheid en groeiperspectief aan sollicitanten

Nu er meer mensen beschikbaar komen op de arbeidsmarkt, is het een goed moment om je te onderscheiden. Dat kan natuurlijk met goede primaire arbeidsvoorwaarden, maar ook met (of een combinatie van):  

  • Aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden

    • Extra vakantiedagen of een individueel keuzebudget (IKB)

    • Dertiende maand of bonusregeling

    • Reiskostenvergoeding (bijvoorbeeld volledige OV-vergoeding)

    • Een goede pensioenregeling

  • Aantrekkelijke tertiaire arbeidsvoorwaarden

    • Aantrekkelijke werklocatie

    • Creatieve werkruimtes

    • Ergonomisch kantoormeubilair (bijvoorbeeld zit-sta bureaus, akoestische scheidingswanden)

    • Gratis lunch of fruit

  • Flexibele werkvormen

    • Hybride werken met budget voor een ingerichte thuiswerkplek

    • Vierdaagse werkweek of flexibele uren (bijv. schooltijdvriendelijk voor mensen met jonge kinderen)

  • Concrete ontwikkelmogelijkheden

    • Jaarlijks persoonlijk ontwikkelbudget

    • Toegang tot online leerplatformen of interne opleidingsprogramma’s Begeleidingstrajecten voor loopbaanontwikkeling

  • Duidelijke groeipaden

    • Transparante functiehuizen en stappenplannen voor promotie

    • Mogelijkheden om binnen je bedrijf door te groeien naar andere functies of afdelingen

Onzekere macro-economische factoren

Wat ook meespeelt zijn de geopolitieke spanningen en de potentiële gevolgen voor onze economie. Werkzoekenden kiezen in tijden van onzekerheid vaker voor zekerheid. Vanuit dat oogpunt zou je kunnen overwegen om direct vaste arbeidscontracten aan te bieden of bepaalde doorgroeimogelijkheden zwart-op-wit vast te leggen. 

Lees ook: Alles over importheffingen

2. Investeer in je personeelsbestand

Niet alleen nieuw talent werven is belangrijk, ook je huidige mensen behouden - en tevreden houden - is van groot belang. De stijging in werkloosheid kan je werknemers onzeker maken, zeker als ze een contract voor bepaalde tijd hebben. Door als werkgever toekomstgericht te denken en te handelen, neem je een stukje van die onzekerheid weg:

  • Voer regelmatig loopbaangesprekken

  • Zet tijdelijke contracten om naar vaste arbeidsovereenkomsten voor werknemers die goed presteren

  • Bied interne opleidingen aan. Daarmee geef je de ruimte voor ontwikkeling.

  • Zorg voor transparantie over de koers van je bedrijf 

Zo laat je zien dat werknemers bij jou niet alleen werk, maar ook een toekomst hebben.

3. Kijk breder bij het aannemen van personeel

De arbeidsmarkt is aan het kantelen. Speel daarop in door breder te kijken:

  • Overweeg zij-instromers of mensen die uit een andere branche komen

  • Benader actief mensen met een WW-uitkering

  • Zet in op deeltijders of herintreders die nu nog buiten de beroepsbevolking vallen

Een stijgende werkloosheid betekent niet dat talent schaars is. Het vraagt alleen om een bredere blik.

4. Gebruik dit moment om je werkgeversmerk te versterken

Met meer mensen actief op zoek naar werk, is het belangrijk dat jouw bedrijf opvalt. Zorg dat je:

  • Vacatures goed vindbaar zijn

  • Website en social media van je bedrijf up-to-date zijn

  • Reviews van werknemers positief zijn (denk aan Glassdoor)

Met een sterk werkgeversmerk vergroot je de kans om het juiste talent aan te trekken, juist nu er in veel sectoren meer mensen beschikbaar zijn.

Zie deze trend als kans

De stijging van de werkloosheid hoeft geen reden tot zorg te zijn. Integendeel: het biedt kansen om beter te werven, sterker te binden en duurzaam te investeren in je personeel. Het vraagt alleen om proactief handelen en een duidelijke strategie.

Wil je direct aan de slag met het optimaliseren van je personeelsbeleid? Bekijk dan ook onze artikelen over:

Meer weten? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van actuele ontwikkelingen rondom de arbeidsmarkt en personeelsbeleid.

Wat vind je van dit artikel?

Martin de Coninck

Auteur

Martin de Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.