Gemeenten gaan door met zero-emissiezones
Wat betekent dit voor jou als ondernemer?
Rijden jij of je medewerkers in een bestelauto of vrachtwagen? Dan gaat er vanaf 2025 iets belangrijks voor je veranderen: de zero-emissiezones komen eraan. Zero-emissiezones zijn speciale gebieden waar je niet meer naar binnen mag met je benzine- of dieselauto. De Tweede Kamer wilde de invoer graag uitstellen, maar gemeenten trekken hun eigen plan. Hoe bereid je je voor als ondernemer?
Wat zijn zero-emissiezones precies?
Een zero-emissiezone (ZE-zone) is een afgebakend gebied in een stad of gemeente waar alleen voertuigen emissievrije voertuigen mogen rijden. Dit zijn elektrische- en waterstofvoertuigen. Deze zones worden ingesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren, de CO2-uitstoot te verminderen en zo bij te dragen aan de doelstellingen in het Klimaatakkoord.
De zero-emissiezones worden ingevoerd in drukke stedelijke gebieden waar luchtvervuiling een groot probleem is, vooral in de binnensteden. De invoering van deze zones maakt onderdeel uit van bredere maatregelen om steden duurzamer en leefbaarder te maken.
Voor jou als ondernemer betekent dit dat je niet meer in deze gebieden naar binnen mag, tenzij je overstapt op een elektrisch of waterstofaangedreven wagenpark. Doe je dit wel? Dan krijg je een boete.
Waar komen de zero-emissiezones?
Tussen 2025 en 2028 komen er zero-emissiezones in 29 gemeenten door het hele land. De regels gaan dus niet allemaal tegelijk in. De gemeenten waar de zero-emissiezones komen zijn: Almere, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Assen, Delft, Den Bosch, Den Haag, Deventer, Dordrecht, Ede, Eindhoven, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Hilversum, Hoorn, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Schiphol, Utrecht, Zaanstad en Zwolle.
Voor jou als ondernemer is het belangrijk om te weten wat de plannen zijn in de regio waar je werkt, zeker als je in meerdere gebieden actief bent. Benieuwd wanneer de zero-emissiezones in jouw gemeente actief worden? Op deze kaart kun je dit per gemeente zien.
Wat speelt er nu precies tussen het kabinet en de gemeenten?
In Den Haag wil een meerderheid in de Tweede Kamer nu dat de invoering pas in 2029 plaatsvindt om ondernemers meer tijd te geven. Grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht vinden daarentegen dat er al genoeg is uitgewerkt en willen de zero-emissiezones gewoon vanaf 2025 invoeren.
In maar liefst veertien gemeenten staan zero-emissiezones in de planning voor 2025, en de kans is groot dat die datum blijft staan. De gemeenten die de ingangsdatum van 1 januari 2025 laten staan zijn: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Amersfoort, Zwolle, Delft, Utrecht, Tilburg, Leiden, Assen, Eindhoven, Gouda, Maastricht en Nijmegen.
Staatssecretaris in gesprek over zero-emissiezones
Staatssecretaris Jansen van de PVV is vanuit de landelijke politiek verantwoordelijk voor de invoer van de zero-emissiezones. Hij geeft aan gemeenten ‘bij te willen sturen’ om te gaan voor een latere ingangsdatum. De vraag is echter of dit gaat lukken.
Gemeenten mogen namelijk zelf beslissen wanneer ze de zero-emissiezones laten ingaan. Zij hebben zich vaak jarenlang voorbereid op de invoer in 2025, en willen hier veelal niet vanaf wijken. Het is dus een goed idee om je als ondernemer in te stellen op de invoerdatum zoals die nu gecommuniceerd wordt. Mocht het later worden, ben je alvast goed voorbereid.
Hoe bereid je je voor op zero-emissiezones?
Je wagenpark aanpassen klinkt misschien als een heftige maatregel, maar als je actief bent in gebieden waar zero-emissiezones komen, is dat wel slim. Begin met een goede check van je huidige voertuigen en routes: welke wagens mogen bepaalde gebieden niet meer in? En wanneer gaan de regels in bij die gemeente?
Misschien hoef je maar een paar bestelwagens of vrachtauto’s te vervangen, en kun je de rest gewoon inzetten in gebieden waar de zero-emissiezones (nog) niet gelden. Kijk ook naar alternatieve routes of slimme manieren om je logistieke planning aan te passen. Je kunt er ook voor kiezen om in bepaalde gebieden niet meer te leveren, maar dat kost je natuurlijk wel omzet.
Geldt de overgangsregeling voor jou?
Wist je dat er ook een overgangsregeling in is gesteld om ondernemers tegemoet te komen? Je kunt een ontheffing aanvragen om te zorgen dat je met ‘vervuilender’ bestelauto’s of vrachtwagens toch een zero-emissiezone binnenkomt. Deze regeling stopt op 1 januari 2030.
In dit artikel lees je meer over de overgangsregeling. Ook vind je er extra informatie over hoe je je kunt voorbereiden op de invoer van zero-emissiezones.
Aanschaffen of leasen emissievrije voertuigen
Om onverwachte kosten en problemen te voorkomen, kun je het beste nu alvast voorbereidingen treffen. Op die manier kom je straks niet voor verrassingen te staan als je de zones ineens niet meer in mag. Ook kan elektrisch of op waterstof rijden veel voordelen bieden: je profiteert van belastingvoordelen en werkt aan een duurzamer imago.
Er zijn op dit moment subsidies en regelingen beschikbaar die de overstap naar emissievrij rijden aantrekkelijker maken. Denk bijvoorbeeld aan belastingvoordelen op elektrische bestelwagens, of aan subsidies voor laadpunten. Door goed te kijken welke regelingen er zijn, kun je als ondernemer flink besparen op de overstap. Neem een kijkje in ons artikel over elektrisch rijden in 2024 voor een handig overzicht van deze regelingen.