Website verbeteren: 13 tips om beter gevonden te worden op Google

SEO website verbeteren aan de hand van praktische tips

marketing tablet website gevonden seo strategie
V-hub advies mobile

Nieuw! Gratis Ondernemersadvies

Hoger scoren in de zoekresultaten van zoekmachines als Google begint met je website verbeteren. Naast on-page SEO zijn er ook een aantal technische website-aspecten die in orde moeten zijn. We geven een aantal tips.

Gevonden worden op Google met SEO 

Als je een zakelijke website hebt, wil je dat die gevonden wordt door potentiële klanten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website bovenaan in Google verschijnt? Dat doe je door Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachineoptimalisatie toe te passen. SEO bestaat grofweg uit 2 onderdelen, technische SEO en on-page SEO.   

Vindbaarheid website verbeteren: technische en on-page SEO 

SEO lijkt op het eerste gezicht misschien erg ingewikkeld. Toch zijn er een aantal zaken die je zelf, zonder professionele kennis, kunt optimaliseren en een website verbeteren. Laten we beginnen met wat technische SEO-tips. 

Beter vindbaar op Google? Zo ga je aan de slag met technische en on-page SEO  

SEO lijkt op het eerste gezicht misschien erg ingewikkeld. Toch zijn er een aantal zaken die je zelf, zonder professionele kennis, kunt optimaliseren en een website verbeteren. Voordat je aan de slag gaat is het belangrijk om te weten dat er een verschil zit tussen:  

  • Technische seo 

  • On-page seo 

Wat is technische SEO? 

Technische SEO richt zich op het optimaliseren van de technische aspecten van een website om zoekmachines te helpen de site beter te crawlen en indexeren. Dit omvat zaken zoals website-snelheid, mobiele bruikbaarheid, SSL-certificaten, XML-sitemaps, robots.txt en gestructureerde data. Het doel is een soepele gebruikerservaring te bieden en zoekmachines te ondersteunen bij het begrijpen van de inhoud. 

Tip: Wil je meer weten over technische SEO? Lees dan dit artikel op de V-Hub van Vodafone Business. 

Wat is on-page SEO? 

On-page SEO verwijst naar de optimalisatie van je individuele webpagina's. Doel? De  posities van de afzonderlijke pagina’s in zoekresultaten verbeteren (lees: verhogen). Dit omvat contentoptimalisatie, gebruik van zoekwoorden, goede headerstructuur, interne links, meta tags, afbeeldingen en duidelijke URL-structuur. Door met on-page SEO aan de slag te gaan leg je de focus op relevantie en kwaliteit van je content. 

5 tips om je technische SEO te optimaliseren 

Laten we beginnen met 5 technische SEO-tips, waarmee je de basis legt voor je on-page SEO-strategie. 

1. Optimaliseer de laadtijden van je websitepagina’s 

Allereerst is de snelheid van je website belangrijk. Duurt het meerdere seconden voordat je homepage of andere belangrijke websitepagina’s 100% zijn geladen? Dan heeft dit waarschijnlijk een negatieve invloed op je ranking en moet je je website verbeteren. De laadtijd van je website kun je checken met een handige Google tool: Google Pagespeed Tool.

Blijkt nu dat je website erg traag is? Dan kun je dit doen om je website te verbeteren:  

  • Maak je afbeeldingen SEO proof. Kies bestandsindeling JPG, PNG óf WebP (nieuw). Verklein ook zoveel mogelijk de bestandsgrootte van de afbeeldingen. Houd het liefst maximaal 100KB aan. 

  • Optimaliseer caching, bijvoorbeeld met een plug-in of module. 

  • Installeer een plug-in voor ‘lazy load’: afbeeldingen onderaan je pagina worden pas zichtbaar als de bezoeker naar beneden scrolt. 

  • Wees verder zuinig met plug-ins: installeer alleen de noodzakelijke. 

  • Gebruik ‘embedding’: laat video’s streamen vanuit videoplatformen, zoals Youtube of Vimeo. 

  • Beperk zoveel mogelijk redirects.

Mocht je website na deze aanpassingen nog steeds traag laden? Dan is er nog een legio aan mogelijkheden om de websitesnelheid te verbeteren. Bijvoorbeeld door CSS- en Javascript-bestanden te optimaliseren. Hiervoor kun je beter een specialist inhuren. Met beperkte kennis in de websitecode gaan rommelen is een slecht idee. 

