De tien geboden voor succesvol ondernemen in Turkije

Wil je meer tips en informatie? Lees onze nieuwe business guide

Volgens het ING zal de Nederlandse export naar Turkije de komende jaren flink stijgen. Turkse consumenten geven steeds meer uit en er wordt door de overheid flink geïnvesteerd. Maar hoe zorg je nou voor een succesvolle entrée op de Turkse markt?

Tien tips van correspondent Marc Guillet, mede-auteur van de business guide:

1. Werk aan je netwerk.

Investeer veel tijd aan het opbouwen van een goede relatie met je Turkse partner. Telefoontjes en mailtjes vanuit Nederland zijn onvoldoende.

2. Leef je in in de Turkse cultuur.

Niet alles kan worden vastgelegd in schema’s. Lange, uitgebreide lunches en diners zijn niet alleen gezellig, maar ook nuttig; je leert elkaar kennen.

3. Ga de bureaucratische rompslomp niet alleen te lijf.

Huur lokaal een Turkse medewerker in om alle papierwerk te doen. Dat spaart veel tijd en chagrijn.

4. Emoties zijn belangrijk, niet alleen prijzen.

In Turkije is alles veel minder geformaliseerd. Je moet een gun-effect creëren, je partner moet je aardig vinden.

5. Alles onder druk wordt vloeibaar, behalve in Turkije.

Heb niet de illusie dat je beter kunt onderhandelen dan je Turkse klant/partner. Iemand onder druk zetten om een lagere prijs te bedingen, werkt in Turkije averechts.

6. Doe het niet als een Nederlander.

Denk niet dat alles in Nederland beter is en dat je met kort, direct en zakelijk in Turkije veel kan bereiken. Aan arrogantie hebben ze een hekel in Turkije.

7. Visitekaartjes met titels erop zijn een must.

Wees niet te bescheiden met titels en geef standaard iedereen een kaartje. Status is heel belangrijk in Turkije.

8. Zaken doe je alleen met de hoogste baas.

De meeste Turkse bedrijven zijn familiebedrijven. Alleen de eigenaar/directeur is gemachtigd om besluiten te nemen. Zorg dus dat je altijd de ‘pater familias’ te spreken krijgt en neem een tolk mee.

9. Laat Nederlandse meningen thuis.

In Nederland heeft iedereen overal een mening over. In Turkije wordt dat niet gewaardeerd. Zeker niet in de verkennende fase van het zakendoen. Vermijd gevoelige onderwerpen zoals de Koerden, de Armeense kwestie, het leger, hoofddoekjes, islam, of Atatu¨rk. Luister en stel vragen als dit soort onderwerpen ter tafel komt, begin er zelf niet over.

10. Alcohol kan een issue zijn.

Vooral in het binnenland van Turkije waar conservatievere moslim ondernemers wonen is het drinken van alcohol niet gewoon bij lunches en diners.

In de business guide vind je naast deze handige tips ook praktische informatie over de Turkse geschiedenis, economie en cultuur. Bovendien hebben we voor je uitgezocht in welke sectoren de beste kansen liggen om te ondernemen in het land. Aan ondernemers en experts vroegen we hun ervaringen en tips te delen. Want van wie kan je nou beter horen hoe het is om zaken te doen in Turkije, dan van mensen die er al jaren zitten?

Wat vind je van dit artikel?

Auteur

Liesbeth Meenink