Stappenplan voor organisatie logistiek
Een stappenplan om de logistiek bij internationale handel goed te organiseren
Bij 'logistiek' denken mensen vaak meteen aan transport, maar dat is slechts een klein aspect van het totale logistieke proces. Je moet namelijk behoorlijk wat regelen voordat jouw zending met een vrachtwagen of vliegtuig naar het land van bestemming vertrekt.
Waar je tijdens het regelen van je logistiek allemaal aan moet denken en hoe andere ondernemers het hebben aangepakt, lees je in dit overzichtsartikel, met links naar meer artikelen. Zo leid je je logistieke processen in goede banen.
Wat is logistiek?
Logistiek is, zoals gezegd, meer dan alleen het transport van de ene naar de andere plek. Het is een verzamelterm voor alles wat komt kijken bij het organiseren, plannen, besturen en uitvoeren van een stroom aan goederen vanaf de eerste tot de laatste fase.
Wil je weten hoe je aan een betrouwbare leverancier komt als je gaat importeren? Lees dan het artikel Hoe vind ik een geschikte leverancier?
Voorraadbeheer is een belangrijk onderdeel van de totale logistiek. In dit artikel lees je er meer over.
Manieren van vervoer
Je product van A naar B krijgen, heeft nog aardig wat voeten in de aarde. Ten eerste moet je je bedenken met welk vervoersmiddel je het transport gaat doen. Ook heb je verschillende transportdocumenten en verzekeringen nodig en krijg je te maken met de douane.
Elk transportmiddel heeft zijn voor- en nadelen. In dit artikel lees je de verschillende mogelijkheden.
Op de website van de Kamer van Koophandel vind je een handig overzicht van alle documenten die je nodig hebt bij internationale handel en het bijbehorende transport.
Producten vervoeren naar & uit het buitenland
Als je een zending naar het buitenland opstuurt, wil je natuurlijk dat het zo snel mogelijk en onbeschadigd bij de ontvanger aankomt. Die verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij de transporteur, maar ook bij jou. Zorg daarom voor een goede verpakking en de juiste documentatie.
De verpakkingseisen voor je zending verschillen per land. Op de website van RVO vind je de eisen per land.
Wat moet je allemaal regelen als je goederen van buiten de EU importeert? Lees in het artikel Importeren van goederen buiten de EU meer over invoerrechten en douanezaken.
Gevaarlijke goederen vervoeren
Elke dag worden honderdduizenden tonnen gevaarlijke stoffen vervoerd in Nederland. Om dit zo veilig mogelijk te doen, gelden speciale transportregels. Wil je gevaarlijke stoffen vervoeren? Dan krijg je te maken met deze regels.
Als je deelneemt aan het internationale handelsverkeer, kun je bij de douane de status van Authorised Operator aanvragen. Met zo’n certificaat bewijs je dat je een betrouwbare partij bent. Op de website van de douane lees je meer over het aanvragen van een AEO-status.
Weten welke Incoterms er zijn en wat ze betekenen? Lees het in het artikel Wat zijn de Incoterms® 2020 bij internationale leveringen?
Tips van expert en ondernemers
Jacqueline van der Weijden van Limeta BV:De roterende vlaggenmast is in Nederland behoorlijk succesvol. De stap over de grens was daarom een logische. Jacqueline: “Als je één van de weinigen bent die het aanbiedt, is dat geen rare gedachte.” Ook bedrijfseconomische redenen speelden een rol bij de stap naar het buitenland. Jacqueline: “We willen graag risico’s spreiden. Onze producten hebben een lange levensduur, dus op een gegeven moment is de markt verzadigd. Voor de continuïteit en winst is het daarom goed om de stap naar andere landen te zetten. Onze afzetmarkt is daardoor groter geworden en de kostprijs lager.”
Dirk Jasper van Barnyard Far East: “Logistiek lijkt moeilijker dan het is, want eigenlijk is het wiel al uitgevonden. Gewoon een kwestie van een beetje de weg weten. We produceren in China en daar zitten allemaal westerse forwarders, waarmee je uitstekend je spulletjes naar Nederland kunt krijgen. Er zit wel een flinke papierwinkel aan vast. Vooral de invoerrechten, dat is een aandachtsgebied waarop je de dingen goed moet uitzoeken, anders kun je voor rare dingen komen te staan.” Lees hier het hele interview met Dirk Jasper
Ruud Goesten van A Brand New Day: “Ik vind het logistieke aspect helemaal niet leuk om te doen en besteed het dan ook met alle liefde uit. Samen met een aantal andere drankmerken zijn we eigenaar van een gezamenlijke logistieke partner, die ervoor zorgt dat de lading wordt gelost en afgeleverd bij de klant, zoals supermarkten en horeca. Ook beheren ze de voorraad, regelen ze de zaken met de douane, handelen ze orders af. Zo kan ik me focussen op wat ik wel leuk vind: marketing en sales.” Lees hier het hele interview met Ruud Goesten