Hoe werk ik samen met andere ondernemers?
Bundel je krachten: doe het samen
Als startende ondernemer heb je veel zaken waar je rekening mee moet houden. Je moet jezelf presenteren aan klanten en opdrachtgevers, een boekhouding opzetten, misschien een bedrijfspand betrekken en een website bouwen. Dit hoef je niet allemaal alleen te doen. Ga samenwerken met andere (startende) ondernemers.
Vooral als je alleen bent, is samenwerking belangrijk. "Zzp'ers moeten elkaar opzoeken, samen naar buiten treden en projecten doen", zegt Josette Dijkhuizen, zzp'er van het jaar. "Bundel je kennis en kunde", zegt ook Martijn Pennekamp van ZZP Nederland. "Alleen zo kun je als zelfstandige blijven overleven."
Bouw een netwerk op
De eerste stap om te gaan samenwerken: zoek je collega-ondernemers op en leer hen kennen. Ga werken op flexplekken waar veel zelfstandigen komen, word lid van startersfora op internet, bezoek netwerkborrels en ga naar evenementen als de Startersdag van de Kamer van Koophandel. Vertel iedereen waar je mee bezig bent en vraag andere starters om tips.
Als je wat mensen kent, kun je een groep van (beginnende) ondernemers om je heen verzamelen met wie je eens in de zoveel tijd afspreekt. Waarschijnlijk ben je allemaal bezig om dezelfde vragen op te lossen. Denk met elkaar mee en deel je inzichten. Zo creëer je je eigen raad van advies en leer je ondernemers kennen met wie je misschien kunt samenwerken.
Deel activiteiten
Als je eenmaal een goed netwerk hebt, kun je bepaalde activiteiten samen gaan doen. Met een groep sta je sterker dan alleen. In het Zeeheldenkwartier in Den Haag hebben winkeliers en lokale horeca samen een website gemaakt om de buurt aan te prijzen en zij hebben een kortingspas in het leven geroepen waarmee zij de buurtbewoners aan zich binden. Zo doen zij samen hun marketing.
Ook een fysieke winkel kun je delen. Meneer Paprika in Haarlem is zo'n winkel. In het kleine warenhuis wordt speelgoed en koffie verkocht. Daarnaast verhuren de eigenaressen ruimte aan 3D-printwinkel 3DVSP en Django's Bikeshop. Ze delen de huur en alle klanten die voor een van de ondernemers binnenlopen, leren ook de andere twee kennen.
Projecten
Samenwerking kan ook meer op projectbasis. Als een (aanbestede) opdracht te groot voor je is, kun je hem misschien samen met een andere ondernemer wel aannemen. Probeer het eens via Twitter: de hashtag #zzpmatch is in het leven geroepen om zzp'ers aan samen te brengen.
Je kunt ook met een ondernemer die hetzelfde doet, afspreken dat je elkaar vervangt bij ziekte of vakantie. Zo bied je je klanten meer zekerheid. Maak hier wel goede afspraken over.
Contracten
Maak goede afspraken en leg deze ook vast in een contract. Wie draagt welk risico, hoeveel investeer je allebei, hoe verdeel je het werk en wat gebeurt er als een partner het laat afweten? Je kunt elkaar 'inhuren' en een overeenkomst tot opdracht afsluiten, of als je vaker samenwerkt: een rechtsvorm kiezen.
Je kunt een vof, maatschap, coöperatie of bv oprichten. Bij een vof en maatschap draag je aansprakelijkheid voor elkaar, bij een bv en coöperatie kun je minder snel privé aansprakelijk worden gesteld voor fouten van je partner. Een bv kun je uiteindelijk verkopen. Als alle partners zzp'er willen blijven, kun je in dienst treden van je gezamenlijke bv. Als je dat niet wil, kun je kiezen voor een coöperatie met of zonder licensieovereenkomst. Die overeenkomst is handig als een partner een leidende rol heeft of meer investeert in de samenwerking.
Incidentele samenwerking
Samenwerking hoeft niet altijd zo officieel, je kunt ook spontaan besluiten iets samen te doen met de ondernemers in je buurt. Als boekhandel kun je in de zomer een ijsje van de ijsboer ernaast weggeven bij aankoop van een boek, bijvoorbeeld. In je lunchroom kun je kunst van beginnende kunstenaars exposeren.
Of organiseer eens samen met een andere ondernemer een evenement. Een wijnproeverij in een keukenwinkel. Een modeshow in een restaurant. Als webshop kun je je klanten als cadeautje kortingscodes geven voor andere webshops (en zij weer voor jou). Zo profiteer je van elkaars klantenbestand en bind je klanten aan je.
Barter
Je kunt ook barters doen. Dan 'ruil' je je diensten. Jij maakt een nieuwe website voor een tijdschrift, dat vervolgens jouw advertentie plaatst. Jij sponsert de voetbalclub met shirtjes, die vervolgens jouw reclamebord ophangt. Dit is een goede manier om een netwerk op te bouwen en kosten te besparen. Vraag gerust of een barter mogelijk is als je iets nodig hebt. Let op: je moet ook bij een barter wel een factuur sturen en belasting betalen.
Organisaties
Klop aan bij de juiste organisaties. Samenwerken met andere bedrijven en organisarties is de meest effectieve om tot innovatieve nieuwe producten te komen, blijkt uit onderzoek van Panteia/EIM. Maar hoe vind je nou een ander bedrijf met wie jij samen het gat in de markt kan vinden?
Een organisatie als Syntens kan je helpen om te gaan samenwerken met bedrijven buiten jouw sector. Ook de Kamer van Koophandel, ZZP Nederland en MKB-Nederland hebben een goed regionaal netwerk. Ga naar bijeenkomsten en spreek met de experts op jouw gebied.
Subsidies
Er zijn diverse subsidieregelingen om innovatieve samenwerking te ondersteunen, vooral als jouw bedrijf binnen een van de topsectoren valt. Externe adviseurs hebben een goed beeld van welke bedrijven er bestaan en met wie jij zou kunnen samenwerken. Ook kun je mogelijk samenwerken met kennisinstituten of de overheid.