Bijna helft mkb-ondernemers tast in het duister over gemiddelde uurtarief

En 4 op de 10 weet niet hoeveel winst er per uur gemaakt wordt

klok, geld

Bijna de helft van de Nederlandse ondernemers in het mkb weet niet wat het gemiddelde uurtarief is dat ze hanteren. Dat blijkt uit onderzoek van iVOX, in opdracht van Teamleader, onder 250 Nederlandse ondernemers. Een opvallende conclusie, aangezien in veel sectoren de winstgevendheid onder druk staat vanwege de sterk gestegen huur-, energie- en personeelskosten.

Zakelijke kosten belangrijk onderdeel van berekenen uurtarief

Zakelijke kosten zijn meestal het startpunt - of in ieder geval een belangrijk onderdeel - van het bepalen van het uurtarief. Daarom is het des te opvallender dat bijna de helft (48%) van de ondervraagden geen idee heeft wat de gemiddelde uurprijs is. Daarnaast weet vier op de tien mkb’ers niet hoeveel winst er per uur wordt gemaakt. Het bepalen van de uurprijs gebeurt in veel gevallen nog voornamelijk op basis van wat gebruikelijk is in de markt. Dat terwijl de kostprijs wel uit moet kunnen om winstgevend te zijn.

Wil jij meer grip op je bedrijfsfinanciën? Lees hier hoe je financiële ratio's berekent en waar dat goed voor is.

Meer efficiëntie voor gezondere winstgevendheid

Eén op de vijf ondervraagden geeft aan dat compensatie voor de gestegen kosten niet altijd mogelijk is. Oftewel, ze kunnen (of willen) het niet eindeloos aan de klant doorberekenen. Nu zien veel ondernemers ook andere mogelijkheden. Zo onderkent 84% van de ondervraagden dat een betere planning kan leiden tot meer efficiëntie als het gaat om gewerkte uren (lees: facturabele uren). 

Tip: lees meer over projectmanagement. Of verdiep je in hoe digitalisering kan helpen om efficiënter te werken.

Verschuivingen op de werkvloer  

Uit het onderzoek blijkt verder dat ondernemers in het mkb meer waarde hechten aan ontspanning (71%) en teamactiviteiten (70%) dan aan het aantal facturabele uren (64%). Ook inspiratie en kennisdeling (62%) wordt hoger gewaardeerd. 

Een andere opvallende conclusie is dat het aantal mkb’ers dat veertig uur of minder werkt in 2023 sterk is gegroeid (+55%) in vergelijking met een jaar eerder. Daarbij geeft ruim 60% van de ondervraagden aan dat de grens tussen werk en privé steeds verder vervaagt.

Lees ook: 7 tips voor een goede werk-privé balans.

Wat vind je van dit artikel?

Martin de Coninck

Auteur

Martin de Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.