Wat is een reorganisatie?
De diverse vormen van reorganisatie
Of het nu voorspoedig gaat of economisch slecht, reorganisaties zijn er altijd. Maar wat houdt een reorganisatie precies in?
Je spreekt van een reorganisatie wanneer er sprake is van een verandering voor (een deel van) je personeel. Meestal is het doel om kosten te besparen en/of de efficiency te verhogen in economisch uitdagende tijden. Denk niet te licht over dergelijke maatregelen. Naast het feit dat de impact op je werknemers heel groot is, kan er ook een invloed zijn op de productie of dienstverlening van je bedrijf naar je klanten toe.
Wat voor verschillende vormen van reorganisatie zijn er?
De bekendste en meest beruchte vorm van reorganisatie is het terugschalen, oftewel ontslaan van je werknemersbestand wegens een gedaalde vraag naar je product of dienst. In dat geval hoeft er in principe niets te wijzigen aan hoe je onderneming georganiseerd is.
Wanneer je rigoureuzer te werk wil (moet) gaan, kun je eventueel ook snijden in het aantal lagen van je organisatie. In de organogram van je onderneming kun je overzichtelijk zien uit hoeveel lagen je onderneming bestaat. Zo kun je denken aan de lagen directie, bedrijfsleider, afdelingschef, productiemedewerker. Wanneer je gedwongen bent serieus te snijden in je kosten kun je overwegen om een van die lagen te schrappen: Zijn er bijvoorbeeld geen mogelijkheden om de functies bedrijfsleider en afdelingschef te combineren? De organogram wordt dan platter.
Je kunt ook bekijken of er ‘horizontaal’ functies gecombineerd kunnen worden: kan de receptioniste bijvoorbeeld ook (een deel van) de financiële administratie doen? De organogram van je organisatie wordt dan dus smaller. Je onderneming wordt dan anders georganiseerd.
Groei
Je zou het bijna vergeten, maar van bovenstaande vormen van reorganisatie zijn ook omgekeerde varianten. Die kun je toepassen wanneer je bedrijf groeit. Wanneer je productie/verkoop stijgt zul je meer mensen moeten aannemen die het product maken/verkopen. En wanneer met de groei van je bedrijf ook de verantwoordelijkheden en werkzaamheden van je werknemers groeit, is het zinvol om te bekijken of er een functie gecreëerd kan worden om je werknemers te ontlasten.