Ook de hostingpartij waar je website draait is van grote invloed is op de websitesnelheid. Kies dus nooit voor de allergoedkoopste hosting en lees goed de voorwaarden. 

2. Dien een XML Sitemap in bij Google Search Console 

Vergeet ook niet een XML-sitemap in te dienen bij Google Search Console. Dit is een soort inhoudsopgave van je website waarmee Google snel een duidelijk overzicht krijgt van je websitestructuur. Bekende CMS’en (WordPress, Magento, etc.) genereren een sitemap voor je. Deze voeg je toe in Google Search Console, als dat niet automatisch is gebeurd.   

3. SSL-certificaat: maak je  website veilig met https 

Veiligheid is een hele belangrijke factor voor Google en andere zoekmachines. Beveiligde websites zullen altijd voorrang krijgen in de zoekresultaten. Een essentiële stap in een website verbeteren is door het installeren van een SSL-certificaat. Eenmaal actief zal je URL van HTTP wijzigen naar HTTPS én zie je een slotje links bovenin je zoekbalk. 

4. Zorg voor een goede linkstructuur 

Een goede manier van een website verbeteren is een goede interne linkstructuur. Dat zorgt ervoor dat Google nog beter weet wat bezoekers op je website kunnen vinden. Zo kun je belangrijke pagina’s extra waarde meegeven door intern te linken (verwijzen) vanuit andere pagina’s. Zorg er ook voor dat je de URL’s van interne links aanpast, zodra je een keer een pagina-URL aanpast: anders krijg je dode links (404-pagina’s) op je website. En dat is niet goed voor je ranking. 

5. Responsieve website 

Het belang van een mobielvriendelijke website is de laatste jaren alleen maar toegenomen. Kies daarom voor een websitethema dat responsief is, of met andere woorden: zich goed aanpast aan kleinere schermen. De mate waarin je website goed 'schaalt' is namelijk een hele belangrijke ranking factor voor je website.  

Gratis ondernemersadvies - Online marketing
Gratis ondernemersadvies - Online marketing

8 tips om je on-page SEO te verbeteren 

Nu de technische basis van je website goed staat, is het tijd om je te richten op on-page SEO. We geven een aantal tips die de content van je website verbeteren. Zo vergroot je de kans dat je op bepaalde zoektermen hoog scoort in de resultaten van zoekmachines.  

1. Zoekwoordenonderzoek: kies goede zoektermen 

Het eerste wat je kunt doen is goede zoektermen formuleren. Waar wil jij op gevonden worden in Google? Hoeveel dit er zijn maakt niet uit, als ze maar passen bij je bedrijf en product of dienst. Als je de zoektermen geformuleerd hebt, kun je de Google Zoekwoordplanner gebruiken om te controleren of er veel op deze termen gezocht wordt.   

Google Zoekwoordplanner geeft ook altijd suggesties in de vorm van alternatieve zoekwoorden. Daarnaast zijn er een heleboel gratis tools waar je (beperkt) een zoekwoordenonderzoek mee kunt uitvoeren.

2. Wat doet de concurrentie? 

Als je hebt bepaald wat de zoektermen moeten worden, moet je onderzoeken wie er nog meer op die woorden gevonden worden in Google. Als je moet concurreren met grote bedrijven, wordt het lastig om hoog te scoren op deze zoektermen. Misschien kun je dan beter op andere zoekwoorden inzetten. 

3. Maak voor ieder zoekwoord een unieke pagina 

Als je op een bepaalde term gevonden wilt worden, betekent het niet dat je alle teksten op je website vol moet gooien met die term. Een website verbeteren op het gebied van seo is dus niet hetzelfde als keyword-stuffing (expres je site volproppen met een term). Als je dat doet, zorgt Google ervoor dat je op die term niet zult scoren. Maak daarom per zoekwoord één pagina met tekst waarin dat woord en variatie daarop centraal staan.  

4. Zorg voor relevante teksten 

Relevante, actuele teksten scoren beter. Zorg daarom dat je tekst niet puur bedoeld is om je zoektermen ergens in te zetten, maar zorg ervoor dat de tekst daadwerkelijk iets toevoegt. Schrijf niet voor een zoekmachine, maar voor je doelgroep. De lengte van je teksten is ook belangrijk, ze moeten minimaal +350 woorden bevatten.  Zorg ongeveer voor een zoekwoorddichtheid van een paar procent.

