Belastingtips voor ondernemers: regel jouw belastingaangifte zonder zorgen

Bekijk de video of lees de tips in dit artikel

Belastingtips voor ondernemers, bekijk de video

Het is maart en dus weer tijd voor de belastingaangifte. Voor ondernemers een belangrijk moment om de financiële administratie op orde te brengen en optimaal gebruik te maken van aftrekposten en regelingen. Een goed voorbereide aangifte bespaart tijd en voorkomt fouten die kunnen leiden tot naheffingen of gemiste voordelen.

Belastingtip 1: heb jij de juiste al cijfers verzameld?

Vanaf maart is het weer tijd voor de belastingaangifte. Dit wordt een stuk makkelijker als je nu al de juiste cijfers verzamelt. Voor het zakelijke deel van je aangifte is je winst- en verliesrekening belangrijk. Denk hierbij aan: 

  • Opbrengsten (of totale omzet) 

  • Inkoopkosten 

  • Afschrijvingen 

  • Bedrijfskosten 

  • Financiële baten en lasten (zoals de rente die je hebt ontvangen of betaald) 

  • En buitengewone baten en lasten (bijvoorbeeld de bijtelling voor je auto) 

Daarnaast heb je cijfers uit je balans nodig, namelijk: 

  • Vaste activa 

  • Voorraden 

  • Vorderingen 

  • Liquide middelen 

  • Ondernemingsvermogen 

  • Voorzieningen 

  • Langlopende schulden 

  • Kortlopende schulden 

Als je je administratie in een (online) boekhoudprogramma bijhoudt, kun je deze cijfers vaak terugvinden en overnemen in je aangifte. Dit maakt het invullen van je belastingaangifte een stuk sneller en eenvoudiger. 

Belastingtip 2: zelf doen of een adviseur inschakelen?

Wist je dat bijna 2/3e van de ondernemers de belastingaangifte uitbesteedt aan een adviseur?  

Het heeft voordelen om de belastingaangifte over te laten aan een adviseur. Je kiest dan voor gemak en kan erop vertrouwen dat er geen fouten insluipen. Maar het kost natuurlijk wel geld. 

Zelf doen kost je geen geld, maar wel tijd. Is je administratie niet heel ingewikkeld omdat je bijvoorbeeld geen personeel hebt? En heb je een goed beeld van je balans, winst- en verliesrekening en belangrijke aftrekposten? Dan kun je het ook prima zelf doen. Lees je wel goed in zodat je geen voordelen laat liggen.  

Heb je zelf je aangifte ingevuld en vind je het toch wel spannend om dit in te dienen? Niet gek, want het is belangrijk dat je geen fouten maakt. Kies er dan gewoon voor om je adviseur alsnog in te schakelen voor een controle! 

Belastingtip 3: lees je goed in en voorkom fouten

De Belastingdienst biedt inzicht in de onderwerpen waar regelmatig fouten in worden gemaakt. Een belangrijk onderwerp is de bijtelling voor privégebruik van je auto. En ook gaat het nog vaak mis in de aftrek van zakelijke kosten. Lees je dus goed in, dan weet je zeker dat je jouw aangifte op de juiste manier indient.  

Belastingtip 4: weet welke zakelijke kosten je allemaal kunt aftrekken

Alle kosten die je voor je bedrijf maakt, mag je aftrekken tijdens de aangifte inkomstenbelasting. Denk aan aanschafkosten van bedrijfsmiddelen, kosten voor je bedrijfsruimte, studiekosten, en premies voor pensioen en verzekeringen.  

Let op: Premies voor een AOV kun je in het privédeel van je aangifte aftrekken. Niet in het zakelijke deel. 

Sommige zakelijke kosten kun je niet volledig aftrekken. Denk hierbij aan kosten voor bijvoorbeeld congressen, zakenlunches, of relatiegeschenken in de vorm van voedsel en drank. Hiervoor geldt een drempel. Je kunt in plaats van deze drempel ook kiezen om 80% van de kosten af te trekken. Kijk wat voor jou voordelig uitpakt. 

Ook goed om te weten: Was de aankoop 450 euro of duurder? En gebruik je de aankoop langer dan één jaar? Dan moet je de aftrek van deze kosten over meerdere jaren spreiden. 

Wat vind je van dit artikel?