Grote bedrijven voorzien groei in 2024, maar maken zich zorgen over AI

Grootbedrijf voorziet investeringen in innovatie en duurzaamheid

Groei en innovatie verwacht in 2024 door grootbedrijven, duurzaamheid krijgt focus

Na tijden van crisis durven grote bedrijven in Nederland weer optimistisch naar de toekomst te kijken. Ze kijken weer naar de lange termijn en verwachten groei. Maar over de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) is bij bestuurders nog veel onduidelijk. Dat blijkt uit onderzoek van de ING onder 207 bestuurders van grote Nederlandse bedrijven.

Optimisme over 2024

De afgelopen jaren waren door achtereenvolgens de coronacrisis, gestegen energieprijzen en hoge inflatie op zijn zachtst gezegd onstuimig. Toch geeft 85% van ondervraagde bestuurders in het onderzoek aan optimistisch tot zeer optimistisch te zijn over 2024, ondanks het feit dat er voor 2024 een milde recessie verwacht wordt.

Blik gericht op groei en de lange termijn

Grote bedrijven richten de blik weer meer op groei en de lange termijn. De afgelopen jaren lag de hoogste prioriteit vooral op de impact van inflatie en monetair beleid. Mark Milders, Hoofd Wholesale Banking bij ING Nederland, zegt hierover: “[Grote bedrijven] kijken weer meer vooruit en houden zich meer bezig met strategische onderwerpen, terwijl ondernemingen daarvoor een meer tactische focus hadden om goed om te gaan met de snelle veranderingen die op ze afkwamen.”

Focus op investeren in innovatie en duurzaamheid

De langetermijnstrategie van grote bedrijven vertaalt zich in investeringen in innovatie: sneller innoveren is voor 86% van de bedrijven belangrijk. Grote bedrijven denken dit vooral te doen via Research & Development, nieuwe machines en technologie. Ook bescherming tegen cybercrime is een belangrijk onderwerp.

Ook wil 86% van de grote bedrijven sneller stappen maken met duurzaamheid. Hierbij krijgt het verminderen van CO2-uitstoot prioriteit. Andere onderwerpen waar bedrijven mee aan de slag willen: investeren in een gezonde leefstijl van werknemer en een gelijke behandeling op de werkvloer

Impact AI op bedrijfsprocessen

Uit het onderzoek blijkt ook dat de opkomst van AI bestuurders van grote bedrijven bezighoudt. Het grootste deel van de ondervraagden (85%) verwacht dat AI veel impact zal hebben op de bedrijfsprocessen:

  • IT-afdeling (68%)

  • Klantenservice (41%)

  • Productie (34%)

AI is al ongekend populair op de werkvloer, en de impact van AI op bedrijfsprocessen zal de komende jaren alleen nog maar groter worden. Natuurlijk zullen grote bedrijven rekening moeten houden met de nieuwe EU-wetgeving voor AI.

AI vervangt nog geen banen

De impact van AI zal volgens de ondervraagde bestuurders nog niet op de korte termijn leiden tot het vervangen van banen. Slechts 6% van de bestuurders denkt dat AI binnenkort al banen zal overnemen.

Talent aan zich binden door meer loon

Een ander speerpunt van grote bedrijven is het vasthouden van talent. Goed personeel vinden is lastig, dus is het extra belangrijk om het talent binnenboord te houden. In het onderzoek geeft 24% van de bedrijven aan dat het behouden van talent een zorg is. De manier om het talent vast te houden? Meer loon is volgens 64% van de bedrijven de oplossing.

Trends interessant voor mkb

Het onderzoek van de ING is gedaan onder 207 bestuurders van Nederlandse (beursgenoteerde) bedrijven, en niet onder mkb-ondernemers. Toch zijn de trends uit het onderzoek interessant voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Optimisme voor 2024, investeringen op de lange termijn, focus op innovatie, duurzaamheid, talentbehoud en de implementatie van AI zijn ook dingen waar mkb’ers hun voordeel mee kunnen doen. Niet alleen in hun eigen bedrijfsvoering, maar ook in de samenwerking met het grootbedrijf.

Wat vind je van dit artikel?

Job Jansen

Auteur

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij MKB Servicedesk elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.