Sensor Bubble wint 1,5 meter innovatie challenge
Beste idee levert 7500 euro en actieve verspreiding op
Een slimme, draagbare sensor - Bubble genaamd – die helpt 1,5 meter afstand te bewaren en daarmee gedragsverandering wil stimuleren. Met dat idee heeft het Rotterdamse bedrijf Proxemy de 1,5 meter Innovatie Challenge gewonnen. De prijsuitreiking vindt vanmiddag plaats in het Van Spaendonck ondernemingshuis in Tilburg.
De afgelopen maanden hebben initiatiefnemers Van Spaendonck, VNO-NCW en MKB-Nederland samen met partners Nationale-Nederlanden en MKB Servicedesk ondernemers opgeroepen om hun ideeën voor slimme oplossingen in de 1,5 meter economie in te sturen. De initiatiefnemers willen met de challenge ondernemers vooruit helpen. Door het verzamelen en selecteren van de beste ideeën voor de 1,5 metersamenleving en deze bij de juiste sectoren onder de aandacht te brengen. Want alleen samen komen we sterker uit deze moeilijke periode.
De jury heeft de in totaal 164 inzendingen beoordeeld op innovatie, haalbaarheid, geschiktheid en acceptatieniveau. Juryvoorzitter Jeroen de Heer, directievoorzitter Van Spaendonck: ‘De inzendingen variëren van praktische toepassingen tot ingenieuze softwarematige oplossingen. De vindingrijkheid en betrokkenheid van ondernemers om tot nieuwe oplossingen te komen laat zien dat het mkb actief op zoek gaat om te (blijven) ondernemen in de nieuwe 1,5 metersamenleving.’
De uitslag
Winnaar Bubble is een elegante draagbare sensor gericht op gedragsverandering en maakt gebruik van een vernieuwende technologie. De jury roemt Bubble om de brede toepasbaarheid en de doordachte uitwerking door een toegewijd team. Marcel Schouwenaar van Proxemy weet wel raad met het prijsbedrag: ‘Met Bubble maken we het nieuwe normaal, een beetje meer normaal. In Nederland, en hopelijk ook ver daar buiten. Met het winnen van deze challenge kunnen we expertise inkopen om deze stappen sneller te zetten.’
Tellrs en Nocto zijn de runners up in deze challenge. Tellrs is een online platform voor winkeliers, bedrijven en instellingen die hun bezoekersstroom willen monitoren en sturen. De softwaretoepassing voor druktespreiding viel in de smaak bij de jury door de combinatie van een complexe backend en een doeltreffend design voor de ontvanger. Nocto is een social mediaplatform dat horecaondernemingen en bezoekers verbindt en via een intelligent stoplichtsysteem de beschikbare capaciteit van een locatie live weergeeft. Een oplossing die ook na de coronacrisis toegevoegde waarde aan de zwaar getroffen horecabranche kan bieden aldus de jury.
Prijzen en vervolg
Het beste idee wordt beloond met een bedrag van 7500 euro en een vervolgtraject waarbij het bedrijf geholpen wordt om het idee op de juiste plekken te introduceren. De initiatiefnemers van de Innovatie Challenge gaan de drie beste ideeën actief delen in hun netwerk.
Juryleden
De jury van de 1,5 meter innovatie challenge bestond uit: Jeroen de Heer, directievoorzitter van Van Spaendonck, Leo de Boer, zakelijk directeur organisatie en business bij VNO-NCW en MKB-Nederland, Jurgen Wildvank, head of Sparklab - het innovatielab van Nationale-Nederlanden, Janne Vereijken, oprichter van Spring Company en Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar 2018 en Ronald de Snoo, managing director van MKB Servicedesk.