In WordPress kun je gebruik maken van Yoast SEO. Deze gratis handige plug-in geeft per tekst aan hoe je de content verder kunt optimaliseren. 

5. Kies goede namen voor je foto’s 

Vaak slaan mensen foto’s op met namen als IMG877.jpg. Op deze manier wordt je foto nooit gevonden in een zoekmachine. Sla je foto’s dus altijd op onder een zoekmachinevriendelijke naam die omschrijft wat er op de foto te zien is. 

6. Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf 

Als je ‘kapper Den Bosch’ intikt in Google, krijg je een handig kaartje te zien met kappers die zich in Den Bosch bevinden. Dat gebeurt alleen wanneer het bedrijf in kwestie zich aan heeft gemeld bij Google Bedrijfsprofiel (vroeger Google Mijn Bedrijf). Je kunt je bedrijfsgegevens hier gratis opgeven en zo zorgen dat je vindbaar bent. Google Bedrijfsprofiel goed invullen is ook erg belangrijk voor lokale SEO en dus je website verbeteren. 

7. Zorg dat andere pagina’s naar jou verwijzen 

Als andere websites een linkje naar jouw site plaatsen word je sneller gevonden in Google. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Het is wel belangrijk dat die andere websites enige autoriteit hebben. Hoe meer autoriteit de website heeft die naar jouw bedrijf linkt, hoe meer het doet voor de score in de zoekresultaten.  

8. Houd rekening met het kwaliteitsprincipe E-E-A-T van Google 

E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness en is een belangrijk kwaliteitsprincipe binnen SEO, vooral voor content die invloed heeft op gezondheid, financiën en veiligheid. 

  1. Experience (Ervaring): Google waardeert content geschreven door iemand met daadwerkelijke ervaring in het onderwerp. Dit betekent dat auteurs moeten aantonen dat ze praktijkervaring hebben met het onderwerp waarover ze schrijven. 

  2. Expertise: Dit verwijst naar de vakbekwaamheid van de auteur of bron. Voor bepaalde niches, zoals medische of juridische informatie, is het cruciaal dat de auteur deskundig is. 

  3. Authoritativeness (Gezaghebbendheid): Een website moet gezag uitstralen, wat betekent dat de bron erkend moet worden als een autoriteit in het vakgebied. Dit kan worden ondersteund door externe verwijzingen, citaties of vermeldingen. 

  4. Trustworthiness (Betrouwbaarheid): De website en auteur moeten betrouwbaar zijn. Dit kan worden bereikt door transparantie, veilige verbindingen (SSL), duidelijke informatie over de auteur en contactinformatie. 

E-E-A-T is vooral belangrijk voor websites die onder de categorie ‘Your Money or Your Life’ (YMYL) vallen, waar nauwkeurige en betrouwbare informatie cruciaal is. Websites die hier goed op scoren, hebben een grotere kans om hoog in de zoekresultaten te staan. 

Website verbeteren tips: SEO is een marathon, géén sprint 

Vergeet niet dat SEO een tijdrovend proces is, waarbij het soms weken of maanden duurt voordat je écht beweging ziet in jouw positie in de zoekresultaten. Wees geduldig en blijf investeren in SEO. Vroeg of laat zul je zeker verschil merken en zal je website stijgen op belangrijke zoektermen.  

Google reviews op je website tonen kan ook helpen. Dit draagt voor ongeveer 15% bij aan het Google-algoritme dat bepaalt hoe je website scoort op belangrijke zoekwoorden.

Krijg persoonlijk advies van een onafhankelijke adviseur bij Vodafone Business 

Wil je advies over hoog scoren in de zoekresultaten van Google of heb je andere vragen over digitale marketing? Maak dan gebruik van ‘Gratis Ondernemers Advies’. Neem contact op met een onafhankelijke adviseur op het gebied van digitale marketing en plan een video- of telefoongesprek. Zo weet je zeker dat jouw zakelijke website SEO-proof is. 

Wat vind je van dit artikel?

Martin de Coninck

Auteur

Martin de Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.