Hoe maak ik een website?

Volg dit stappenplan website maken en ga succesvol online

hoe maak ik een website
Overwin obstakels bij digitalisering

Eerste hulp bij Digitaliseren

Tegenwoordig kun je eigenlijk niet meer zonder een zakelijke website. Online ondernemers behalen meer omzet dan hun offline collega's. Maar... hoe maak je een website? Waar moet je allemaal rekening mee houden? Volg dit stappen plan en ga in acht stappen succesvol online.

Stap 1: Domeinnaam bepalen en registreren

Kies eerst een goed te onthouden domeinnaam, zodat je doelgroep de website makkelijk kan vinden. Je kunt kiezen voor een betaalde naam die eindigt op .nl, .com, .org of .eu of een gratis domeinnaam zoals .tk. Nadeel van de laatste optie is dat je reclame op je website krijgt. 

Check de beschikbaarheid van je domeinnaam

Je gewenste domeinnaam checken en registreren? Er bestaan tal van bedrijven waar je een domeinnaam registreert. Je kunt het beste een domeinnaam registreren bij een bedrijf dat lid is van de SIDN. Deze bedrijven (registrars) zijn gemachtigd om direct een domein aan te maken en te verkopen. Het makkelijkst is om een domeinnaam vast te leggen bij dezelfde partij als waar je ook je website host (zie stap 5). 

Stap 2: Contentmanagementsysteem kiezen

Om iets op het internet te kunnen publiceren, heb je een content management system (cms) nodig, zoals WordPress. Met zo’n webapplicatie kun je eenvoudig, zonder veel technische kennis, een website in elkaar zetten. 

Je slaat je teksten en afbeeldingen op een server of gehoste omgeving op en vanuit daar worden je pagina’s zichtbaar gemaakt op het web en gekoppeld aan je internetadres. 

Extra functionaliteiten met plug-ins

In een cms kun je allereerst platte teksten aanmaken. Daarnaast kun je (zowel via standaard cms als open source systemen) verschillende extra toepassingen kiezen. Je kunt bijvoorbeeld een fotogalerij toevoegen, een inlogscherm voor gasten toevoegen of gasten de optie geven om te zoeken binnen je site. Bedenk welk soort toepassingen handig zijn voor je site en installeer de juiste plug-ins.

  • Wil je het simpel houden? Je kunt een weblog beginnen, via Wordpress of Blogger. Goedkoop en makkelijk. Het nadeel van een weblog (blog) is dat je beperkt bent in de lay-out en het design. 

  • Of kies een standaard cms, bijvoorbeeld via Google sites of Contentful. Je betaalt dan voor een licentie. Voordeel is dat je professionele ondersteuning, garantie en kwaliteitsgarantie krijgt. 

  • Hoe maak je een gratis website? Als je geen budget hebt, kun je ook kiezen voor een open source systeem. Dan is de broncode van de software vrijgegeven. Voorbeeld hiervan is Joomla, een voor iedereen vrij beschikbaar webbouwpakket. De aanschaf is simpel: je downloadt het programma via de website van Joomla en installeert het programma op je browser. Daarna kun je al je eerste artikel toevoegen. 

  • Het uiterlijk van de site bepaal je met behulp van een template. Je kunt zelf een template maken of een door iemand anders gemaakte template downloaden en installeren op je site.

  • Of kies voor maatwerk. Hierbij worden het cms en de opmaak van jouw site (design) speciaal voor jou gemaakt. Dit kost wel wat, maar dan heb je wel een systeem dat geheel naar je eigen wensen is geschreven.

  • Wil je een webshop starten? Met platforms als Shopify kun je snel aan de slag. Om een webshopmodule in je bestaande Wordpress-website te integreren, kun je Woo gebruiken.

Stap 3: De inhoud van je website bedenken

Ben je bezig je website op te zetten en content te schrijven? Bedenk altijd: voor wie schrijf ik? Houd je doelgroep in het achterhoofd! Zorg dat de inhoud altijd up-to-date is of verwijder verouderde content. 

Heb je nieuwe informatie over een product of dienst? Zet het meteen online. Ben je een van de eerste met specifieke nieuwe content? Dan is de kans groot dat jouw pagina bovenaan Google wordt getoond.

Denk ook aan seizoensgebonden nieuws of aanbiedingen, maak hiervoor een planning. Heb je al klanten geholpen? Vraag hen een testimonial of Google review te schrijven die je op de site kunt delen. Dit schept vertrouwen en kan nieuwe klanten over de streep trekken.

Stap 4: Een gebruiksvriendelijke website bouwen

Als je website chaotisch en onduidelijk is, zullen bezoekers waarschijnlijk niet lang op je site vertoeven. Laat staan iets kopen of een keer terugkomen. Zorg er dus voor dat de gebruiksvriendelijkheid (ook wel usability genoemd) in orde is. Voor een hoog gebruikersgemak is het zaak stil te staan bij de volgende punten:

  • Zorg voor herkenbaarheid: laat je huisstijl terugkomen in de vormgeving van je website. 

  • Zorg voor een duidelijke structuur, zodat bezoekers goed kunnen navigeren. Gebruik een menu om de onderwerpen aan te geven. De belangrijkste informatie die je wilt delen, staat op je homepage. Overige informatie staat keurig gestructureerd op subpagina’s. 

  • Voeg een zoekoptie toe aan je website. 

  • Gebruik alleen afbeeldingen en/of filmpjes als ze ook echt een functie hebben, niet puur ter opvulling. 

  • Maak gebruik van leesbare kolommen (niet te smal, niet te breed). 

  • Gebruik een lettertype dat standaard door browsers wordt ondersteund; Arial, Helvetica en Verdana bijvoorbeeld.

  • Schrijf kort en bondig en bedenk met welk doel je schrijft. 

  • Zorg voor contrast tussen de tekst en de achtergrondkleur; bij voorkeur donkere letters op een lichte achtergrond.

  • Zorg dat de pagina snel laadt. Een paar tips: 

  • Houd het aantal te downloaden afbeeldingen en bestanden beperkt.

  • Maak de afbeeldingen die je wel wil gebruiken zo klein mogelijk (tenzij het de kwaliteit beperkt). Of gebruik een plug-in die bestanden comprimeert.

  • Verdeel grote tabellen over meerdere pagina’s en vermijd redirects.

Stap 5: Hosting provider kiezen

Een hosting provider (webhosting) biedt ruimte aan op internet. Deze provider zorgt ervoor dat jouw website aan het internet wordt gekoppeld en dat je site actief blijft als jij je computer uitzet. Via internet kun je op zoek naar een geschikte hostingprovider. 

Er zijn tal van hosting providers waar je je website kunt onderbrengen. Voor de beste prijs-kwaliteitverhouding kun je een online vergelijker raadplegen. 

Let bij het vergelijken op het volgende:

  • je budget

  • benodigde webruimte; afhankelijk van o.a. afbeeldingen en animaties

  • verwachte hoeveelheid dataverkeer

De kosten kunnen behoorlijk uiteen lopen. Het grootste verschil in kosten zit tussen een dedicated server en een shared server. Een dedicated server is vooral bedoeld voor grote websites met veel bezoekers (high volume). Een dedicated server kost zo een paar honderd euro per maand. Een shared server biedt ruimte voor meerdere kleine websites en is een stuk goedkoper. 

Stap 6: Bezoekersgedrag meten en analyseren

Om bezoekers te genereren én ervoor te zorgen dat ze terugkomen, moet je de informatie op je website regelmatig updaten. Zorg dat je steeds dezelfde toon aanhoudt bij het aanspreken van je doelgroep. Je website is je visitekaartje. Vraag je dus regelmatig af: wat is mijn doel en zie ik dat nog steeds terug op mijn website? En houd je bezoekersaantallen in de gaten. Want je moet niet alleen online zijn, je moet ook online vindbaar zijn. 

Gratis tools om gebruikersgedrag van je websitebezoekers te meten

Gebruik bijvoorbeeld Google Search Console en Google Analytics 4 om bezoekersgedrag te meten en op basis van deze gegevens je website te optimaliseren. Deze tools zijn gratis. 

Vraag toestemming voor het plaatsen van cookies

Heel belangrijk als je aan de slag gaat met het meten van bezoekersgedrag: vraag toestemming voor het plaatsen van cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die je website plaatst op het apparaat van je bezoekers. Niet voor alle cookies is trouwens toestemming nodig. Als er geen of weinig inbreuk op de privacy plaatsvindt, is toestemming niet nodig. Het gaat dan om cookies die je website beter laten werken, zoals analytische of functionele cookies. 

Voor tracking cookies is toestemming altijd vereist; die maken inbreuk op de privacy van bezoekers. Dit type cookies houdt individueel websitegedrag bij en stelt persoonlijke profielen die je vervolgens kunt gebruiken voor gerichte advertenties. Denk bijvoorbeeld aan retargeting met Google Ads. 

Cookies en AVG

Als je bij het plaatsen van cookies ook persoonsgegevens verwerkt, is de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) van toepassing.

Stap 7: Hoe zorg ik voor een veilige website?

Een veilige website is ook belangrijk. Dat begint met een SSL certificaat. SSL staat voor Secure Socket Layer en is zichtbaar als de ‘s’ achter ‘http’. Deze beveiligingslaag zorgt voor een versleutelde verbinding waarmee gegevens niet zomaar uitgelezen kunnen worden door hackers. Websites die gebruikmaken van een SSL certificaat beginnen altijd met https en tonen helemaal links in de adresbalk een icoontje van een slot. 

Websites die niet beveiligd zijn met een SSL certificaat tonen geen slotje, maar de melding ‘niet beveiligd’, met helemaal links in de adresbalk een icoontje van een waarschuwingsbord. Je kunt je voorstellen dat dit geen lekkere binnenkomer is voor bezoekers. Regel dus altijd een SSL certificaat. 

SSL aanvragen en activeren

Je kunt zo’n certificaat aanvragen bij een certificaatautoriteit en activeren op je webhosting of simpelweg een plugin installeren (bijvoorbeeld bij Wordpress).

Gebruik sterke wachtwoorden

Vergeet ook niet om een sterk wachtwoord te bedenken waarmee je inlogt op je cms. Bij gebrek aan inspiratie kun je een wachtwoordgenerator gebruiken. Nog beter is het gebruik van 2FA of MFA. Door extra stappen aan het verificatieproces toe te voegen, verklein je de kans aanzienlijk dat een cybercrimineel je website hackt. 

Voer regelmatig updates uit

Probeer updates zo snel mogelijk te draaien. Vaak bevatten updates ook beveiligingspatches, waardoor je kwetsbaar bent voor cybercriminelen zolang je ze niet uitvoert.  

Stap 8: Hoe maak je een website die veel bezoekers genereert?

Als je website online is, moet je er natuurlijk ook nog voor zorgen dat je doelgroep de site gaat bezoeken. Er komen dagelijks duizenden nieuwe sites bij op het internet en het is dus zaak om gevonden te worden. Een belangrijk onderdeel daarvan is zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Een aantal SEO-tips:

  • Schrijf relevante content. Je bent een bedrijf begonnen omdat jij kennis, een product, of een dienst verkoopt waarmee je anderen helpt of voorziet in een behoefte. Die behoefte begint vaak met een zoekopdracht in een zoekmachine als Google. Om gevonden te worden, schrijf je artikelen of pagina's met bepaalde zoekwoorden (keywords). Zorg ervoor dat die keywords op een aantal plekken op de pagina staan: in de titel, in de intro (eerste 200 woorden) verspreid over de pagina én in de metagegevens.

  • Gebruik andere websites. Naast het lezen van de codes op je site, gaan de meeste zoekmachines op zoek naar andere sites op het internet, die hetzelfde onderwerp hebben. Daar wordt geteld op hoeveel van deze sites een link naar jouw internetsite staat. Met andere woorden, hoe meer vergelijkbare sites een link naar jouw site hebben opgenomen, hoe hoger de kans op meer bezoekers. Ga dus op zoek naar verwante websites en maak afspraken over het opnemen van elkaars link.

  • Optimaliseer je website. Door de HTML-code schoon te houden en je structuur te optimaliseren kan een zoekmachine zoals Google je site makkelijker crawlen.

Meer weten over hoe je een webshop start? Download dan het gratis whitepaper ‘Hoe start ik een webshop’.

Wat vind je van dit artikel?

Martin de Coninck

Auteur

Martin de Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.